Gå til innhold
  • Bli medlem

Bergans' "Klargjort for drikkesystem"


Gjest PaperCut

Anbefalte innlegg

Gjest PaperCut

Kan noen fortelle meg hva dette betyr i tilfellet Bergans sekker? Jeg finner ingen forklaring på hva denne forberedelsen faktisk betyr :D.

Jeg jakter på en ny dagstursekk i størrelse ca 30-35 liter. Har 2 og 3l camelbak reservoarer fra før, og vil gjerne bruke disse. Passer de i Bergans?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det betyr høyst sannsynlig at det er en pose/ lomme i sekken til å ha camelbaken i, og et hull i nærheten av den som du kan tre slangen gjennom.

Muligens også noe remmer eller liknende nedover langs skulderstroppen til å feste slangen i.

Med andre ord: noe som finnes i de fleste sekker i dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest PaperCut
Det betyr høyst sannsynlig at det er en pose/ lomme i sekken til å ha camelbaken i, og et hull i nærheten av den som du kan tre slangen gjennom.

Muligens også noe remmer eller liknende nedover langs skulderstroppen til å feste slangen i.

Med andre ord: noe som finnes i de fleste sekker i dag.

Hmm, men det er vel flere typer reservoarer - ikke bare camelbak, så hvordan vet man at Bergans passer - og... passer den 2 og/eller 3l reservoar :D.

Spørs om jeg må ta en tur i butikken for å se hvordan evt. plassen i sekken er lagt opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm, men det er vel flere typer reservoarer - ikke bare camelbak, så hvordan vet man at Bergans passer - og... passer den 2 og/eller 3l reservoar :D.

Spørs om jeg må ta en tur i butikken for å se hvordan evt. plassen i sekken er lagt opp.

Er gjerne bare et stort, fleksibel innerrom i hovedrommet i sekken. Der får man plass til nesten hva det skulle være av drikkeposer. Er gjerne større plass der enn i dedikerte drikkebagsekker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest PaperCut

Men er lommen isolert som på Camelbak? Skulle ønske at Camelbak-sekkene var litt lengre i ryggen. Den største sekken de har er jo bare tilgjengelig i spy-grønn om dagen, så den er helt superuaktuell ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men er lommen isolert som på Camelbak? Skulle ønske at Camelbak-sekkene var litt lengre i ryggen. Den største sekken de har er jo bare tilgjengelig i spy-grønn om dagen, så den er helt superuaktuell ;)

De ferreste av Camelbak sine sekker kommer med isolerte rom, hvertfall ikke utover evt. padding mot rygg etc. Det samme gjelder de fleste drikkløsninger på sekker, annet enn den isolasjonen du selv legger oppi sekken.

Hvilken sekker er det du refererer til? Ser på Camelbak sine sider at de har ganske mange store sekker, og at den største ikke egentlig er grønn i det hele tatt..(?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest PaperCut

Jeg har blowfish 2010-modell, og rommet for reservoaret er vel ikke isolert, som i en termos - men jeg mener det er en viss isolasjon i konstruksjonen.

Vantage 35 er den største sekken de lager, og den er spy. Vista er i en fin rød farge, men er damemodell. Til vanlig er vel damemodeller det samme som tilpassede/skråstilte hoftebelter og skulderstropper? Er litt usikker på hva det betyr for Camelbak sekkene, det er ikke så mye å tilpasse på.

Mulig jeg rett og slett går for en Vista i L.

Nest etter Vantage og Vista, så er det Pit Boss som ser størst ut, men denne virker også litt kort.

Er det noen som vet om butikker i Oslo-området som kan ha Vantage eller Vista?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sitter her på påskeferie og hadde ikke planlagt noen større utflukter da jeg plutselig fikk et innfall av å sjekke snøforholdene på Gaustatoppen og om de skulle være like fattige som resten av områdene rundt Bø/Seljord så hadde jeg et lite håp om å kunne nå toppen. Men jeg hadde ikke tatt med noen sekk.

Ut i de lokale sportsbutikkene å lete, savner en dagstursekk da jeg ikke har noe mindre enn 60 liter. Siden jeg har planer om å bruke sekken på noen sykkelturer også ville jeg ha muligheten til å ha drikkesystem i sekken.

Tittet på camelback først, men der er det ikke rom til stort mer enn en matpakke og sekken koster jaggu over 1000 lappen også.

Landet på en Bergans Red Rock 35 liter og en 1,5 liter Norheim "camelback"

Det er da jeg kom til å tenke på denne tråden her.

Innfestnings mulighetene på Bergans Red Rock 35 liter er som følger. Det er øverst i sekken en liten borrelås løkke som festes igjennom et feste på toppen av Norheim drikkeposen, vet ikke om det er en slik festemuliget på andre typer vannposer da jeg ikke har kjenneskap til andre enn den jeg har kjøpt.

Det er en liten åpning midt på toppen av sekken (mot ryggen) for gjennomføring av slangen, og 2 feste strikker langs den høyre skulder reima for å feste slangen. Slangen tres igjennom strikkene.

Sekken fungerte fint med denne vannposen, men siden den henger i toppen på sekken så vil sekken synke noe sammen i toppen.

Har ikke med overførings kabel til kamera men kan ta noen bilder og legge ut når jeg er hjemme igjen etter påske om det skulle være ønskelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 år senere...
53 minutter siden, Trond Arvid Hagen skrev:

fortsetter tråden jeg, ser også at bergans alpenist skal være klargjort, hvor er drikkeposen tiltenk her?

Erfaringsvis er alle stort sett like, som @Bøygen og @Mixmaster har nevt over her.
En lomme/netting/strekk/løkke til å feste posen (hvilken som helst pose), og gjennomføring til slangen. Denne lommen sitter inntil ryggen i sekken. 
Nå har omtrent alle sekker slik løsning, og ikke noe en trenger å tenke på egentlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Greit nok, men jeg ville alikevel tatt en liten sjekk. Har kjøpt sekk som var "klargjort", men den hadde ikke noen egen lomme til væskeposen - bare hull til slangen på begge sider. Det er en annen ting jeg ville sjekket; at det er hull på begge sider, så man selv kan velge hvilken skulder slanger henger over.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.