Gå til innhold
  • Bli medlem

Telt erfaringer?


Fuglehundmann

Anbefalte innlegg

Hei

Noen som har testet/ erfaringer med MSR carbon reflex 2?

Når fargen nå (2011 mod) passer oss som klarer oss uten oppmerksomhet, er det blitt aktuelt.

Jeg er klar over dette med luftingen/ trekk, men jeg tenker mest på kvailteten på duk etc.

Bør ha plass til en kar på 190 og 2-3 fuglehunder.

Evt andre telt i samme segment (ikke ringstind)?

Takker for alle innspill.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hehe, mine røde og gule telt er et godt signal på å legge turen utenom teltet mitt:) Men dette med farger har vært diskutert tidligere, og trenger ikke å taes opp igjen, derimot er jeg litt spent på 2-3 fuglehunder? Carbon reflex er jo ikke akkurat et enormt telt.

Jeg har nå noe erfaring med engelsksettere, og tror ikke jeg, på noen som helst måte ville hatt disse inne i et telt, samtidig, med meg inne i det i tillegg, da tror jeg heller at jeg ville vurdert hilleberg nallo 2 gt, som er relativt lett i forhold til størrelse, i og med at 3 bikkjer tar litt plass.

Men det avhenger jo på om du er villig til å investere i tunnel vs. kuppeltelt, det er utallige diskusjoner når det kommer til telt, de aller fleste har også forskjellige preferanser hva kommer til plass, vekt, pris og ikke minst komfort når de først er ute på tur.

Hva kvalitet angår, så har jeg personlig til gode å hørre noe negativt om duk o.l.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har nettopp mottatt og så vidt testet litt oppsett av Carbon Reflex 3. Ting ser veldig positivt ut, og jeg er ikke i tvil om at det er like bra som sitt rykte (via reviews på en del siter i statene). Dog så er jo dette et ekstrem-telt i form at at det er sinnsykt lett, samtidig som plassen er god (i hvert fall i CR3). Men, materielene som er i bruk er kanskje ikke like tilpasset hunder som har det med å veme litt omkring. Og spesielt ikke 2-3 stk ... kanskje. (blant annet er jeg litt usikker på hvor mye juling glidelåsene, spesiellt i inner-teltet tåler, og hunder pleier jo ikke alltid å ha fokus på å ta de ordentlig opp)

Jeg har selv en del erfaring med hund i telt i form av en 40kg hann-schæfer, og jeg syns det er greit å ha et litt mer solid telt når han er med (som f.eks Black Diamond Eldorado). Men; dette kan sikkert kompenseres litt med et større telt. så om du evt går for CR3 utgaven, som fortsatt er superlett, så er det ikke umulig å trøkke inn deg selv og et hav av hunder

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt avhengig av hvor du skal bruke teltet.

Regner med at du er ute etter noe med lett vekt siden du har sett på CR2.

Selv valgte jeg Helsport Lavvolight. Veier 2,2-2,3 kilo inkl. bunn. Men da har du stor plass i forhold til vekt. Pleier veier 2 voksne og 2 bikkjer inkl. bagasje inne. Så deu får fin plass i det med 2-3hunder og bagasje.

Det er jo en duk så litt mer kondens. Hvor vindstabilt det er vites ikke men sikkert litt mindre enn ekspedisjonstelt. Har stormatter og 12 bardunfester så noe tåler det nok om man gidder bruke alle. Jeg har ikke brukt med enn 6. Dog har jo CR2 netting så det ville blitt trekkfult.

Det jeg digger med Lavvolight i tillegg til plassen er at man kan stå å skifte inn, kan fint fyre primus inne uten stress. Jeg både forvarmer og fyrer inn. None ganger digg med en "rett i koppen" og en kaffeskvett inne om morgenen hvis det blåser litt.

Er jo ikke helt i samme gate som CR2 som er et lite og lett kuppeltelt men kan være et alternativ. Selv bruker jeg nesten bare den hele året. Svalbard 3 som jeg og har må nøye seg med sporadiske opptredener.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for innspill, også et interessant tips på pm.

Jeg har flere telt, men trenger en erstatning for et ringstind 2, som jeg får for mye kondens med (type vri opp). Jeg er klar over dette med plassen, men opplever ikke plassproblem med rt2 - dog med unntak av kondensproblematikken (som forsåvidt kanskje kan linkes til kubikk).

Har vært litt usikker mht om duken blir veldig tynn, men tror jeg satser på at det går greit. En fuglehund gjør ikke mye ut av seg når slippet er over, så de er veldig samarbeidsvillige her.

Så var det dette med internettbutikk da ( :) ), hvor jeg betaler for teltet og ikke flybilletter til en eller annen fyr i Nigeria. Hvilke tips har dere her? Leste om moontrail (?) en et eller annet sted her.

Takker igjen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekk om de har det på basegear.com

Der får du 20% rabatt på første kjøp når du melder deg inn. Dvs at du legger igjen navn og mail. Så sender de vel en mail nå og da.

Ikke så ille frakt heller.

Ellers tar Amfibi.no kr 5899 for det her. Pleier vel koste nesten 1000 mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøpte mitt CR3 på moontrail.com. Fikk det latterlig billig for 550$. Med frakt og mva og hele pakka ble det under 4000NOK ferdig levert. (det kom ila 8-10 dager med billiigste post alternativ)

Merk deg at en del av butikkene ikke shipper MRS sine produkter ut av US.

Moontrail gjør det, men du må ta evt garantisaker med Moontrail og ikke med en lokal msr-forhandler her i norge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.