Gå til innhold
  • Bli medlem

liggeunderlag


Anbefalte innlegg

Annonse

http://www.oslosportslager.no/produkt/exped-downmat-9-lw-liggeunderlag-dun-20508.aspx

Dette har målene 197 x 65 x 9 cm, og har en fantastisk liggecomfort. Har utgaven på 183 x 52 x 9 cm selv, og er strålende fornøyd. Ulempen er at du må ha med et ekstra (holder kanskje med en halvt et) liggeunderlag til å ha foran bålet osv.

Søk på Downmat her inne, og du vil finne flere erfaringer og info.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det beste er subjektivt..

Fra mitt synspunkt: exped downmat med thermarest lounge chairkit.

Stoltrekket beskytter liggeunderlaget, og du kan sitte som en konge med god isolasjon på rumpe og rygg overalt. Nesten fristende å ha den i stua....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har selv downmat 9cm tykkelse, den brede typen. Det er fantastisk varmt. Med dette underlaget mener jeg man kan gå ned noen grader i komfortemp. på soveposen i forhold til å bruke 'de harde' underlagene. Dersom du er godt voksen og nærmer deg 3 sifra på badevekta bør du ha 9 cm for å hindre at du ikke 'ligger gjennom' underlaget. Jeg ligger gjennom på 7 cm underlag. Det har kona fått 8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har selv 9 Down DLX og det er et supert underlag.

Dog veier det vel 1300gr eller så, men apkkevolum er forholdsvis lite.

Har et Ajunilak EVA på 190x60x1,4 cm som jeg bruker på turer hvor jeg bare overnatter en natt eller så. Får jeg heller tåle bli litt stiv i ryggen.

Men skal jeg være ute flere dager blir det Down Mat.

Dog har vel den og kommet en Airmat 7 LW uten fylle, det er vel 197x65x7. Det blir jo da et sommerunderlag da det ikke er isolasjon inni. Du sparer vel ca 500g kontra det med dun.

Alternativer av slike underlag er Thermarest NeoAir Large, Ajungilak Comfort Pump Mat bl.a Men de har jeg ingen erfaring med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

på sommeren bruker jeg thermarest neo air.. en drøm å ligge på. anti-skli materiale på hele skiten.. lett-> din størrelse 510 g(om jeg ikke husker feil).

mange spør hvor stabilt det er? jeg lar hundene mine gå rundt på det hele sommeren i teltet.. prøvde å holde dem unna på begynnelsen, men ga fort opp...

xped sine har jeg også testet.. gull de, men tunge.. jeg bruker ikke neo airen på vinteren. ihvertfall ikke som eneste underlag.. bamse er med da :?:

http://www.amfibi.no/display.aspx?menuid=11801&prodid=16690

A

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

jer er selv ute etter ett underlag hvor liggekomfort har høyeste prioritet. En stiv rygg gjør at både isolasjonsevne, vekt og pris kommer lengre ned på prioritets listen. I denne testen http://www.klikk.no/helse/dinkropp/friluft/article500159.ece så er det Ajungilak Softskin Mat som er vinner i klassen "Best liggekomfort", dim: 198x66x7,5 cm, pakket: d14x68 cm, vekt: 1800 g.

Ingen av EXPED DownMat underlagene var med i denne testen, og disse underlagene får mye skryt her på forumet. Er det fordi de har den ultimate komforten eller fordi den har høy klasse både på komfort og isolasjon, men at Ajungilak Softskin Mat er bedre hvis en ser bare på liggekomfort?

Liggekomforten på Exped DownMat underlagene er vel på luftmadrass prinsippet, mens i Ajungilak Softskin Mat så er det ett eller annet fyllstoff som utgjør hoveddelen, eller??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

jer er selv ute etter ett underlag hvor liggekomfort har høyeste prioritet. En stiv rygg gjør at både isolasjonsevne, vekt og pris kommer lengre ned på prioritets listen. I denne testen http://www.klikk.no/helse/dinkropp/friluft/article500159.ece så er det Ajungilak Softskin Mat som er vinner i klassen "Best liggekomfort", dim: 198x66x7,5 cm, pakket: d14x68 cm, vekt: 1800 g.

Ingen av EXPED DownMat underlagene var med i denne testen, og disse underlagene får mye skryt her på forumet. Er det fordi de har den ultimate komforten eller fordi den har høy klasse både på komfort og isolasjon, men at Ajungilak Softskin Mat er bedre hvis en ser bare på liggekomfort?

Liggekomforten på Exped DownMat underlagene er vel på luftmadrass prinsippet, mens i Ajungilak Softskin Mat så er det ett eller annet fyllstoff som utgjør hoveddelen, eller??

Utrolig useriøs test når de ikke har tatt med Exped downmat. Lite poeng i å lese den testen.

Var inne og så på datoen for den testen. To år siden den ble gjort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er vel en test av selvoppblåsbare i stor grad unntatt NeoAir.

Hatt min Downmat i 3-4 år så de fantes på den tiden.

Men tydligvis ikke tatt med luftemadrasser med fyll i noen grad i test.

Det som vel gjelder alle de testene de gjør er at testene omfatter stort sett produkter som er får kjøpt "overalt".

Har mange ting jeg er veldig fornøyd med hvis merker/sjelden aldri har vært på test hos klikk.no.

Noen butikker har jo egne merker som Magasinet sin Dovrefjell serie, Prima Villmark sitt Steelhead og Slate fiskeutstyr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter å ha brukt Neo Air har jeg nå kjøpt den nye varianten Neo Air Trekker. Har ikke fått prøvd den ute i telt men prøving på stuegulvet med sovepose lover bra.

Det nye stoffet er mye mindre bråkete og ikke så glatt som på Neo Air. Det virker også mer solid. Det veier 170 gram mer men pakkvolumet er omtrent som Neo Air. Må prøve det ute først men det ser ut til at både Neo Air og Downmat blir pensjonert.

Kan legge til at jeg er 198,veier over 100 kilo og er stiv i ryggen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.