Gå til innhold
  • Bli medlem

Erfaringer med de "nye" haglepatronene?


s.a.b.

Anbefalte innlegg

Annonse
  • 1 måned senere...
  • 1 måned senere...

kjøpte hevishot til jakta ifjor! og jeg ble fortalt at jeg måtte gå opp et nr iforhold til det jeg vanligvis brukte på f.eks rype.

f.eks: istedet for å bruke nr.6 på rypa bør jeg gå opp til nr 7 med hevishot!

dette ifølge xxl på lade.

ps! hevishot er DYRT!!! 20kr skuddet.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Anonymous
kjøpte hevishot til jakta ifjor! og jeg ble fortalt at jeg måtte gå opp et nr iforhold til det jeg vanligvis brukte på f.eks rype.

f.eks: istedet for å bruke nr.6 på rypa bør jeg gå opp til nr 7 med hevishot!

dette ifølge xxl på lade.

ps! hevishot er DYRT!!! 20kr skuddet.....

PS gå opp en hagl størrelse betyr fra 6 til 5 da hagl 5 er større en 6 målt i mm..

remington hevishot er dyre ja, 20-30kroner allt etter kaliber.

Har enda ikke funnet ut hva jeg skal bruke 10 sept, så kanskje noen kan skrive litt mer om hva de brukte slutten av sesongen 04/05?

Stål er iallefall uaktuellt, fjellrypejeger som jeg er, med trange choker og tildels drøye skuddhold, evnt korte skudd i steinura

Vismut har jeg lest en del bra om, er det noe å satse på?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
  • 5 uker senere...

Leste en test i jakt og fiske hvor Vismut til 12 kr kom bra ut. Det høres ut som et greit alternativ, og når blylagrene tømmes over det ganske land, vil prisene synke litt. Stål er ivertfall helt håpløst. I år kjører jeg en kombo med Vismut og bly, skal bli artig å se om jeg merker noen forskjell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har fått testet litt forskjellig av disse nye patronene, og synes de virker svært bra! (utenom stål da!!)

Rem hevi-shot:

+ ca 10% tyngre en bly, skyter svært tette og fine skuddbilder. God inntrengningsevne og høy anslagsenergi!

- like harde som stål og har like høyt trykk som stål - ergo du må ha ei hagle som tåler stål for å kunne skyte med disse. NB: Rikosjettfaren er også like høy som med stål!

Eley vismuth:

+ Jevnt gode skuddbilder. Litt billigere en hevi-shot og tungsten.

- svært sprøtt materiale, og kan smuldre opp ved treff. (ikke så kjekt å ha middagen full av vismuthpulver.) Tror de har tilsatt noe(nikkel?) i haglene for å motvirke dette, men etter det jeg har hørt er de ikke helt i mål enda.

Lavere egenvekt en hevi-shot og tungsten, og du må derfor gå opp en størrelse i forhold til bly. (og derfor noe kortere maks skyteavstand)

Tungsten matrix (Kent)

+ Like tung som bly og samme mekaniske egenskaper som bly; deformerer ved treff uten å smuldre opp.

- Enkelte hagler liker ikke tungsten særlig godt, og gir ujamne skuddbilder - kjøp et lite antall patroner og test før du evt kjøper inn stort til jakta!!!

Edit: Tungsten Matrix av gammel type sprer veldig, pga vanskelig støping. Ujamne haggel har gitt TM en noe trang fødsel, men det ser ut som dette er ordnet hos Kent i alle fall. Nitedal sliter tydeligvis enda, etter som jeg kan se i tester. (har ikke prøvd nittedal selv enda) Kent går i alle fall bra hos meg, de jeg har snakket med, og har i de siste testene fått topp karakterer!

Stål:

+ Billig!

- Det meste annet....

Siden tungsten matrix går bra i hagla mi blir dette den soleklare vinneren for meg! T-M er etter mine erfaringer og det jeg har lest det beste alternativet til bly. Får håpe produsentene finner på noe lurt som gjør at den går like bra i alle våpen! (Kent har nå blandet et plastikkpulver i mellom haglene for å bedre dette)

Hevi shoten ville jeg brukt i øverste (åpneste) løpet på gåsejakt, for de litt lengre holdene.

Sikkert god medisin for rådyr også! :)

Edit: Har testet litt mer med hevi-shot, og er meget imponert! Utrolig effekt og nydelige skuddbilder! Som nevnt over er dette alternativet på hardskutt vilt --> Hevi-shot har 25% høyere anslagsenergi på 50m en stål har på 25m!! :D:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Takk for nyttig info, Podle! Har dessverre ikke hatt tid til å teste min egen hagle med forskjellige typer, men har vært en runde og kjøpt inn endel forskjellig, inkl. stål. Synes det var vanskelig å få tak i ammunisjon med litt større ladning. Har tidligere brukt opp til 52 grams magnum for å skyte ryper på bakken på langt hold. Har du noen god anbefaling her? Hevi-shoten?

Drar avgårde om en times tid nå. Snakk om sommerfugler i magen....:wink:

God jakt alle sammen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Nettopp tilbake fra 5 dager på fjellet. Prøvde meg med en "lett" blanding av bly og vismut. Etter å ha hengt 34 ryper i skjulet er inntrykket mitt at begge disse patronene er like bra.

Bare vismut blir billigere kommer jeg til å slutte helt med bly på rype.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nettopp tilbake fra 5 dager på fjellet. Prøvde meg med en "lett" blanding av bly og vismut. Etter å ha hengt 34 ryper i skjulet er inntrykket mitt at begge disse patronene er like bra.

Bare vismut blir billigere kommer jeg til å slutte helt med bly på rype.

hvor var det du jaktet?? for å være litt nysjerrig hehe.. jeg og en til var på en 5dager i børgefjell fra lørdag 10. til onsdag med kun en skarv i nettet!!! fjellet var så godt som tomt!! vi så 19 ryper på 5 dager!!! værste jeg har vært med på!!! Fin tur var det idet minste da...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Østvidda.

Oppskriften på å få fugl er veldig enkel:

1. Stå opp kl 0530.

2. Vær ute i terrenget senest kl 7.

3. Gå igjennom hver eneste "gode" vier i et så stort område som mulig. Gå fort og systematisk.

4. Lær deg å skyte FØR du reiser på fjellet (må si at jeg synder litt på dette punktet....).

5. Ikke gi deg med dagens jakt før sånn i 6 tiden.

6. Får du ikke fugl har du ikke gått langt nok eller du har valgt å gå utenom vieren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå skal det vel sies at Børgefjell og andre deler av Nord-Trøndelag ikke er noe eldordao i år da... Det er vel ingen hemmlighet. Og der oppe går man ofte på fjellrypa, så vierkratt er vel ikke akkurat noen fasit der oppe.

Ser at statsallmenningene i Selbu også trekker tilbake all småviltjakt fra 1.oktober nå også, så det sier jo sitt. Fra før har vel Lierne satt ganske harde begrensninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

sjønner ikke hva som er problemet med stål med unntak av rikosjett? Jakta i finnmark i år og brukte kun stål, og kom ut med ett bedre resultat enn noen gang tidligere. Eneste gangen jeg gikk med wismut var i steinura etter fjellrype....

Pål

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sjønner ikke hva som er problemet med stål med unntak av rikosjett? Jakta i finnmark i år og brukte kun stål, og kom ut med ett bedre resultat enn noen gang tidligere. Eneste gangen jeg gikk med wismut var i steinura etter fjellrype....

Er vel ganske store forskjeller fra børse til børse, så det som er bra for den ene trenger ikke være bra for den andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vært ei uke i et rimelig utilgjengelig område i grensetraktene i NordTrøndelag, et område som tidligere år har gitt mer enn nok utelleing. Der har vi slettes ikke trengt å stå opp tidlig eller å bruke kam gjennom kratt. I år derimot...Helt fette tomt. 2 store dalfører på etpar mil i lengde bestod av kun enkeltfugl og en 3-4 småkull. Vi lot de få som var igjen være i fred og stakk på tjuvjakt til Sverige istedet. Håper grunneiere kjører streng bag-limit og begrenser hundebruk til neste år.

Testet Tungsten fra Nittedals og skriver under på ujevnt skuddbilde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Anonymous

Jeg har rusla noe timer i år med hagla på ryggen. Jeg har skutt mye med sål og må si jeg er positivt overaksa. I skogen og krattene har jeg nesten konsekvent holdt meg til stål i år. Min erfaring er at stålet går godt i skogen. Det virker som at hagla går bedre gjennom litt løvverk og småkvister. Rypene faller iallefall ned. Det negative er at jeg ofte ser at vinger å bein er skutt av. Kulene knuser oftere bein enn bly. Dette har ført til løping etter skadet fugl, men det skjedde jo før og. Jeg mener at treffer man så detter rypa ned.

Jeg har opplevd betydelig færre skadeskytinger når jeg skyter inn i flokker. Stålhagla har mindre fart og ei enkelt hagl skader fuglene mindre enn ei blyhagl gjør. Det jeg mener er at fugl som flyr i nærheten av den du skyter på har mindre sjanse for å få alvorlige skader. Og den man sikter på faller jo ned. Har enda ikke sett att rypa flyr godt etter å ha vært sikker på at den traff jeg. God skyting er lik rypa faller ned.

Når det gjelder bruk av stål på fjellrypa holder jeg meg langt unna.

Rypeåret i finnmark har vært ok, så noen har det da blitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har opplevd betydelig færre skadeskytinger når jeg skyter inn i flokker.

Skyte inn i flokker?!? Det er jo ikke helt etter boka, er det vel....:wink:

Hvis du skyter inn i flokker på litt lengre hold med stålhagl, så mener jeg at sjansen for skadeskutte ryper er enda større. Det er mulig at de flyr godt et stykke etterpå, men jeg tror fort at det kan være noen som får seg en smell da gitt. Mulig den bare blir "lettere skadet", men jeg tror den kan få det litt vondt. Nesten litt som 0-visjonen i trafikken det. Vi setter ned fartsgrensa til 70 km/t slik at folk har en større sjanse til å overleve, selv om de kanskje blir sittende i rullestol resten av livet (ok, litt på siden det da, men...)

Jeg har iallfall opplevd mye skadeskyting med stål i høst. Bismuth går heller ikke godt i børsa mi, så jeg er litt frustert. Var i Sverige forrige helg, og fikk jaktet med bly der. Da ble det andre boller..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Vel det er mulig at det finnes folk der ute som holder igjen skuddene om rypene letter i flokk, men jeg kjenner ingen og har vel jakta sammen med en del folk opp gjennom tida. Sevfølgelig plukker man ut fugler som ligger i utkanten, men som kjent hagla spres seg. Men om du bare skyter på enkeltfugler så bøyer jeg meg i støvet.

Jeg har iallfall opplevd mye skadeskyting med stål i høst. Bismuth går heller ikke godt i børsa mi, så jeg er litt frustert. Var i Sverige forrige helg, og fikk jaktet med bly der. Da ble det andre boller..

Dette vil vel bare underbygge min argumentasjon. At du ikke feller like mye vilt med ny amunisjon, men at rypene faller som fluer når du bruker bly. Jeg har mine tvil om at noen blir så mye bedre til å skyte når man passerer ei grense. Bly er altså mer effektivt om man ikke treffer skikkelig, ergo skadeskyting vil også bli mer alvorlig for fuggelen som flyr videre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men om du bare skyter på enkeltfugler så bøyer jeg meg i støvet.

Skal ikke skryte på meg å kun skyte på enkeltfugler nei, men det hørtes bare ut som om du skaut INN i FLOKKER. Flokker definerer jeg som mer enn kull på 4-8 fugler, og de synes jeg ofte det er vanskelig å skyte på hvis det ikke er noen fugler som utmerker seg. Og om man skyter på fugler i randen av flokken, så skyter man ikke INN i flokken. Sikkert bare en liten kommunikasjonssvikt der, Andreas. Og når man skyter på randfugler, er jo heller ikke sjansen for skadeskyting så stor som når man skyter INN i flokker.

Bly er altså mer effektivt om man ikke treffer skikkelig, ergo skadeskyting vil også bli mer alvorlig for fuggelen som flyr videre

Ergo er stål dårligere enn bly, slik jeg ser det. Jeg tror det er mange jegere (meg selv inkludert) som ikke treffer midt i blinken hver gang, og jeg tror det er mer skadeskyting enn man tror. Men jeg tror at fuglen får større skade ved et dårlig skudd av bly, og dermed går i bakken mens du fortsatt ser den, og kan avlive den. Ved å skadeskyte med stål kan den fly lengre før den bikker over, og den gjennomgår unødig lidelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.