Gå til innhold
  • Bli medlem

Josten på langs mai/juni (utskilt)


Gjest Anonymous

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous

Dette temaet er utskilt frå temaet 'Hardangervidda' som omhandla skitur i månadskifte mai/juni:

https://www.fjellforum.no/index.php?app=forums&module=forums&controller=topic&id=962

Moderator

Jeg var forøverig redd for det. Kanskje like greit og ta Jostedalsbreen på langs. Her burde hverfall sneforholdene være bra. Ser folk går over her så sent som uti juni.

Her må vel teltet frem, men ruten er jeg da intressert i. Noen farlige områder? ( bør jeg følgelig la bikkja bli hjemme?) etc. etc.

Håper på erfaringer / tips

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Josten på langs er en fin tur. De to vanligste rutene er fra Erdalen til Fjærland og fra Loen til Fjærland. Områder en må være oppmerksom på er Supphellebreen, Bings gryte, Småttene (hvis du kommer fra Erdalen) og Ståleskaret (hvis du kommer fra Erdalen).

Ruten fra Erdalen til Fjærland:

Erdalen (i Stryn kommune)- Erdalsbreen - mot Lodalsbreen - opp Småttene (østsiden av Lodalskåpa) - Høgste Breakulen- vestsiden av Kvitekollen og Ramnane – Bingsgryte – Supphellebreen – Flatbredalen – Flatbrehytta – Fjærland.

Ruten fra Loen til Fjærland:

Loen (i Stryn kommune)- Skålatårnet- følg "tinderekka" mot Lodalskåpa. Når du kommer til Lodalskåpa er det bare å følge resten av den overnevnte ruten (mot Høgste Breakulen……).

Har ikke gått den siste ruten. Den skal være en del mer krevende fysisk, men jeg tror utsikten er vært det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Ruten fra Loen til Fjærland:

Loen (i Stryn kommune)- Skålatårnet- følg "tinderekka" mot Lodalskåpa. Når du kommer til Lodalskåpa er det bare å følge resten av den overnevnte ruten (mot Høgste Breakulen……).

Har ikke gått den siste ruten. Den skal være en del mer krevende fysisk, men jeg tror utsikten er vært det.

Vi prøvde oss på denne ruten (fra Skåla), men avsluttet ved foten av Lodalskåpa pga dårlig vær. Vi returnerte til Loen via Bødalseter.

Vi omgikk den bratte delen av Bing. Jeg har hørt at standard ruten er litt eksponert. En annen utfordring var en helsikes skavl (1925m - trengte spade for å komme opp og tau for sekkheising) - denne kan en ta en annen vei rundt, men koster tap av høydemeter. Vi skulle ta en "lur vei" på en hylle rett under Kåpa for å spare en del høydemeter, men den fikk jeg altså aldri oppleve.

Turen over Tindefjell er dokumentert her:

http://impact.ii.uib.no/arnt/Peaks/skaala.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den toppskavlen som Arnt Flatmo nevner, er vel opp mot nittenhundremetringen nordvest for Tverrfjellet/Lodalskåpa. Vi kom motsatt retning over toppen og hadde hørt at det skulle være en skråhylle ned fra toppen, men vi kunne ikke finne den. Vi kjørte derfor ned langs kanten mot sydvest til det ble så slakt at vi kunne kjøre ned på Skålebreen. Bings brekuppel passerte vi på nordøst-siden. Der var det sidebratt, men likevel ikke uforsvarlig å gå. Tindefjellryggen er en flott skitur, og vil en ha mer spenning, kan en jo legge inn en bestigning av Havaldtræde/Yngvar Nilsens tind underveis. Disse tar seg flott ut fra breen under dem, stupbratte som de er.

Forøvrig opplevde vi snøstorm på Skålatårnet dagen etter (17. mai). Vi måtte legge oss ned å tviholde på skiene i de verste kastene på turen ned mot Loen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du bestemmer deg for å gå Josten på langs fra Erdalen til Fjærland kan du finne inspirasjon og informasjon her: http://breogfjellsport.no/articles.php?articleID=176&sectionID=5

Der finner du en artikkel, bilder og en 23 min lang video fra Nordfjord folkehøgskule sin Josten på langs tur i april 2002. Hvis du velger å laste ned filmen bør du åpne den i Windows Media Player. I Winamp blir fargene feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.