Gå til innhold
  • Bli medlem

Fall fra Ystevasshornet på Sunnmøre


Anbefalte innlegg

Annonse
Kan virke som om det er en toppskavl som har brukket av?

Kan være, var det som skjedde for 3 år siden når en annen ramlet ned. Det har vært mye vind og mye nedbør i natt og nå på morgenen, ser ikke bra ut mtp at letemannskaper skal komme seg inn i området.

Denne linken viser godt fjellsida, er ca loddrett langs hele kanten av fjellet.

http://www.westcoastpeaks.com/pics06/roald_09ytstevasshornetH.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sitat hentet fra Sunnmørsposten:

"

- Hadde han stått ti centimeter lenger inn, ville han ikkje ha falle utfor. ....

- Var det uansvarlig å bevege seg i det området?

- Nei, dette handler om ufatteleg uflaks, meiner eg. Dette er eit kjent og populært turmål og eg har sjølv vore der fleire gongar, seier redningsleiaren. " - Sunnmørsposten

http://www.smp.no/nyheter/article327652.ece

Dette er selfølgelig en trist hending men er ikke helt enig i at det skal bli oppfattet som akseptabelt å bevege seg så nærme som 10 cm fra en slik skavl, og det av en redningsleder. Trodde man skulle holde behørig avstand, vertfall når man har problem med å lokalisere fast fjell. Rart visst flaks og uflaks skal skille mellom liv og død på en strekkning fra A til B.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://www.smp.no/nyheter/article327652.ece

Dette er selfølgelig en trist hending men er ikke helt enig i at det skal bli oppfattet som akseptabelt å bevege seg så nærme som 10 cm fra en slik skavl, og det av en redningsleder. Trodde man skulle holde behørig avstand, vertfall når man har problem med å lokalisere fast fjell. Rart visst flaks og uflaks skal skille mellom liv og død på en strekkning fra A til B.

Slik jeg leser det stod ikke vedkommende ti cm fra kanten av skavelen, men fra der skavelen brøt av. Den ene foten, den han hadde vekten på, var på feil side.

Dermed bør vi vel kanskje bare stole på det Hole sier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mente bruddkanten :) Synes 10 cm er litt marginalt når det meste er hvitt, men det var kanskje ikke så lett å orientere seg. På bildet ser man jo spor lenger nede, på en mer betryggende avstand. Har selv vert på toppen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tragisk sak.

Vi kan alle ta lærdom av det som står sist i rapporten:

"Skavler er derfor uforutsigbare og fordrer at vi holder oss langt unna."

Og ekstra relevant nå som påska står for døren:

"Sannsynligheten for skavlbrekk øker også når det er varmt vær."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest PaperCut

Her synes jeg det er ganske mange worst case faktorer som har slått til. Først og fremst det at skavlen har brukket inn, over fast grunn.

Dernest har han havnet under 1.6m snø, hard(pakket?) snø - det kan alene vært ganske fatalt.

I tillegg så skjedde ulykken kort tid før lysforholdene ble dårlige, og prikken over i'en må jo være de tilsynelatende ekstremt dårlige vindforholdene.

Hvis det hadde vært et søkelag på plass med luftambulansen... kanskje mannen kunne vært reddet.

Jeg har stor respekt for vinterfjellet, og den blir ikke mindre av dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skavler er skumle og uforutsigbare. Spesielt fordi brudd følger lag i snøen som kan gå innover tilsynelatende trygg grunn. Vedrt å være obs på nå når påska står for døren og høyere temperaturer svekker snøen.

En ting jeg ellers la merke til i skredrapporten er at alle redningshelikopter nå har utsyr til å søke etter reccobrikker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.