Gå til innhold
  • Bli medlem

belastning av kløv. 1-års alderen. Trenger alle mulige råd og tips.


mariussteen

Anbefalte innlegg

Hei. har en Alaska Husky på snart 10 mnd. Kjøpte kløv til han for litt siden og har brukt den en del uten vekt (kun med avispapir for og få fyllt opp kløven i bredden). Hunden er i fysisk god form og har masse energi. Vi var på mange skiturer i vinter (den lengste på 16 km), og han så ut til og like det. han hadde da på seg en trekksele fra seleverkstedet). Men nå vil vi starte så smått med kløv, så i helga har vi tenkt oss en tur til den "stasjonære" leiren vår hvor vi pleier og være. Vi må gå ca 7-800 meter og lurer da på om han kan få lov til og bære sin egen mat (sånn ca 2 kg). Tenkte som så at dette burde gå greit siden det bare er de 800 meterene og så to dager med hvile. Dette burde vel ikke være noe problem for en Husky med masse Energi?

Takker for alle svar:)

GOD TUR!:lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei. 2 kg mat + 2 kg kløv blir vel 4 kg. Tror ikke du skal belaste en så ung hund med så tung kløv. Hunden skal være ferdig utvokst. Tror det er viktig å starte veldig lett, bruk kløven hver dag med en halvkilo i hver lomme. Øk med en halvkilo annenhver måned.Det er mange muskler som skal bygges opp, og en trekkhund gir f... i om det er noe som gjør vondt. Har nok belastet min alaska-huskytispe litt for mye tidlig på sommeren, noe som har medført en del turer til hundemassør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei. kløven veier ikke mere enn en halv kilo. å allikevel. om jeg putter en halv kilo i hverpose ( = 1 kg ) åp de 800 meterene så skulle ikke det gjøre så mye skade. Lars Monsen sin Foss bar jo over 10 kg da de var ferdige med turen. De begynte da han var 13 mnd. han belastet hunden sin allerede fra første stund. og Foss var knapt to år da han var "utlært" med kløven. Så ikke ut til og ta skade på han siden Lars brukte han i Finnmarksløpet et par år etter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann. 1,5 kilo går nok bra, kløven din er mye lettere enn min. Når det gjelder Foss, så veier han over 30 kg. 10 kg kløv for den hunden er ikke så mye når man tenker på hvor mange mil den har i beina. Gamle Toini veide noen og tyve kg, og bar 15-16 kg i sine glansdager. Det er ekstremt! Men så er det vel ingen hunder som har gått så mye med kløv og pulk som den...Det er viktig å tenke på at hundene til Monsen er ute "hele" tiden, ikke bare helgeturer, de blir jevnt trent hele tiden med gradvis tyngre bør til de er på topp. Da unngår man i stor grad belastningsskader som "vanlige" hunder kan bli utsatt for. Det verste man kan gjøre er korte, lette turer på hverdagene, for så å lesse på dyret i helgene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Går (gikk?) helt fint dette.

Viktig å stramme opp kløven (vipp opp), så unngår du gnagsår i overarm og albue. Juster litt fram og tilbake så slipper du gnagsåret også i nakken og skulder. Fullt kløv ved 2- årsalder (er det egentlig et poeng å drive med dette noe særlig før?).

Bruker du bikkja i trekk, er den pr def. trent til kløv. Trenger minimal tilvenning.

Hvis du lærer hunden å gå bak, slipper du å konkurrere om plassen på en smal sti, eller i kjerret. Hunden, iallefall ikke en fuglehund, skjønner aldri at den er blitt 3x bredde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

"Bruker du bikkja i trekk, er den pr def. trent til kløv. Trenger minimal tilvenning. " :) vet ikke hva slags trekk du bedriver, men mine hunder bruker først og fremst bakparten når de trekker. Forparten blir belastet ved kløving, en belastning som er konstant. Vent med å belaste en stor hund til den er min. 18 mnd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt ut på vidda?

Det er relativt få skader forbundet med kløving, men noen er det, litt avhengig av type hund: De mest aktuelle er såre poter, gnagsår, og videre belastingsskader som halting etc pga betennelser i ledd, og til slutt rygg (sjelden).

Alt dette trenes meget effektivt med trekk (eller annen løpstrening). Selv om bakparten belastes (mest) i trekk, så er det ryggen tar belastingen fra sele til bakbein, og styrkes følgelig godt.

Belastingen fra kløv er absolutt ikke konstant, men varierer etter terrenget.

I høst debuterte for eksempel en 2 åring jeg har, med (smekk)full kløv på en (jakt)tur på drøye 50 mil over seks uker. Kløven var bare tilpasset mht str, intet mer.

Denne varianten har jeg gjort mange ganger, og kan ganske enkelt konkludere med at det fungerer helt fint. Treningen har bestått i utelukkende jakttrening- og noe sykling på sommeren. Mine hunder er jakthunder (driver til og med å konkurrerer i dette)- og har følgelig kropp som en maratonløper. Jeg må derfor passe mest på gnagsår. Ulike hunder har ulike forutsetninger. Pelsen til en AH vil vel beskytte en del mot gnagsår.

Nå skal ikke jeg sitte her å anbefale null opptrening, det var selvfølgelig ikke intensjonen, men poenget er at hvis hunden er godt trent – uavhengig av hvor denne treningen kommer fra - fikser den kløven, og man kan bekymre seg for en ting mindre her i livet.

Kjøp skikkelig kløv. For eksempel fra seleverkstedet (Togo). Dette vil spare seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.