Gå til innhold
  • Bli medlem

Hjelp til valg av turbukse


Babelfish

Anbefalte innlegg

Topic says it all.

Bruksområde: Fjellturer og skogsturer i varierende vær (dagsturer).

Egenskaper: Bør være både vanntett og pustende.

Årstid: Vår, sommer, tidlig høst.

Hva anbefaler folket? Jeg har en Lundhags Traverse som jeg har brukt, men den er ikke vanntett, og blir ofte litt i meste laget når det blir varmt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Visste ikke Fjellreven hadde så mange forskjellige buksemodeller. De fleste av modellene for herre-fjellvandring var egentlig ganske fine. Har lenge lett etter ei god allroundbukse. Keb så spennende ut, men kan den være for tjukk til lett bruk? Enn Stig eller Sarek? Hm, må kanskje ta tur i en butikk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis den skal være vanntett og fungere på de litt varme dagene så snevrer det seg litt inn. Tror jeg ville gått for noe i rettning av Bergans Rask, eller en annen modell hvor du kan åpne opp langs hele benet for å lufte ut. Er redd den perfekte turbuksa enda ikke er laget. :) Bruker selv en TNF bukse med samme lufting, og skal sies at på varme sommerdager i fjellet så blir det litt klamt selv med full lufting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir ikke Dovre litt for varm? Jeg har Norrøna Forelhogna som jeg bruker på jakt, og den er jo både tung og varm.

Jeg har brukt Dovrebukse til helårsbruk i mange år. Den nye modellen er lettere og litt luftigere enn den gamle. Og ikke minst tåler den bruk bedre.

På de varmeste dagene er den nok klam, men da blir det kortbukse nesten uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Topic says it all.

Bruksområde: Fjellturer og skogsturer i varierende vær (dagsturer).

Egenskaper: Bør være både vanntett og pustende.

Årstid: Vår, sommer, tidlig høst.

Hva anbefaler folket? Jeg har en Lundhags Traverse som jeg har brukt, men den er ikke vanntett, og blir ofte litt i meste laget når det blir varmt.

Denne modellen finnes ikke. Det er ikke så mange "skikkelige fjellbukser" som er bedre når det er varmt enn traverse pga lett materiale og god lufting. Ulempen er selvsagt at den ikke er så vanntett.

Skal du ha noe vanntett så blir det skall, og det blir klammere enn traverse når det er varmt.

Fjellreven har mange bukser, men de fleste er tyngre og kraftigere enn traverse.

Jeg ville holdt meg til traverse, kjøpt en superlett regnbukse til å trekke over de dagene det er vått, samt en shorts til bruk når traverse er for varm. Eventuelt satse på en fjellreven uten stretchpaneler som man kan impregnere, og dermed klare seg med fjellreven+shorts. Siden det kun er snakk om dagsturer så er kanskje ikke en ren skallbukse førstevalget.

varm når det trengs+vanntett+kjølig når det trengs+pustende=umulig

Et siste alternativ er dette:

Kjøp flere bukser! Jeg har f.eks Traverse, Norrøna Dovre, Norrøna Recon og Norrøna Finnskogen, alle med ulikt og delvis overlappende bruksområde. Dovre er den jeg bruker mest, og kombinerer man Dovre med en shorts, så kommer man langt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.