Gå til innhold
  • Bli medlem

Sonim XP3300 erfaringer?


sleif

Anbefalte innlegg

Er vårkåt på den nye XP3300 fra Sonim, med verdens lengste samtaletid, men er usikker etter å ha lest innleggene om XP3.2, software-feil, oppheng osv...

Er drittlei av produsenter som slenger halvferdige produkter på markedet og forventer at kunden skal gjennomføre jevnlige oppdateringer av produktet for at det skal funksjonere korrekt (kremt HTC), spesielt med hensyn til at Sonim-en bør fungere på tur.

Noen med kjennskap til XP3300 som vil gi noen tips/råd/alternativer/anbefalinger/tanker/forventninger?

Spørsmål: Modellen har AGPS og i følge google er det enkelte AGPS som krever mobildekning for å funksjonere. Kan man bruke XP3300 som GPS uten noen annen signaldekning?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Kremt Min samsung e2370 har 22timer samtaletid og 1600timer standby tid. Det er 2timer mer en sonimens taletid og dobbelt så mye standbytid.

har denne jeg også, og i sivilisasjonen lader jeg ca. én gang hver fjortende dag. den mister fort batterikapasitet i kulde, så den må oppbevares på kropp og i sovepose på tur i vinterhalvåret!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har ikke jeg testet 3300, men har en xp3 quest pro som jeg er veldig godt fornøyd med. Jeg vet ikke hva du har hørt om heng osv, men jeg har ikke opplevd noe sånt i det hele tatt. Sonimen fungerer rett og slett... Og gjør ikke noe annet enn det. Overgangen fra Desire HD til XP3 var stor for meg, men i likhet med andre gikk jeg lei av ting som ikke fungerte.

Men en ting bør du være klar over hvis du går for en Sonim telefon: Det er å regne som en backup løsning! Ja, du kan ringe med den og Ja, du kan sende en sms på muligens mer en 160 tegn(det varierer litt på min tlf) (på 3300 kan du til og med sende MMS!), men den er ikke funksjonell til det...

.. Og jeg elsker den og vil ikke bytte den for noen annen telefon!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har ikke jeg testet 3300, men har en xp3 quest pro som jeg er veldig godt fornøyd med. Jeg vet ikke hva du har hørt om heng osv, men jeg har ikke opplevd noe sånt i det hele tatt. Sonimen fungerer rett og slett... Og gjør ikke noe annet enn det. Overgangen fra Desire HD til XP3 var stor for meg, men i likhet med andre gikk jeg lei av ting som ikke fungerte.

Men en ting bør du være klar over hvis du går for en Sonim telefon: Det er å regne som en backup løsning! Ja, du kan ringe med den og Ja, du kan sende en sms på muligens mer en 160 tegn(det varierer litt på min tlf) (på 3300 kan du til og med sende MMS!), men den er ikke funksjonell til det...

.. Og jeg elsker den og vil ikke bytte den for noen annen telefon!!

Nå har jeg sitti å tenkt litt..

Per i dag koster Samsung-en kr 609 hos Dustin Home, så man kan få ca 5 Samsunger for 1 Sonim XP3300, (kr 2995). Greit at den mangler GPS, men når jeg likevel har Garmin om det skulle være nødvendig, samt at batteriet har minst den samme kapasiteten, så blir valget litt enklere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror du gjør lurt i å velge Samsung'en, selvom jeg personlig digger Sonim'en. Sonim'en er som å gå tilbake til NMT450 telefonen jeg hadde en gang. Man ringer og kanskje sender en tekstmelding.

For å gjøre valget ditt ennå litt enklere; Sonim telefonene har 'bare' Assisted GPS, tror ikke den virker på steder uten mobildekning, men det er det kanskje andre som vet????

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har Sonim XP3 selv og er dønn fornøyd. Bygget som en tanks og tåler villmark som en tanks.

Har ikke opplevd noen problemer med den sålangt, og det hender rett som det er at jeg glemmer å skru den av etter endt tur. Da er det fresh å finne den frem igjen uten at den har mistet noen batteriprikker til neste tur :D

Jeg valgte Sonim hovedsakelig fordi det er den tøffeste badassen der ute. Varer lenger, pålitelig når jeg trenger den og det valget dreper ikke like mye jordklod. F.eks 4 mobiler istedetfor èn Sonim betyr 4 ganger mer forurensing. Elektronikkproduksjon er ett enormt miljøproblem i asia. 250kg kjemisk avfall per mobil for kjapt å nevne omfanget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk en Sonim XP3 av jobben som elektriker. Må være den mest ubrukelige søppelmobilen jeg noen gang har sett. Funksjonene på den er like avanserte som en nokia fra 1998. Greit nok at den tåler alt mulig men den er svær som en murstein og gummirillene gjør den helt umulig å få opp av lomma.

Om ikke de har endret på noe siden jeg brukte den, så er det ikke mulig å gjøre noe på telefonen under en samtale. Dette er dritkult hvis man må ringe et nødnummer og prøver å få frem noe viktig på mobilen som GPS punkter. Var faktisk i den situasjonen og er fortsatt dritforbanna på Sonim.

Min hele mening om denne telefonen er styr unna og bruk heller pengene på en normal og mye bedre telefon, hva som helst er bedre.

Jeg er forresten en av typen som ikke liker tutchscreen, og jeg favoriserer faktisk de gode gamle mobilene som ikke ble ødelagt bare man så stygt på dem.

Lykke til med valg av ny mobil :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner ikke hva man skal med alle disse funksjonene du savner. Bruker mobilen kun til å ringe med og sende en og annen melding. Utenom det er det greit med en enkel kalender funksjon og kalkulatoren bruker jeg en gang i blandt. Resten er leketøy.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har Sonim XP3 selv og er dønn fornøyd. Bygget som en tanks og tåler villmark som en tanks.

Har ikke opplevd noen problemer med den sålangt, og det hender rett som det er at jeg glemmer å skru den av etter endt tur. Da er det fresh å finne den frem igjen uten at den har mistet noen batteriprikker til neste tur :D

Jeg valgte Sonim hovedsakelig fordi det er den tøffeste badassen der ute. Varer lenger, pålitelig når jeg trenger den og det valget dreper ikke like mye jordklod. F.eks 4 mobiler istedetfor èn Sonim betyr 4 ganger mer forurensing. Elektronikkproduksjon er ett enormt miljøproblem i asia. 250kg kjemisk avfall per mobil for kjapt å nevne omfanget.

Vi har forskjellig bruksområde ettersom jeg ikke er interessert i å ha den tøffeste bad-assen, men dreper ikke like mye jordklod? Like mye jordklod som hva? Samsung Xcover? Jeg har lest flere av de andre innleggene dine om Sonim, samt også om din miljøbevissthet. 250 kg kjemisk avfall per telefon er jo forsåvidt et bra argument, men jeg tror det blir betydelig mer kjemisk avfall fra produksjonen og resirkulasjonen av en Sonim-telefon enn en mer normal telefon som Xcover.

Kompositt er generelt veldig motstandsdyktig mot syrer og baser, men på langt nær like resirkulerbart som plast. Hva også med dette Gorilla-glasset, samt også GPS-mottakeren og det øvrige harde materialet som er inkludert i Sonim-telefoner for beskyttelse, er dette miljøvennlig å produsere/resirkulere?

Poenget er at byggekvaliteten til Xcover viser seg å være tanks nok for min del; kan stå på i 2 måneder, bades, slepes etter bil, kastes fra fjell, overkjøres av to traktordekk og søstermodellen godkjennes av militæret i USA. Har dermed mine sterke tvil til at det i det hele tatt blir nødvendig å kjøpe mer enn én telefon.

Med dette vil jeg påstå det ikke er noen miljøgevinst å velge Sonim, kanskje heller tvert i mot mtp. produksjon/resirkulering, (og at jeg av praktiske årsaker antakelig ville kjøpt en hverdagstelefon utenom Sonim-en). Jeg kan videre gi de nærmere 2400 kronene jeg får i overskudd fra å velge Xcover til en miljøorganisasjon, men det får holde med mitt ungdom/student-medlemskap i Naturvernforbundet for denne gang.

Vet du forresten hvor mye ferskvann og kjemikalier som brukes til å produsere klesplagg, og da spesielt villmarksklær med membran? Tror det er mer å hente på å kjøpe kvalitet på dét området, og å selge og kjøpe brukt, noe både kjøper, selger og miljøet tjener på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta med en hvilken som helst mobil på tur, og et par ekstra batterier:

1. Ta opp dekselet på mobilen din og sjekk serienummeret på batteriet

2. Tast inn serienummeret på en pris-søke-side som for eksempel kelkoo

3. Bestill et par-tre batterier fra billigste leverandør.

4. Lad alle batteriene før du drar på tur

5. Kos deg med ukevis med standby!

Jeg gjorde nettopp dette trikset til kameraet mitt. Har kjøpt et kompaktkamera som ikke bruker standardbatterier, så for å ha strøm på tur tar jeg med tre batterier ekstra. Kosta meg under 200 kroner!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta med en hvilken som helst mobil på tur, og et par ekstra batterier:

1. Ta opp dekselet på mobilen din og sjekk serienummeret på batteriet

2. Tast inn serienummeret på en pris-søke-side som for eksempel kelkoo

3. Bestill et par-tre batterier fra billigste leverandør.

4. Lad alle batteriene før du drar på tur

5. Kos deg med ukevis med standby!

Jeg gjorde nettopp dette trikset til kameraet mitt. Har kjøpt et kompaktkamera som ikke bruker standardbatterier, så for å ha strøm på tur tar jeg med tre batterier ekstra. Kosta meg under 200 kroner!

Prøv og gjøre det med en Iphone...Hehe. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har forskjellig bruksområde ettersom jeg ikke er interessert i å ha den tøffeste bad-assen, men dreper ikke like mye jordklod? Like mye jordklod som hva? Samsung Xcover?

Du svarer jo på ditt eget spørsmål allerede før du stiller det :D

Jeg mener den tøffeste er det mest miljøvennlige fordi den varer lengst, og dermed må den også byttes ut minst. Hvis du har lyst til å sette ned en arbeidsgruppe for å finne ut av levetid vs. komponenter = miljøfaktor så har du min stemme i støtte. Det jeg i mellomtiden stusser på er at en mindre telefon som sågar skal tåle nesten like mye, liksom skal være bygget av mindre raffinerte råmaterialer... Den kjøper jeg ikke automatisk.

Kristian: Ikke alle har behov for å sitte å spille på mobilen i arbeidstida. Dersom Sonim ikke funket for deg så funket det ikke, det betyr ikke at det er en drittmobil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tviler sterkt på at Sonimen holder 4 ganger så lenge som samsungen ved samme bruk. Ser ikke at den holder dobbelt så lenge heller. Så klart er man typen som må kjøre telefonen sin i vaskemaskinen så er det mulig det er noe i det. Det fine med Sonimen er jo at de har et veldig bra garantisystem hvor du får ny telefon om noe skulle gå galt (overkjørt av en tank's for eks. Men da forsvinner miljøfordelen din også :D Men for all del, jeg er da enig med deg at miljømessig er det nok som regel bedre å velge kvalitet kontra kvantitet. Selv er jeg 31år og har hatt 5 telefoner inkludert 2 firmatelefoner

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe nei jeg tror heller ikke Sonimen vil overleve 5 av konkurrentene sine telefoner :D Det vil være å gå med skylapper.

Men jeg tror at å si "kan heller kjøpe 5 av denne telefonen" er feil uten å ta miljøet med i konsekvensutregningen. Nå er det desverre fremdeles vanskelig for oss konsumenter (jeg hater det ordet på oss) å vite nøyaktig hvilken telefon som er mest miljøvennlig- og etisk forsvarlig produsert.

http://nrk.no/helse-forbruk-og-livsstil/1.7529291

Så inntil vi har fått svanemerkede mobiler så forholder jeg meg til å kjøpe færrest mulig mobiler, og tar heller med meg en bok på toget enn en "smartphone" med spill på. Man lærer ikke så mye av de småspillene uansett :D

Om svanemerking av elektronikk: http://www.ecolabel.no/aktuelt/nyhetsarkiv/nyhetsarti/elektronik/

Konkret innsats mulig

Produsenter og leverandører innenfor elektronikkbransjen kan gjøre en konkret klimainnsats ved å dokumentere at de oppfyller kravene til de offisielle miljømerkene Svanen og Blomsten. De offisielle miljømerkene krever blant annet:

-redusert energiforbruk

-lang levetid

-redusert bruk av miljøfarlige materialer

-lavt støynivå

-lav elektromagnetisk stråling

-mulighet for resirkulering og retur av materialer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig i at man skal og bør prioritere miljøet, gjerne også FØR naboen gjør det, men jeg er uenig med deg på akkurat dette.

Du svarer jo på ditt eget spørsmål allerede før du stiller det :D

Jeg mener den tøffeste er det mest miljøvennlige fordi den varer lengst, og dermed må den også byttes ut minst. Hvis du har lyst til å sette ned en arbeidsgruppe for å finne ut av levetid vs. komponenter = miljøfaktor så har du min stemme i støtte. Det jeg i mellomtiden stusser på er at en mindre telefon som sågar skal tåle nesten like mye, liksom skal være bygget av mindre raffinerte råmaterialer... Den kjøper jeg ikke automatisk.

Kristian: Ikke alle har behov for å sitte å spille på mobilen i arbeidstida. Dersom Sonim ikke funket for deg så funket det ikke, det betyr ikke at det er en drittmobil.

Nå er det desverre fremdeles vanskelig for oss konsumenter (jeg hater det ordet på oss) å vite nøyaktig hvilken telefon som er mest miljøvennlig- og etisk forsvarlig produsert.

Så inntil vi har fått svanemerkede mobiler så forholder jeg meg til å kjøpe færrest mulig mobiler, ...

-redusert bruk av miljøfarlige materialer

-mulighet for resirkulering og retur av materialer

-redusert energiforbruk

-Nå står det spørsmålstegn bak hver av de 3 setningene som hadde med spørsmålet. Vil ikke si at jeg har svart på det, men hvilken telefon tenkte du i så fall på da du sammenliknet dette? Å ta med seg Iphone i villmarka er vel naivt nok for de fleste... (nei, jeg svarte ikke på spørsmålet mitt nå ;)).

-Nei, jeg har ikke lyst til å sette ned en arbeidsgruppe for å finne ut av levetid/komponenter/miljøfaktor. For min del holder det mer enn nok med sunn fornuft. Uten at hverken Sonim, Samsung eller andre mobilprodusenter har miljøstempel på hjemmesidene, tror jeg som forklart det er mer forurensende både å produsere og resirkulere Sonim enn eksempelvis Xcover. Hvis dette videre er riktig støtter man i alle tilfeller miljøet ved å la være å velge Sonim, dersom man unngår å få ødelagt mobilen sin enten det er en Xcover eller en hvilken som helst annen modell.

-Såvidt jeg har fått med meg har ikke Xcover utgitt seg for å tåle like mye som Sonim, eller nesten like mye for den skyld. Hvis det er dette du henviser til så trenger du derfor ikke kjøpe den påstanden automatisk.

-lav elektromagnetisk stråling

Fra Amobils test av Samsung B2710 Xcover (http://www.amobil.no/artikler/samsung_b2710_xcover/80648/2):

Lite stråling

Apropos trygghet er også SAR-verdien veldig lav i B2710, for de som setter pris på det. Samsung oppgir at den ligger på 0,665 W/kg

-lang levetid

Hehe nei jeg tror heller ikke Sonimen vil overleve 5 av konkurrentene sine telefoner :D Det vil være å gå med skylapper.

Men jeg tror at å si "kan heller kjøpe 5 av denne telefonen" er feil uten å ta miljøet med i denne konsekvensutregningen.

-For ordens skyld har jeg ikke påstått at man heller kjøper 5 Xcover fremfor 1 Sonim. Likevel tok jeg dette med i "konsekvensutregningen". Kan den kastes ned fjellsider, overkjøres, bades, osv. osv., tror jeg som sagt den holder. Skulle jeg valgt Sonim hadde jeg videre risikert å kjøpe en ekstra telefon til hverdagsbruk...

Om man virkelig var ute etter å verne om miljøet kunne man som nevnt gi alle eller noen av de 2400 kronene man sitter igjen med etter å ha valgt Xcover fremfor Sonim til et verdig miljøforetak, forutsatt at man mener Xcover tåler nok til sitt bruk (eks. man har ikke behov for å ha den tøffeste bad-assen, eller brife slik som produsenten

).

For min del blir Xcover turmobil og miljø i både pose og sekk, selv uten at jeg har tenkt å gi bort noen av de 2400 kronene denne gangen. Skal imidlertid gi beskjed dersom jeg klarer å ødelegge telefonen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

-Nei, jeg har ikke lyst til å sette ned en arbeidsgruppe for å finne ut av levetid/komponenter/miljøfaktor. For min del holder det mer enn nok med sunn fornuft. Uten at hverken Sonim, Samsung eller andre mobilprodusenter har miljøstempel på hjemmesidene, tror jeg som forklart det er mer forurensende både å produsere og resirkulere Sonim enn eksempelvis Xcover. Hvis dette videre er riktig støtter man i alle tilfeller miljøet ved å la være å velge Sonim, dersom man unngår å få ødelagt mobilen sin enten det er en Xcover eller en hvilken som helst annen modell.

Uten arbeidsgruppens konklusjon vil det være klin umulig for oss to å sitte her og synse om hva som er mest miljøvennlig av komponentene i to mobiler. Sånnsett kan vi legge den ballen død. Det du likevel kan tenke på er at dersom Xcover er bygget av det samme "lette" materialene som andre telefoner, hvorfor tåler den da mer enn andre telefoner? ;) For meg lukter det ganske likt av Xcover og Sonim, og ut ifra det lille jeg har sett på de to, så er det den ekstra polstringen og små løsninger på utsatte steder som utgjør hovedforskjellen.

Det vil jeg fortsette å tro på med mindre du kan komme med materialbeskrivelse, datablader og fakta. På den annen side kan du tenke som så at jeg nå støtter litt opp om Xcover som ett godt valg. Den ser jo unektelig ganske bra ut til prisen og den fortjente nok ikke tyngden bak pepperen jeg først gav den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uten arbeidsgruppens konklusjon vil det være klin umulig for oss to å sitte her og synse om hva som er mest miljøvennlig av komponentene i to mobiler.

Det er i utgangspunktet helt korrekt Aspiranten, og hvordan kan du da påstå:

Jeg valgte Sonim hovedsakelig fordi det er den tøffeste badassen der ute. Varer lenger, pålitelig når jeg trenger den og det valget dreper ikke like mye jordklod.

---

For meg lukter det ganske likt av Xcover og Sonim, og ut ifra det lille jeg har sett på de to, så er det den ekstra polstringen og små løsninger på utsatte steder som utgjør hovedforskjellen.

Det vil jeg fortsette å tro på med mindre du kan komme med materialbeskrivelse, datablader og fakta.

Skal vi ta dette enda en gang? Nå går jeg snart ut og sorterer restavfallet hos naboen.

Jeg har ikke lukta på Xcover, men jeg holdt den i hånda på Lefdal i dag. Som sagt før: Jeg kommer ikke til å nedsette noen arbeidsgruppe, innhente datablader, materialbeskrivelser eller annen fakta for å forsøke å bevise enten det ene eller andre. Dersom du skal gjøre dette ber jeg deg rekruttere fagfolk, og da mener jeg fagfolk som først og fremst er opptatt av å ivareta miljøet fremfor å ha de tøffeste bad-assene. Det kan vel diskuteres hvorvidt det har noen hensikt for din del, for nå har du allerede støttet min påstand om at det ér mer materiale å produsere og gjenvinne på Sonimen... (Som sagt inneholder videre XP3300 blandt annet kompositt og en GPS-mottaker, noe Xcover 2370 ikke har...)

Kristian: Ikke alle har behov for å sitte å spille på mobilen i arbeidstida. Dersom Sonim ikke funket for deg så funket det ikke, det betyr ikke at det er en drittmobil.

Har ikke opplevd noen problemer med den sålangt, og det hender rett som det er at jeg glemmer å skru den av etter endt tur. Da er det fresh å finne den frem igjen uten at den har mistet noen batteriprikker til neste tur :)

Du snakker om å ha færrest mulig mobiltelefoner for å redusere miljøbelastningen, helt fair, den kjøper jeg uten nærmere etterforskning fra arbeidsgruppa vår. Bruker du imidlertid andre mobiler enn Sonim-en, eller bruker du kun mobiltelefon når du er på tur?

Kan nevne at Samsung's Xcover B2710 er "Best i Test" i Villmarksliv Nr. 03 2011.

Der har de testet Sonim P2.10 og P3.20, Samsung E2370 og B2710, Nokia 3720.

Best i test ja, også interessant å se E2370 slå både XP 3.2 og 3300 på strålingsverdiene (SAR), spesielt når den nå koster 499 hos NetOnNet. Det blir eventuelt 2.500 kroner ekstra til sparekassa, (eller miljøarbeid for den skyld).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er i utgangspunktet helt korrekt Aspiranten, og hvordan kan du da påstå:

Står for det jeg sier der jeg.

Du bør kanskje lese deg opp om konsekvensene av elektronikkproduksjon. Det er den biten jeg snakker om, det lille hovedkortet som nok mest sannsynlig er ca. like stort i begge de to telefonene. Konsekvensene av å produsere den er en del større enn fra produksjonen av den beskyttende plasten som ligger rundt. Ergo drar jeg konklusjonen at "tåler denne 10 år så er mye gjort".

Jeg forsøkte ihvertfall å dytte deg inn i rett retning ved å henvise til en dokumentar på nrk.no.

Her er en artikkel om den kinesiske risen som nå er blitt giftig...

http://www.nrk.no/nyheter/verden/1.7511657

Når alt kommer til alt Sleif så var det i all hovedsak måten du la det frem på jeg reagerte på. "Fem av denne til prisen for èn Sonim" som om den var ett forbrukerobjekt som f.eks sokker. Jeg forsøker ikke å si at Xcover er ett dårlig kjøp. Vi er egentlig ganske enige og jeg tror at dersom vi hadde diskutert fysisk slik at internetts misforståelser ble eliminert så hadde tonen vært bra den :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.