Gå til innhold
  • Bli medlem

GPS: garmin vandring etrex h


Anbefalte innlegg

Annonse

Har benyttet denne noen år i forsvaret. Erfaringen er at den noe treg å starte opp om du ikke har den slått på, sammenlignet med en nyere modell. Den har også forholdsvis dårlig batterikapasitet sammenlignet med nyere modeller.

Til sitt bruk er dette en helt grei GPS å benytte med UTM referanse for å vise posisjon på kart. Nøyaktigheten er god, og prisen er hyggelig. Holder det med UTM referanse og muligheten for å lagre posisjoner og noen få ruter fungerer denne GPSen. Høydemåleren er imidlertid ikke til å stole på, og om dette er et behov, må du litt opp i pris.

Kan også nevne at modellen brukes også ofte av diverse opplevelsestilbydere i forbindelse med ulike aktiviteter, som å benytte waypoints til å finne frem til poster.

Om du ønsker noe mer batterikapasitet og mulighet for å lagre flere posisjoner og ruter, kan eTrex LEGEND HCX være et alternativ. Har benytte denne en stund, og har gode erfaringer. Ulempen, som også er tilfelle med storebror i 60/62 serien, er at legen HCX mangler tastelåse. Dette kan innebære lagring av noen ufrivillige waypoints om du ikke passer på. Legend HCX koster ca 1200-1300, og er helt klart et av de rimeligste alternativene med kart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var på de samme tankebanene som deg før jeg gikk til innkjøp av en gps; jeg trengte nå i grunnen bare en posisjonsangivelse som jeg kunne legge inn i kartet. Men heldigvis så ble det til at jeg kjøpte Legend versjonen. Hadde jeg endt opp med Etrex H som du viser til så er jeg sikker på at den hadde havnet i en skuff og en ny GPS innkjøpt, og 600 kr bortkastet.

Navngiving på disse gps'ene kan være vanskelig, men det er et system. På Garmin sidene så er det 7 modeller i Etrex serien, men jeg mener at det er kun Etrex H som ikke har kart. De andre varierer mellom farge eller monokrom, uavhengig kompass eller kun gps kompass, uavhengig høydemåler eller kun gps høyde. Jeg kjøpte min Etrex Legend HCx på Elkjøp, prisen på pixmania er hundrelappen lavere. Men på Elkjøp så har du 30 dager returett, så da koster det ingenting å prøve.

Enheten leveres med et basic kart, som ikke er allverden, men detalj kart kan kjøpes til en dyr peng og lastes inn i GPS'en.

Så min anbefaling; styr unna, denne er for basic, bruk kompass og mobiltelefon GPS'en til du har råd til en Legend.

g_00195311_002.jpg

http://www.pixmania.com/no/no/792102/art/garmin/gps-vandring-sjo-etrex-le.html#pix-review

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har to kompiser som har litt samme filosofi, vi bruker kart og kompass, fordi det har vi alltid gjort, det koster ikke en fot og en arm, og det er veldig enkelt å gjøre, samtidig som at du ved å bruke det, vedlikeholder en del kunnskap rundt bruken. Begge disse kompisene har kjøpt denne Etrexen (den gule uten kart) for å kunne finne 12sifret koordinater dersom uhellet, eller latskapen, skulle være ute.

Det kan tenkes et scenario, der man går over til GPS med kart, bruker denne (kjempeløsning når den fungerer!), og en fin høstkveld, eller vinternatt, så går den til helve*e slik sånne ting gjør på et eller annet tidspunkt.. Har man da kartet i sekken, så er dette forsåvidt greit, men i ukjent terreng, der du har forholdt deg til en 2" skjerm en stund, er det ikke sikkert at du klarer å pinpointe posisjonen din, og dersom du gjør dette, har du fortsatt fingerspitzgefühlen til å bruke hjelpemidlene?

Jeg mener at den GPS trådstarter viser til, kombinerer det man trenger (virkelig trenger) i en GPS og pris.. dersom nøden er ute så er det digg å finne frem GPSen, slå den på, vente litt, for å så få en nøyaktig 12sifret posisjon, gå i kartet og finne den, og tusle videre.. Det er bedre å bruke Kart og kompass med GPS som sikkerhetsnett, en omvendt.

Er nå i hvertfall min mening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig med Fjellredderen. Jeg har også alltid min gule, enkle Etrex H med på tur med oppladete batterier, men det er sjeldent jeg bruker den. Jeg har lagret de fleste hytter i fylket, både åpne koier og gammer og DNT-hytter i den, og legger alltid inn posisjonen til nye hytter ved første besøk. Det er en stor trygghet å vite at jeg alltid vil finne frem til en hytte jeg er på vei til, men det er nå litt artig å vite at man får det til med bare kart og kompass også :)

Men jeg har selvsagt forståelse for at folk velger GPS med kart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.