Gå til innhold
  • Bli medlem

Telttur i Rogaland


karlsonwiig

Anbefalte innlegg

Hei.

Vi er en familie med to jenter på 13 som ønsker å ta oss en telttur nå i påsken. Mildt sagt er vi uerfarne og har ikke helt peiling på hvor det er finest å ta turen. håpet derfor på litt ekspert råd i fra de mer erfarne. :)

Idyllisk sett ønsker vi å campe litt for oss selv ved et vann, gjerne med fiskemulighet.

Tanken var å gå tur på rundt 2-3 timer før vi slår leir.

Har noen forslag til en tur som passer bra for oss? Takk Takk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei,jeg var ein tur opp mot lifjell igår og det var en kjempe tur..på vei opp går dere forbi et vann så heiter dalevann og der var det kempefint å campe,har selv tenkt å ta jentungen på 8år å ligge i lavo/telt der oppe.

Trur også det er fisk i vannet som gjer det ekstra spennende om man velger å ta med fiskestangen..

Der kan starte turen ved dale og følge skilta,lett og fint å gå..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lifjell er en kjempefin plass, og kan anbefales.

Som et alternativ vil jeg dra fram Røssdalen. Nå er ikke det et par timer å gå, nærmere 45 min med utstyr og greier.

Men det er flotte forhold inne i "parken" og om det blir grønt på trærene i påsken, så er det en opplevelse.

Noe av årsaken til at jeg anbefaler Røssdalen, er selvsagt at jeg tok mine unger på tur der. I tillegg har jeg - mye senere - hatt med barnebarn på sin første tur.

Like vellykket hver gang.

(Det er en fin plass å starte. Du får en del ahaopplevelser første turen.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med Røssdalen? Et fint og lett tilgjengelig område for teltturer og andre aktiviteter for de som ikke krever de store utfordringene. Du tar båten fra Lauvvik over til Oanes og kjører over brua til Forsand. Så kjører du til Øvre Espedal. Fin parkeringsplass i enden av veien. Så går du inn til Røssdalen. Et flott kulturlandskap som strekker seg inn mot Indredalen, et av våre skjeldne og vernede urskogområder. Stedet burde være ypperlig for en telttur i påsken.

http://www.turinspirasjon.net/side27.html

Hvis du beregner å være her noen dager så kan det være et alternativ å ta en dagstur eller to og gå til f.eks. Fossjuvet eller Ernstknuten.

Fossjuvet, flott eller skremmende, det kommer an på øynene som ser. Det ligger like sør for Fossvatnet og Ratekvævvatnet.

http://www.visitnorway.com/no/Product/?pid=86402

Eller du kan gå opp til Ernstnuten. Den ligger rett nord for Fidjadalen. Her ligger restene etter en tysk Junker som kresjet her den 25.12.1942

Det er nok enklest å gå opp hit fra nordøst, fra stien som går inn til Blåfjellenden.

http://ktsorens.tihlde.org/flyvrak/ernstnuten.html

Kart: Frafjord, nr. 1312 IV, serie M711, målestokk 1:50 000,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm,Røssdalen virka jo veldig fint og bra plass å ta med barn på.men vet du/dere om det er fisk i vannet? jeg har jakta i øvre espedalen noen ganger og sett at det er fisk i de vanna som ligger høyere oppe..

i Røssedalen er det vel bra å ligge i lavo også,siden det er skog der slik man kan finne ved??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm,Røssdalen virka jo veldig fint og bra plass å ta med barn på.men vet du/dere om det er fisk i vannet? jeg har jakta i øvre espedalen noen ganger og sett at det er fisk i de vanna som ligger høyere oppe..

i Røssedalen er det vel bra å ligge i lavo også,siden det er skog der slik man kan finne ved??

Det er en stund siden jeg har fått rapporter om fisket i Røssdalsvannet, men i "gamle dager" var det stor fisk i vannet. (Ikke lett å få , men stor) Jeg tror nok at det i dag er mye småfisk, som er lettere å få på kroken.

Røssdalen er perfekt for lavo. Flatt, med grass og lite vind. Sist jeg var inne, kunne vi forsyne oss av grillkull, som vi brukte på oppbygde griller.

(Litt utenfor spørsmålet, men med tanke på at du muligens skal ha med 2 trettenårs jenter: Det er utedo på plassen, som var rimelig godt vedlikeholdt da vi var der.)

Gi gjerne en tilbakemelding på hvordan det har gått etter turen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest PaperCut

Røssdalen ser ut som et flott sted for noen første erfaringer - også for de mindre barna. Men Rogaland er stort, og siden OP ikke har begrenset seg til Stavanger-området, så våger jeg meg frempå og hører om noen vet om lignende steder i området Haugesund-Sauda-Jørpeland?

Jeg har planlagt flere helgeturer med mine barn (alder 3.5 - 12 år) med utgangspunkt i Haugesund. Jeg ønsker å komme meg litt opp i høyden, men jeg frykter at jeg kommer til å bli pakk-esel, så 30-60 minutters gange hadde vært flott. Inntil 2 timers kjøring fra Haugesund kan gå greit

På forhånd takk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det høres bra ut,da skal jeg legge turen der i starten av mai.nå var det en annen som skulle ha med seg to 13åringer men jeg skal ha med meg ei på 8år og muligens jeg tar med meg hun på 2år også,og raport skal du få :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Røssdalen ser ut som et flott sted for noen første erfaringer - også for de mindre barna. Men Rogaland er stort, og siden OP ikke har begrenset seg til Stavanger-området, så våger jeg meg frempå og hører om noen vet om lignende steder i området Haugesund-Sauda-Jørpeland?

Jeg har planlagt flere helgeturer med mine barn (alder 3.5 - 12 år) med utgangspunkt i Haugesund. Jeg ønsker å komme meg litt opp i høyden, men jeg frykter at jeg kommer til å bli pakk-esel, så 30-60 minutters gange hadde vært flott. Inntil 2 timers kjøring fra Haugesund kan gå greit

På forhånd takk :)

Uten at jeg er svært godt kjent i området, så må det være en del plasser i Steinsfjell/Krokavatenområdet som bør passe.

Haugesund Turistforrening bør kunne hjelpe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Røssdalen ser ut som et flott sted for noen første erfaringer - også for de mindre barna. Men Rogaland er stort, og siden OP ikke har begrenset seg til Stavanger-området, så våger jeg meg frempå og hører om noen vet om lignende steder i området Haugesund-Sauda-Jørpeland?

Jeg har planlagt flere helgeturer med mine barn (alder 3.5 - 12 år) med utgangspunkt i Haugesund. Jeg ønsker å komme meg litt opp i høyden, men jeg frykter at jeg kommer til å bli pakk-esel, så 30-60 minutters gange hadde vært flott. Inntil 2 timers kjøring fra Haugesund kan gå greit

På forhånd takk :wink:

http://www.google.no/images?hl=no&q=etnefjella&um=1&ie=UTF-8&source=og&sa=N&tab=wi

God tur! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.