Gå til innhold
  • Bli medlem

Skiføre i Finnmark (første halvdel av mai) ?


500fjell

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har lenge hatt som plan å dra på fjelltur rundt omkring i Finnmark i første halvdel av mai. Men jeg begynner etter hvert å innse at jeg kanskje må se langt etter skiføre da. Husker jo feks at 71 grader nord gjengen gikk på fint vårsnøføre på Magerøya i mai i fjor... Er det noen som har innspill til om det vil være mulig å stå på ski i Finnmark i mai i år? Kanskje truger/fjellsko er bedre? Toppene varierer i høyde fra 400 til 1100 moh mellom Alta og Vardø.

Takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Srx (Ron)

Kommer an på hvordan våren blir. Ofte er denne tia den fineste tia for ski og isfiske. Vannet er rent av sneen og isen på vannene er løsnet.

Som regel må en påregne og ha både ski og fjellsko med.

Kommer også an på hvor du skal (moh).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Det varierer jo veldig fri sted til sted. Var i området sør for Munkefjord i påska, Brannvann og inn mot grensa og var en tur over i Pasvik på Vestkoia. I sørvendte hellinger begynner det å time bra allerede. Mange plasser går man igjennom snøen og rett ned i lyngen, og isen på bekkene og elvene har begynt å gå. Men om det er kulde er det nok føre enda en god stund men man må nok være forberedt på å få seg noen utfordringer her og der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.