Gå til innhold
  • Bli medlem

Alpene i Juni - Dolomittene kanskje?


hSkyyy

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har tatt meg fri i juni (13-21.) Etter å ha sett meg litt rundt, ser jeg at dette er litt tidlig for at alle hyttene i fjella har åpnet. Men, det har jo vært litt lite snø i vinter.

Det jeg har lyst på er en 4-5 dagers hytte til hytte, gjerne med via ferrata inkludert underveis. Jeg har sett på muligheten for å lande på bergamo, da ryanair er billig. Jeg tipper jeg leier bil der. Jeg skal ha med meg kjæresten min som ikke er spessielt høyderedd, og godt trent. Jeg er heller ikke høyderedd, og er i god form.

Italia er det første jeg har sett på. Andre forslag?

P.s - jeg vil nødig betale tusen euro til en guide.

Andreas.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Området nord i Italia rundt Seiser Alm kan anbefales!

http://www.alpedisiusi.info/en/contact/welcome.html

En mengde Via Ferratas i alle vanskelighetsgrader i nærheten. Mye flott natur og mulighet for hytte til hytte vandring. Her ligger det flere fjellhytter hvor du får både mat og overnatting for en billig penge.

Det lønner seg å fly til Frankfurt og leie bil der, for så å kjøre gjennom Østerike ned. Kortere enn fra Bergamo, og du kan ha en stopp i Østeriket på veien.

Har hatt flere turer i området, send gjerne PM om du har spørsmål.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Snösituationen på de stationer jag följer verkar idag vara ungefär som i mitten av maj, så det finns utsikter till goda förhllanden.

Om det inte blir som förra året när snön bara vräkte ned i maj och framt St. Hans. Om nu utvcklingen håller vad den lovar, och du far till Bergamo borde naturligtvis Le Orobie, Bergamaskalperna, ligga nära till hands. Jag gjorde en 8-dagars tur från Aprica till

Passo San Marco 1992 och har funderingar på en tur i år också.

http://www.huthyfs.com/mixgal/images/page59.html

samt 60-62.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Var en tur i området sist sommer, tok fly til Milano, tog til Bergamo og leide bil derfra. Kjørte så opp til landsbyen Bormio. Trivelig liten landsby og tusenvis av turmuligheter i nærområdet, flere topper er på over 3000 m.o.h. Det er også flotte sykkelstier i fjellsidene. Absolutt et sted som kan anbefales.

Ett lite minus er at mange av de alpine toppene har nokså løst fjell, slik at man må opptre varsomt.

En tur jeg kan anbefale er opp til Della Vetta del confinale, denne toppen ligger like nord for Velfura. Flott passe lang fjelltur, ikke teknisk vanskelig men noe løst den siste biten. Toppen ligger på 3370 m.o.h. Like ved ligger det ei hytte for nødovernatting. Turistinformasjonen har kart med innmerkede stier, men det meste av deres informasjon er på tysk og italiensk. Lite på engelsk.

God tur

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ting til. Hvordan tror dere muligheten er for leie av via feratta utstyr? Burde man heller kjøpe?

Hei! Jeg spurte på den store sportsbutikken i Bolzano (Bozen), og mener de tok såpass mye for leie at jeg fant det for dyrt siden jeg bare skulle gå én ferrata nær Bolzano. Siden jeg hadde med meg sele ble det til at jeg kjøpte en langslynge og to karabinere. Da vil jo alle fall bli statiske, men de i butikken mente det var det greieste studentalternativet, siden jeg ikke skulle gå noen skikkelig vanskelige ferrataer.

Funka bra for meg i allefall. Vanvittig fint område!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! Jeg spurte på den store sportsbutikken i Bolzano (Bozen), og mener de tok såpass mye for leie at jeg fant det for dyrt siden jeg bare skulle gå én ferrata nær Bolzano. Siden jeg hadde med meg sele ble det til at jeg kjøpte en langslynge og to karabinere. Da vil jo alle fall bli statiske, men de i butikken mente det var det greieste studentalternativet, siden jeg ikke skulle gå noen skikkelig vanskelige ferrataer.

Funka bra for meg i allefall. Vanvittig fint område!

Farlig farlig, ved fall i statisk slynge, ryker slynga om du faller mer en ca 2m....

Et via ferrata-sett koster noen hundrelapper, det er livet ditt verdt.

Og for de som lurer, jeg har selv testet å slippe et lodd på 70kg i en slynge. 2m fritt fall, og slynga ryker!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.