Gå til innhold
  • Bli medlem

Kajak i Geirangerfjord?


Anbefalte innlegg

Hej

Jeg er ved at planlægge en tur til Norge til august/september. Jeg har overvejet at tage til Geirangerfjord.

Er der nogen som ved om det er tilladt at sejle kajak eller kano i Geirangerfjord?

Hvis ja, er der nogen krav til dette?

Det kunne være meget behjælpeligt, hvis nogen vidste noget om dette :)

mvh Jens-Peter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei,

det går kjempefint å padle i Geirangefjorden. Inne i Geiranger er det kajakkutleie med både en og to-manns kajakker. Jeg og en kamerat padlet inn der for noen år siden. Vi startet i Stranda og padlet innover til Geiranger, fikk dermed med oss både Sunnylvsfjorden og Geirangefjorden. Overnattet ved Matvika på vei innover og teltet ved Syltavika på returen. Var oppom fjellgårdene på Knivsflå, Blomberg og Me-Åkerneset. Ett minne for livet, og kan anbefales på det varmeste. Er du der i topp turistsesongen så anbefaler jeg å bruke mer tid på Sunnylvsfjorden enn inne i Geirangerfjorden. Men en tur inn til Geiranger må en ha med seg selv om det er fullt av turister, om ikke annet for å proviantere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Er der nogen som ved om det er tilladt at sejle kajak eller kano i Geirangerfjord?

mvh Jens-Peter

I Norge kan man padle stort sett hvor man vil på innsjøer, elver og sjøen. Det er greit å ta hensyn til laksefiskere og man må være forberedt på all slags vær. Det kan bli store bølger i fjordene på Vestlandet når det blåser og vannet er gjerne iskaldt grunnet mye smeltevann fra isbreer.

God tur!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brukte en oppblåsbar kajakk fra advanced elements http://www.advancedelements.com/advancedframe.html. Grei nok å padle når fart ikke er i høysete, men så klart har den sine begrensninger i lasteplass, og bølger og vind kan være et problem, da den ikke har ror. Og som nevnt over her; det kan virkelig blåse og bygge seg opp bølger langt inne i en trang fjord. Stor fordel er at den kan bæres på ryggen i lastebaggen og enkelt taes med på feks buss eller tog. Og så er den veldig stabil, fin å fiske fra og ikke noe problem å klatre oppi igjen fra vannet hvis man er uheldig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.