Gå til innhold
  • Bli medlem

Real Turmat - Cooking cozy


plagfinn

Anbefalte innlegg

Jeg sysler med et lite prosjekt. Skal lage isolerte poser til Real Turmat (ref. http://sectionhiker.com/diy-freezer-bag-cooking-cozy/).

Men ettersom jeg for tiden er bosatt over dammen har jeg ikke noen Real-poser tilgjengelig. Kan noen hjelpe meg med størrelsen på Real-posene, og evt. hvor store jeg bør lage disse isolerte posene? Må være plass til posen etter at det er fylt opp med vann :wink:

På forhånd takk for hjelpen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

ser faktisk ikke helt poenget i en sånn pose jeg, for det første når jeg er på tur og blir sulten så blir jeg sulten og må ha mat NHU!...når jeg lager real tur pakkene altså hatt vannet oppi og ventet til maten er svullet og færdig er jeg forbanna glad at maten ikke fortsatt er så satans varm at jeg må vente 10 min til for og spise den, men smak og behag :wink:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer kanskje litt an på hvor kaldt det er, har spist REAL i 25 minus og den holdt varmen utrolig bra.

Posen skal romme ca 4dl vann. Tørr vekt er på 114g og med pose så veier den va 130g. Målt typen viltgryte.

Edit- Posen rommer totalt sikkert 9dl eller lignende, men "vannmerket" er på ca 4dl. Merket er ca litt over midt på posen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

oftest sitter man i teltet og spiser når det er VELDIG kaldt... og da er det null probl å ta en bit av noe klær eller sovepose og sette turmaten i mens den 'lager seg ferdig'... men, når det ikke er 20 blå er det bare en fordel at den blir mindre varm innen rimelig tid :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ser faktisk ikke helt poenget i en sånn pose jeg, for det første når jeg er på tur og blir sulten så blir jeg sulten og må ha mat NHU!...når jeg lager real tur pakkene altså hatt vannet oppi og ventet til maten er svullet og færdig er jeg forbanna glad at maten ikke fortsatt er så satans varm at jeg må vente 10 min til for og spise den, men smak og behag :wink:

enig der :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nødvendig eller ikke. En pose Real storfegryte 16,5 bred 24cmhøy (totalt) 17cm til ziplåsen og 4cm tykk på det tykkeste. Tar man målebåndet rundt på det tykkeste er den 34cm. Blir sikkert litt større tykkelse/omkrets når man har i vann men ikke så veldig mye. Mest forskjell på tykkelsen sikkert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Isolert pose kan kanskje ha noe for seg hvis man spiser Mountain house turmat. Varme reduserer jo tida det tar før maten er ferdig og Mh maten blir som regel kald før den er ferdig. Kanskje noen liker knasende bønner, mais og ris, men det gjør ikke jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for respons :D

Nødvendig eller ei? Er vel mest det at jeg har lyst til å mekke for å teste ut og for å ha litt å gjøre :D Synes ofte Real'en blir litt kald dersom du gir den den tiden den virkelig trenger for å bli ferdig. Men smaken er vel som baken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har og opplevd at maten blir kald før feks risen er myk nok når det er kaldt ute. Jeg har kikket etter en stor termokopp med lokk som jeg kan tilberede Real i, men har ikke funnet noe som er bra/lett/stort nok til formålet ennå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har og opplevd at maten blir kald før feks risen er myk nok når det er kaldt ute. Jeg har kikket etter en stor termokopp med lokk som jeg kan tilberede Real i, men har ikke funnet noe som er bra/lett/stort nok til formålet ennå.

Da må du nok satse på en middags- eller pølsetermos.

http://www.turlageret.no/index.php?nr=90&idkategori=97&startrow=&case=4&id=280

http://www.vareshop.no/butikk/kategori.asp?maingroup=a%20SLUTTSALG&bid=25

http://tilhjemmet.no/product/888/p%C3%B8lsetermos-12-liter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo ikke vanskeligere enn å finne en passe bobleplast konvolutt eller teipe sammen noe parkett underlag til en passe holder. Skjønner godt ideen med å ha en isoleringspose utenpå realposen. Ja man kan helle det over i noe annet men da får man oppvask. Setter man hele realposen oppi en isolerende pose så slipper man oppvasken. En slik pose veier ingenting og tar liten plass. Ev kan man jo båre ta en ullsokk også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

...Ev kan man jo båre ta en ullsokk også.

:D Jeg er ikke i nærheten av skonummer størrelse kano. Eller tenkte du på et "Rett i sokken"-patent? :D

Jeg likte ideen om en isolerende pose. Skal prøve å mekke meg en sånn jeg og gitt. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med en pose av tovet ull? Kjøp to passe stykker og sy sammen.

Ellers skal jeg prøve om jeg ikke får plass til hele posen oppi mattermosen. Da kunne man jo spart restene til senere dersom man ikke spiser alt. Uaktuelt å helle det oppi, siden det genererer oppvask :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Har selv tenkt på å lage en slik, men det er for å kunne pakke real maten i zip lock poser slik at de tar mindre plass i sekken.

er ikke sikker på hvordan det er å spise fra en zip lock pose, lurer også på hvordan den takler kokende vann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Har selv tenkt på å lage en slik, men det er for å kunne pakke real maten i zip lock poser slik at de tar mindre plass i sekken.

er ikke sikker på hvordan det er å spise fra en zip lock pose, lurer også på hvordan den takler kokende vann.

Det er vanlig å la vannet kjøle seg ned litt før du har det i posen. Tips: http://www.trailcooking.com/trail-cooking-101/freezer-bag-cooking-101

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Lurer litt på å lage en som passer til kjelen min.

Slik at jeg kan koke opp vann, helle i f.eks en Real og pakke hele kjelen inn i en cozy.

Har sett en del bildervideoer fra USA av slike hjemmelagde, ser ut som de ofte bruker bobleplast som er reflekterende.

Noen som vet hvor man får tak i reflekterende bobleplast?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurer litt på å lage en som passer til kjelen min.

Slik at jeg kan koke opp vann, helle i f.eks en Real og pakke hele kjelen inn i en cozy.

Har sett en del bildervideoer fra USA av slike hjemmelagde, ser ut som de ofte bruker bobleplast som er reflekterende.

Noen som vet hvor man får tak i reflekterende bobleplast?

Hva med slike "tepper" du kan legge på frontruten til bilen. De selges på Biltema for en billig penge.

EDIT: Jeg laget en slik cosy av materialet fra Biltema nå og tror det vil fungere bra. Brukte gaffa tape så den ble ikke så pen men den ble lett, 18 gram veid på brevvekt. Skal teste det på neste tur. Litt av poenget med dette er å spare vekt så jeg kommer til å tømme innholdet fra Real posen over i en slik Ziploc pose (som vises i oppskriften øverst her) før jeg drar hjemmefra.

Endret av _OS_
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva slags materiale fant du på Biltema?

Jeg lagde en av et belegg som man bruker under parkett, belegget består av isopor og reflekterende flm. Brukte aluminiumstape til å tape det sammen.

Testet den i romtemperatur, kokte opp vann og puttet kjelen i kozy med kozy lokk. Da jeg tok av lokket etter 2 timer var det fortsatt rykende varmt.

Vekten på kozylokk endte på 36g, det skal jeg nok lett spare inn på brennstoff ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva slags materiale fant du på Biltema?

Jeg lagde en av et belegg som man bruker under parkett, belegget består av isopor og reflekterende flm. Brukte aluminiumstape til å tape det sammen.

Testet den i romtemperatur, kokte opp vann og puttet kjelen i kozy med kozy lokk. Da jeg tok av lokket etter 2 timer var det fortsatt rykende varmt.

Vet ikke hva det heter men det er til å beskytte frontruten mot is og snø. Her er noe som ligner veldig på det jeg brukte:

http://www.amazon.co.uk/Universal-Winter-Anti-Frost-Windscreen-Protector/dp/B00464RCB6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekket emballasjen på Real nå og den veier 18 gram (trekker nettovekt fra veid vekt). 1liter Ziploc pose veier 4 gram så på f.eks en to dagers tur sparer en hele 10 gram! På en lengre ekspedisjon hvor det spises Real både til lunsj og middag så kan en nok vurdere det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har selv tenkt på å lage en slik, men det er for å kunne pakke real maten i zip lock poser slik at de tar mindre plass i sekken.

er ikke sikker på hvordan det er å spise fra en zip lock pose, lurer også på hvordan den takler kokende vann.

Husk bare på at holdbarheten blir redusert fra flere år, til en uke i kjøleskap...
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjør dette for å spare plass og brensel, det lille man sparer i vekt er bare en bonus

Husk bare på at holdbarheten blir redusert fra flere år, til en uke i kjøleskap.

1 uke bare? i kjøleskap atpåtil?? hørers rart ut, er dette noe du vet? eller bare noe du slenger ut?

Hadde regnet med at det skulle holde en uke eller 2 fint i sekken på tur..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjør dette for å spare plass og brensel, det lille man sparer i vekt er bare en bonus

1 uke bare? i kjøleskap atpåtil?? hørers rart ut, er dette noe du vet? eller bare noe du slenger ut?

Hadde regnet med at det skulle holde en uke eller 2 fint i sekken på tur..

"Slenger bare ut" det som står på embalasjen. "Åpnet pose må behandles som ferskvare, ca. én uke i kjøleskap."
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.