Gå til innhold
  • Bli medlem

Snøforhold i Jotunheimen


hvalhai

Anbefalte innlegg

Hei alle sammen!

Da skal jeg på årets første fjelltur.

Har leid hytte på Besseheim og har lyst på å gå litt topper i nærheten.

Hører noen sier det er lite snø i området, noen som vet om dette stemmer?

Det er vel Besshø som er enkleste toppen å komme til? Noen andre forslag?

Noen som vet hvor langt inn veien er brøytet?

Håper bare vi ikke blåser bort :)

Gleder meg alikevel, er ganske så fjellsyk nå! :D

Hilsen fra

Heidi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kom fra Memurubu i går. Det er generelt lite snø i området, samt at det er +8 grader i dag. Det tærer mye på snøen. Det er fullt mulig å gå på Besshø. Det er meldt noen minusgrader utover i uka. Vegen er alltid åpen fram til Maurvangen/Gjendesheim, og Valdresflye åpnes til uka, senest den 15. april. God tur i fjellet. :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest PaperCut

Jeg har skrevet litt om forholdene i søndre Jotunheimen her

https://www.fjellforum.no/index.php?app=forums&module=forums&controller=topic&id=24914

Jeg droppet dagens planlagte tur til Svarthamartinden. 10 plussgrader og snøen var mer råtten enn igår - det hadde blitt tunge 20km om jeg hadde tatt turen.

Det er meldt noe nedbør i området utover i uka, men hvis plussgradene holder seg, så kommer det som regn :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann!

Takker for svar :D

Det var overaskende lite snø, hadde trodd det ville være mer :wink: Man kunne bevege seg til fots, på bar mark mange steder.

Vi valgte å ikke gå opp til Besshø, det blåste for mye. Hørte om to som hadde prøvd på lørdag og de snudde på 2000m, da klarte de visst ikke stå oppreist lenger.

Vi tok turen ut på Gjende, ganske så fuktig snø i ti tiden. Vi gikk et stykke innover før vi gikk mot land og gravde oss en fin plass i snøen. Satt og nøt vårsola noen timer bak en levegg av snø, det var kos det :D Var mye vind og til tider stekende hett, snøen smeltet godt mens vi satt der.

Når vi gikk tilbake rundt halv tre, var det ganske så sørpete på isen og en vind som skiftet retning hele tiden. Den hadde noen voldsomme kast. Et av dem sendte meg rett i bakken. Hadde ikke sjans til å stå på beina gitt :)

Men til tross for manglende topptur og mye vind, så var det en strålende helg :D

Hilsen fra Heidi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det så lite snø at man fort kan bli nødt til å ta med fjellsko i sekken, dersom man ikke vil slite for mye på skiskoene? Studerer i utlandet, og lurer på om jeg skal ta med meg fjellskoene til Norge eller ikke...

Er det is/hardpakket skare og forhold for stegjern noen steder?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest PaperCut
Er det så lite snø at man fort kan bli nødt til å ta med fjellsko i sekken, dersom man ikke vil slite for mye på skiskoene? Studerer i utlandet, og lurer på om jeg skal ta med meg fjellskoene til Norge eller ikke...

Er det is/hardpakket skare og forhold for stegjern noen steder?

Jeg er mer redd for at føret blir for dårlig til både ski og sko. For råtten snø til skigåing, og for mye snø til fotturen. Truger ville vært min plan B for denne påsken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gikk Besseggen forrige helg (02.04) med start Bessheim. Magert med snø opp til Bessvatnet og det ble en del oppoverslalom, med enkelte partier hvor det ikke var til å unngå at underlaget besto av lyng, men heldigvis fast snø ellers (ihvertfall oppover ;) ). Bessvatnet var greit, en del overvann her og der, men ingen problemer da. Fra enden av Bessvatnet, over Besseggen og halvveis ned igjen Veslfjellet ble imidlertid tilbakelagt på føttene, simpelthen for lite snø. Besshøe så ut til ta imot skientusiaster knapt ut helgen, vil tro at den allerede er en kombi-/hybridtopp blitt.

Området rundt Glitterheim skal imidlertid være bra, greit med snø ennå sies det av folk som har vært der nylig, og Nautgardstind så faktisk midt-vinterlig ut for en og en halv uke siden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen!

Det blir påsketur til Jotunheimen, det er sikkert :D

God Påske alle sammen!!!

Hilsen fra Heidi :D

Vi har vært på Valdresflya i dag 16. april etter at vegen åpnet i går. Fine forhold på toppen av flya mot Rasletind. Vi snudde i 1800 meter på grunn av litt for mye vind for 8-åringen vår. Noe hardt i den første stigningen, men ellers greit. Brøytebilen kjørte fram og tilbake hele dagen da vegen delvis føyket igjen over toppen. Veldig lite snø nedover mot Knutshøi. Ved Bessheim så det ut til å være så og si helt bart. Det så ut som det kunne være ganske vanskelig å gå fra Valdresflya mot Tjørnholdstind/Høgdebrotet på grunn av lite snø. Vi kom opp fra Beitostølen og der var det lite snø. Det er mulig å gå på Bitihorn foreløpig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei folkens!

Fikk fersk førerapport fra Valdresflya i dag.

Greit med snø, men til tider ganske råtten. En del gjennomtråkk.

Så skal man opp på noen topper, så bør men vel satse på at det er kaldt om natten og stå opp tidlig :)

Vi drar oppover på torsdag og satser på topptur runde på fredag, gleder meg :D

Hilsen fra Heidi

Ps. Fortsatt god påske :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.