Gå til innhold
  • Bli medlem

Hvorfor brukes Goretex i sko?


Geb

Anbefalte innlegg

I forfjor kjøpte jeg noen Eccosko med Goretex. (ikke fjellsko, men poenget med innlegget mitt blir det samme)

I skrivende stund er jeg inne i reklamasjonsrunde nr. 2 med dette skokjøpet. Første gang jeg reklamerte (da var skopar nr.1 nesten 1 år gamle) fikk jeg nye sko, uten diskusjon (de hadde begynt å sprekke opp, og lakk som en sil) Skopar nr.2 var også noen hundrelapper dyrere, men det var ikke snakk om å betale noe mellomlegg, selv om jeg tilbød å gjøre det (god service fra butikken :D )

For kort tid siden begynte også skopar nr.2 å trekke vann, og det viste seg at det var slitt hull på begge skoene, på samme punkt tilogmed.

Jeg gikk til butikken, hadde kvittering med, reklamasjonen ble godtatt også denne gangen.

Jeg har enda ikke fått skopar nr. 3, har ikke hatt tid å hente de enda.

Etterhvert begynner snittprisen på disse skoene å bli ganske lav. Ca 1000-1200 kroner betalt første gang, og foreløpig har det dekket inn 3 skopar, kanskje det også blir nr.4? 5?

Hvorfor brukes goretex i det hele tatt på sko???? Jeg har trålt gjennom en del tråder om dette på forumet, og det generelle inntrykket jeg sitter igjen med er at membranen ryker før eller senere uansett. (i mine tilfeller har også ytterstoffet på skoene vært slitt/skadet, men jeg har en mistanke om at begge skoparene har vært lekk før den tid)

Jeg må føye til at jeg syns Ecco behandler reklamasjonssaker på en profesjonell måte, slik som andre norske produsenter; Norrøna, Bergans, Helsport bl.a. Det er jo også flere skrytetråder om kundebehandlingen fra disse produsentene flere plasser på forumet.

Jeg gjentar spørsmålet: HVORFOR BRUKES GORETEX I SKO?? Er ikke skinn/lær mye bedre egnet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

GoreTex er et membran som brukes i tillegg til det skoen ellers er laget av. I fjellstøvler finner du lær/skinn på utsiden med Gore Tex membranet laminert under dette. Ytterlaget beskytter membranet, både mot slitasje og ved å prelle av det verste vannet. Går det hull på dette vil det nesten garantert snart gå hull på Gore Texen også, som ikke er laget for høy slitasje. Du kan også slite hull fra innsiden (tar som oftest en god stund), kan være dette som har skjedd med dine Eccosko.

Spesielt fjellstøvler og lær/skinnstøvler trenger vedlikehold. Uten dette vil det oppstå unødig slitasje og de går lettere i stykker. Dette er sånn naturen fungerer, ikke så mye man kan gjøre med det. Eks. bruker man en sko hele vinteren i Oslosaltslaps, og uten å vaske/impregnere de kan du nesten garantere et videre liv på fyllinga til våren.

Et sko/støvel vil slites ut etter en tid, uansett hvor godt eller dårlig man behandler dem og kvaliteten på støvelen. Har ikke noe erfaring med Etto selv, men fremstår for meg som et litt rimeligere merke. Om det er materiale eller bruken som gjør at du er på din 3. reglamasjon vites ikke, men kan hvertfall garantere at det er mange ganger flere fornøyde brukere av Gore Tex i fottøy, enn ufornøyde. Og det er en grunn til at så og si alle fjellstøvler selges med Gore tex, det funker! Om det om 10 år finnes noe bedre, kan godt hende, men pr i dag er Gore Tex den beste løsningen på problemet!

Edit. Sykkelsesongen har forvirret et enkelt sinn, Ecco ikke Etto :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etto sko som han over her prater om veit jeg ikke hvor han tar i fra men Ecco er ett veldig anerkjent merke. Det at du har fått flere par etter hverandre som har fått lekkasje betyr nok først og fremst at du har hvert utrolig uheldig eller at Ecco har laget en modell som ikke har vært veldig heldig. En siste mulighet er at de rett og slett ikke passer beina dine med unaturlig mye punkt slitasje fra innsiden som resultat. Bruken kan også ha noe å si. Goretex sko fungerer og skal fungerer godt i mange år. Når Alfa produserte sko på Brandbu så tok de stikkprøver av de ferdig sveisede goretex sokkene ved å sette de på noen "robotføtter" som simulerte x antall mil gange i vann. Disse var det sensorer på som sa i fra om det ble lekkasje. Dette gir jo ikke noe indikasjon på slitasje men sier litt om hvilke krav som ligger til grunne for å få lov til å bruke goretex navnet/produktene.

Goretex brukes jo selvfølgelig for at skoen din i bunn og grunn skal være vanntett på lik linje med en gummistøvel. Samtidig som den er like god å ha på seg som en vanlig sko. Og til og med puste i følge produsentene. Hvor godt den siste fungerer er det mange meninger om. Største problemet jeg ser er at sko med goretex tar lengre tid å tørke når de først har blitt våte. Så er du uheldig og får hull i goretexen så har du en sko som lett blir våt og som tørker sakte. Da hadde det vært bedre uten goretex. Men med goretex så får du til noen egenskaper som ikke hadde vært mulig uten. En skinnsko kan du pusse så den blir relativt tett men en stoffsko kan umulig være vanntett uten en membran. Ett godt alternativ er å ha løse goretex sokker som man tar på utenpå de vanlige sokkene sine før man setter foten ned i skoen. Skoen blir gjennomvåt men tørker igjen. Membranen er utbyttbar om det går hull i den og du holder deg tørr på føttene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Ser at flere her skriver at sko med goretex SKAL fungere i flere år. Hva er egentlig garantien på sko med goretex membran? Årsaken til at jeg spør er at jeg nå må kjøpe meg fjellsko-par nr. 3 (på nesten like mange år) fordi goretex'n er gåen og impregneringen ikke holder skoene vanntette. Begge parene har vært av type Meindl, men det blir garantert ikke Meindl neste gang - selv om de er inngått fra første stund. Vurderer fjellsko uten goretex nå, selv om de blir tyngre enn sko med goretex.

Har også et par Ecco markasko som i dag ble slengt i søpla og byttet ut med et par Salomon sko (med goretex). Dagens jakt på poster i søkkvåt Trondheimsmyr tilsa at et nytt par måtte kjøpes - pronto!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg går MYE på tur i fjell og mark. Sliter lett ut et par Gore-Tex sko på en sesong.

Vil ikke gå tilbake til butikken med et par utgåtte sko og reklamere på Gore-Texen når hele skoa er utslitt.

Har hatt Ecco,Viking,North Face,adidas. Samme historie: varer ett år.

Iår har jeg Salomon sko.

Går selvsagt i ordentlige fjellsko(Alfa Bever Pro Grip +) på lange turer, turer med mye oppakning, hele høsten. Disse er 4 år gammel og er like tett ennå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan man sliter sko (og klær) er veldig individuelt. Noen sliter sko mer enn andre med tilsynelatende lik bruk. Jeg har en kompis som har ganske like føtter som meg. Høy vrist og brede som en mudderpram. Av fjellsko er det da Alfa som vi begge har funnet ut at er mest komfortable. På mine Alfasko så har jeg fremdeles etter mange års bruk av det merket enda ikke opplevd lekkasje på membranen. Min kompis har opplevd det uten unntak lenge før skoen i seg selv er utslitt. Vi har vært på turer sammen og han er ikke mer uvøren enn meg. Jeg tipper hans "problem" består i innvendig slitasje/annen belastning selv om vi tilsynelatende har like føtter. Mine nåværende Alfa Walk King har vært på Kilimanjaro, Elbrus, langt opp på Aconcagua og utallige turer i norske fjell og skoger. I tillegg så bruker jeg de mer eller mindre fast som vanlig vintersko. De er nå fire år gamle og nær fullstendig utslitt. Men membranen er potte tett. Eneste problemet med dem nå slik jeg ser det, er at sålen ikke har de egenskapene som når den var ny. Samtidig så fører utvendig slitasje til at jeg må smøre og impregnere dem i mye større grad for å hindre læret i å trekke vann enn når de var nye.

Av vanlige sko så bruker jeg nesten kun Ecco. (Dansk merke forøvrig) Jeg har et problem med at sålene på mine sko sprekker tvers over der tyngdebelastningen er størst. Har prøvd ulike merker både billige og dyre, men ender opp med Ecco som jeg ikke får det problemet med. Tilstanden til membranen på disse vet jeg ikke da jeg ikke bruker de i sølevær.

Litt av det samme mønsteret har jeg observert i mine år som tekstilkjøpmann. Enkelte sliter klær i større grad enn andre. Var gjerne de samme som reklamerte på enkelte produkter. Et mønster som ikke fullt ut ble forklart av uvøren bruk, tegnet seg. Jeg har en teori om at enkelte nesten må finne seg i at de sliter sko og klær i større grad enn andre selv om de ikke er uforsiktige i bruken. Men det er egentlig bare å prøve og feile så mye du gidder og lommeboka tillater. Plutselig en dag finner du et produkt som du blir fornøyd med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Jeg er veldig fornøyd med mine Asolo Gore-Tex sko de holder tett og er utrolig gode og lette på foten. Kjøpte de i fjor og har kun vært våt på beina når det regner så mye at det regner opp i skoen, og da tar det, som tidligere nevnt i tråden her, fryktelig lang tid å tørke dem.

Men hvordan vedlikeholder dere andre Gore-Tex skoene deres? Impregnerer dere med noe etter vask, eller ødelegger det egenskapene til Gore-Texen. Evt. hva impregnerer dere med? Og ikke minst hva vasker dere med, bare vann? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har hatt litt forskjellig sko med Goretex.

Et par fjell/hikingstøvler fra Garmont som jeg vel kjøpte i 2003. De begynner bli godt slitt men er fremdeles vanntette. Stod i vann med de senste for 14 dager siden og fisket. Er slike med litt matt skinn ytterst.

De er brukt på turer i marka og fjellet vår, sommer og høst. Også noe til og fra jobb ved heavy regn og gåturer med bikkja.

Et par lave hikingsko fra Viking. Disse ble brukte i det daglig til fra jobb, også om vinteren siden de hadde litt for. De siste årene har de ligget på jobb og brukt daglig høst, vinter og vår når jeg har syklet til jobb, Siden på skoen sprakk opp etter 4-5 år og da gikk det og hull på membran på den ene skoen.

Viking vinterstøvler. Stått med de i vann mange ganger og fisket siden de er litt høye. Goretex på de gikk aldre i stykker. Men ene sålen råtnet så den begynte lekke vann nedenfra, ble jo brukt til og fra jobb en del i saltsørpe. . Hatt de siden 2002-2003 en gang. De er noe mindre brukt enn de andre støvlene.

Adidas terrengsjoggesko. Ble brukt på joggetur 3-5 ganger pr uke i marka i barmarkssesongen i ca 3 år før de var utslitt. Der sprakk og sidene på skoen opp før goretexen fikk hull.

Har nye terrengjoggesko fra i fjor og akkurat kjøpt nye fjellstøver(Viking Tyin GTX).

Har bare gode erfaringer med Goretex. Litt klammere blir det jo, spes på slikt som joggesko. Mulig jeg sliter sko ganske lite. Har vel føtter som er noenlunde snilt formet så det er ikke noe sted i sko som får ekstra mye trykk eller noe. Veier over 90 kilo så jeg burde vel slite litt på såler hvertfall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes ingen god grunn til å bruke Gore-Tex i sko. Membranen tåler rett og slett ikke å bli bøyd på akkurat samme plass igjen og igjen, i tillegg får du ikke rengjort membranen på samme måte som i klær. Svetter du mye på føttene, er membranen potte tett etter få turer. Gore-Tex i sko er kun et salgstriks.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bifaller siste post. Jeg har heller ikke sansen for membraner i sko. Selv mener jeg at det er viktigere at en sko tørker fort enn at den "puster". Det kommer selvsagt også an på hvor du skal gå hen og hvilke temperaturer du regner med å oppleve.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Der var enda et skopar med Goretex lekk. (noen lette Garmont-hikingsko)

Vannet begynte å trekke gjennom etter 2 dagers bruk.

De tok vanntesten i butikken (fyllte skoene med vann), det var da lett å se at de ikke var tett lengre.

Fikk med meg et nytt par hjem, jeg håper (men tror det ikke) at disse holder tett..

Er så lei av å reklamere på produkter som ikke holder mål..

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter noen år med Gore-Tex i sko og støvler er min hypotese at dette først og fremt er sleip markedsføring. Du får god-følelsen av såkalt "pustende" og "vanntette" sko i noen uker eller måneder før det ryker. Siden de fleste kunder er idioter, betyr det at kunden kjøper et nytt par. Selv om kunden sverger dyrt og hellig "aldri mer sko fra produsent X, Y og Z", så gir den lave levetiden på membran-sko økt omsetning for alle skoprodusenter. Velkommen til bruk og kast samfunnet.

Hva vi som kunder burde gjøre var å konsekvent kjøre garanti,- og reparasjonssak hver bidige gang Gore-Tex forviller seg inn i en støvel. Vær så lojal mot skoprodusenten at det koster dem skjorta.

Jeg kan godt sutre litt over Gore-Tex i ytterplagg, men i sko og støvler er og blir det et rent lotteri om du får noe som holder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig i det er reklame, men det er også late kjøpere som ønsker en enkel løsning med minimalt med arbeid som har skapt fenomenet. Om en pusser skoene og holder dem smurte er de tette. Mye arbeid det der, så løfte om drit i pussing det holder tett selger som f.... dermed er det vanskelig å kjøpe sko uten goretex etterhvert desverre. Tilogmed joggesko slenger en inn goretex for tiden...

Sent from my Transformer TF101 using Tapatalk 2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Goretex i sko er lureri, og Grimner er inne på kjernen i dette. Membranen ryker etter et visst antall bøyninger og tøyninger, og generelt lenge før skoen ellers er utslitt. De fleste kunder har da hatt skoene ganske lenge, mer enn to år, lenger enn vanlig reklamasjonsperiode fordi skoene brukes ganske lite. Så tenker de "jaja, skoen er vel utslitt". Så går de i butikken, og finner ikke annet enn sko med goretex. Disse koster 50% mer enn skoen ellers ville gjort. De kjøper ny goretexsko, og syklusen gjentar seg. Skoindustrien tjener på denne måten sykt mye mer enn den ellers ville gjort.

Ganske få personer reklamerer på skoen, og de får med en gang ny sko i butikken, uten diskusjon. På den måten bekrefter butikk og produsent kundens feilaktige antagelse om at det er feil på skoen. Kunden får også inntrykk av "god service", og publiserer fornøyd dette på Fjellforum etc. Kunden tror fremdeles at goretexsko er bra, for kunden fikk bekreftet at det var feil på skoen, og fikk ny sko. Men det motsatte er tilfellet. Det er ikke feil på en goretexsko som lekker som en sil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste kunder har da hatt skoene ganske lenge, mer enn to år, lenger enn vanlig reklamasjonsperiode fordi skoene brukes ganske lite.

Jag tänker att en sko är en varig gode och då borde det väl vara 5 år att reklamera? Undrar hur en sådan klage skulle utfalla i forbrukerrådet???

En annan tanke är att Gore-Tex är väldigt måna om sitt varumärke. Kommer man inte någon väg med butiken/skotillverkaren så kan man alltid kontakta dem med sina frågor. Tror nog att de tycker att deras vara skall hålla längre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om en pusser skoene og holder dem smurte er de tette. Mye arbeid det der, så løfte om drit i pussing det holder tett selger som f....

Hvordan kan sko med Goretex "pusses" når hele skoen er laget av et "tøyaktig" materiale, dvs ingen lær/skinn?

Den vanlige kommentaren fra de i butikken: "Har du husket å impregnere skoene da? ", osv forstår jeg heller ikke, når skoene er helt nye.

Hvordan kan impregnering hjelpe mot dette? Lekke Goretexsko er vel resultat av en "punktering" av membran?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gjentar spørsmålet: HVORFOR BRUKES GORETEX I SKO?? Er ikke skinn/lær mye bedre egnet?

Det er i grunnen et meget enkelt svar på spørsmålet: Gore Tex holder skoene tette (i en periode), og det er utrolig mye bedre enn å være våt på bena.

Så får det bli opp til den enkelte om de er villige til å betale prisen for nye sko etter et halvt år.

Jeg er det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg så etter nye fjellsko i høst og var innom en lokal sportsbutikk i en "fjellkommune". De hadde flere som passset fint, men ingen uten gore tex og kun et slag i skinn. Betjeningen, en mann rundt 35, kunne ikke skjønne hvorfor jeg var skeptisk til "tøysko" med gore tex. Han hadde selvsagt aldri hørt om at membranen punkterte! Ingen reklamasjoner på det må vite. Det var jo selvsagt umulig å ha tette fjellsko uten gore tex! Kunder som ikke tok han alvorlig var jo helt dust.... :???:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Goretex vil holde tett maks 2 år( selv om de er omtrent ikke brukt) enten skoen koster lite eller det er en sko til mangfoldige tusen kroner . Goretex er et salgstriks akkurat som NITROGENFYLLT kikkert også er et salgstriks. Det er ingen selgere av kikkert som forteller at nitrogenfyllte kikkerter må inn til service etter 2-3 år for å etterfylles. O-ringene er ikke tette nok og nitrogenet siver ut. :mrgreen:

Jeg kjøpte sko med goretex da de første kom på markedet. Beskjeden var at goretexen hadde en levetid på maks 2 år når det gjaldt sko. Jeg valgte lærsko da det bare var å holde dem godt smurt for at de fortsatt skulle være tette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har valgt bort GoreTex i fjellsko. Lundhags Syncro. Etter 2,5 år er de fortsatt helt tett. Uten membraner. Fantastisk sko!

Mine La Sportiva med membraner, kjøpt -96 holdt ikke tett, men var ellers en god sko. En nytelse på foten og slitsterk. Tror jeg vill ha mine Lundhags i 15 -20 år. Savner ikke membraner. Har membraner i mine lette sommertursko. Der er de fortsatt tett etter 1,5 år. Brukes et par ganger i uken i skog og mark med lett sekk. Hagløfs crag GT.

God tur!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde et par GoreTex vinterstøvler som jeg brukte 4-5 måneder hver vinter og også brukte på fjellet. Disse holdt seg tette i kanskje de 5 første årene. Etter det begynte de å lekke på toppen hvor man bøyer skoen gang på gang. De funket fortsatt som vinterstøvler. Eneste grunnen til at jeg sluttet å bruke dem var at de så stygge ut etter 10 års bruk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.