Gå til innhold
  • Bli medlem

Basecamp i en Sunnmørsalpedal?


torhaa

Anbefalte innlegg

Det blir tur til Sunnmørsalpene i påsken (3 dager), og da er planen en fastleir i en eller annen dal, og ta noen toppturer utifra det.. Hva kan anbefales? Interessert i spektakulære utsiktsmuligheter (for en flatlandsøstlending er det riktignok ikke så mye som skal til før det blir spektakulært..), og ikke spesielt interessert i for mye skredfarebratt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kan anbefale Trandalen på det sterkeste. Ligger i hjertet av sunnmørsalpene. Mange turmuligheter på flotte topper og ikke særlig skredfarlig terreng. Er også en liten pub der for underholdning på kveldene!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Standaleidet med Kolåstinden, Sætretindane og Fingersida er 3 gode muligheter fra samme basecamp. På andre siden finner dere Sylvkallen og Dalagubben, bra vårskiturer også det. Det er nå helårsvei over eidet, så dere har faktisk bare ca 20 min til f.eks Randers topp også. Jeg vet ikke snøgrensa der nå, men tror nok den ligger oppå 300m i alle fall.

Dere bør absolutt se litt på f.eks Stordal også. Litt andre typer fjell men veldig bra skiterreng. Området rundt Overøye er veldig bra med Ausskjeret, Overøyestolen, Dyrdalstind, Fokhaugtind og Ådalstinden. Alle mulige fra samme basecamp med et minimum av anmarsj. Fokhaugstua er tilholdssted for mange tilreisende grupper, da er f.eks Dyrdalstind formiddag og Fokhaugtind ettermiddag glimrende pga solforholdene. Ådalstinden er mer nordvendt, et godt alternativ hvis temperaturen blir for høy. Eller det kommer nysnø :D Med litt anmarsj hvis en ønsker det er f.eks Storbua en veldig bra tur, her ligger flere fjell på samme rygg som en kan gå på. Rollsbotnskorkja er bratt, hvis en har lyst å prøve seg på den. Jeg har gått f.eks Nonstinden også fra Overøye, vel lang anmarsj men der venter ei fin 1000hm fjellside å kjøre ned :D

På Overøye kan basecamp legges nær vei/bil om en ønsker det, men her ville jeg nok gått innover til Pusken og funnet noe. Et bredt dalføre med gode solforhold dette.

Begge steder er forresten utfartssteder i påsken, men det er fint mulig å finne seg et sted litt bort fra folk. Standaleidet mest spektakulært, Stordal bedre på trygge skiturer pga mindre "kronglete" terreng.

Et par linker fra disse to stedene, se på relaterte artikler helt nederst for flere turer i samme område:

Kolåstinden

Overøyestolen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.