Gå til innhold
  • Bli medlem

Symaskin


turban

Anbefalte innlegg

Jeg ønsker å kjøpe meg en symaskin som jeg kan bruke til å sy turutstyr, gjøre enkle reparasjoner på klær (først og fremst jeans som er slitt i skrittet..) og for andre små og store sybehov.

Symaskinmarkedet er mildt sagt forvirrende, og med priser som varierer voldsomt. Jeg forestiller meg at jeg vil trenge en maskin som kan sy gjennom tykt stoff og flere lag med stoff. Jeg har ikke behov for slike blomstrete mønster og morsomme sømdesign.

Er det noen som har kunnskaper på dette feltet? :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg bruker en Brother VX-1120. Bruker den til å modifisere utstyr og for reparasjon. Eneste som setter grenser er ferdigheter.

Bruksanvisningen er meget bra for denne maskinen. Jeg har ingen erfaring om symaskiner men klarer likevell å bruke den.

Desverre vet jeg ikke hvor mye denne koster, siden jeg fikk den av noen som ikke brukte den.

Synes symaskiner som oftest er like. Eneste som oftest varierer er prisen.

Edit- Kjøpte en tråd som er extra sterk. Tror ikke vanlig bommulstråd holder så lenge.

Husmorpower!!!! :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke lett å gi råd, men etter tre feilkjøp av brukte maskiner, kjøpte jeg en ny. Det har jeg ikke angret på.

De krav jeg stilte til maskinen var:

- "kjemisk" fri for unødvendige finesser

- ikke for dyr

- sterk nok til å sy ryggsekkremmer, både dobbelt og tredobbelt. (Har ikke erfaring med skinn)

Den maskinen jeg kjøpte heter Husqvarna H CLASS E 20, og koster ca 1700 kroner. Den er virkelig enkel å bruke.

Det er en fordel å bruke deminnåler til ryggsekkremmer, og som sagt i innlegget over; bruk sterk tråd. Den koster litt mer, men den holder.

Likevel må du være klar over at tykke nåler lager større hull. Derfor når jeg skal reparere f eks telt prøver jeg å bruke så tynn nål som mulig også til sterk tråd.

Man blir kreativ av å sy. Jeg reparerer det meste selv, og lager f eks poser av kassert teltstoff til utstyr. Akkurat nå holder jeg på å sy meg en gapahuk.

En god inspirasjonskilde er å gå i en velutstyrt syforetning, som Singer, eller Syskrinet på Farmannsstredet i Tønsberg. Det de ikke har, trenger du heller ikke.

Ellers er det en god ide å oppsøke en salmaker som syr båtkalesjer. Der kan du få mye rester.

Og som om ikke dette er nok, sjekk nettstedet Andersj.se. Et mekka - også for en nybakt symaskineier

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ah - takk for gode og utfyllende svar!

Jeg finner ikke Brother VX-1120 i norske butikker, mens Husqvarna E20 ser veldig ok ut. Ikke så dyr heller! Når jeg leser om den på ulike nettbutikker kan jeg ikke se noen steder at den er spesielt "sterk" - men hvis du torø kan sy gjennom ryggsekkremer tenker jeg at det er mer enn godt nok for mitt bruk. Jeg fristes av denne maskinen som er "robust" - http://symedoss.no/2010/04/14/emerald-116/

Er det stor forskjell på disse?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Støtter den over på Janome.

Har den selv og er fornøyd. Det var den som ble anbefalt på et båtforum til kalesjesying, funker den til det funker den vel til det meste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra torø: Gjelder Husqvarna H CLASS E 20.

Da jeg skulle kjøpe maskin, mente damene i forretningen at jeg burde velge modellen "over" til ca 2900, som hadde en sterkere motor. Innehaveren, på sin side sa at H CLASS E 20 holdt. Jeg stolte på han, og valgte å spare 1200 kroner. Angrer ikke på det kjøpet, og som nevnt kan jeg legge ryggsekkreimer tredobbelt, og sy uten problemer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 9 år senere...

Vekker denne igjen da jeg selv er på utkikk etter en symaskin. Er jo mildt sagt en jungel med symaskiner der ute, så det er ikke lett å bli enig med seg selv.  Prøvde å sjekke noen av tipsene ovenfor, men de virker å være noe utdaterte.

Noen som har tips til en enkel-å-bruke allround symaskin som kan brukes til å sy turutstyr (feks, teltstoff, webbing, bukser. Altså litt tykt stoff) såvel som "vanlige ting".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøpte en brukt Bernina 930 Electronic på Finn, da min svigermor hadde en slik som jeg syntes var god. Den har ikke sviktet! Er, robust og takler det meste, men samtidig god til litt finere saker. Har sydd en del turtøy og utstyr med den, og har sydd en del av knappeteltduk og skinn og lær.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Walle skrev (4 timer siden):

Noen som har tips til en enkel-å-bruke allround symaskin som kan brukes til å sy turutstyr (feks, teltstoff, webbing, bukser. Altså litt tykt stoff) såvel som "vanlige ting".

Du så det kanskje, men det ligger en litt nyere (vel, 2016) tråd her også: www.fjellforum.no/topic/39016-symaskin-hvilken-er-pålitelig-enkel-kompakt-rimelig/

Samt en tråd med noen sy-tips fra en erfaren sy-maskinist i : www.fjellforum.no/topic/52655-symaskin-og-å-hindre-trådflising/

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Walle skrev (4 timer siden):

Vekker denne igjen da jeg selv er på utkikk etter en symaskin. Er jo mildt sagt en jungel med symaskiner der ute, så det er ikke lett å bli enig med seg selv.  Prøvde å sjekke noen av tipsene ovenfor, men de virker å være noe utdaterte.

Noen som har tips til en enkel-å-bruke allround symaskin som kan brukes til å sy turutstyr (feks, teltstoff, webbing, bukser. Altså litt tykt stoff) såvel som "vanlige ting".

Kan anbefale å kjøpe brukt symaskin, og gjerne en god gammel sak fra f.eks. Singer eller Pfaff. Da har du i verste fall ikke tapt noe penger, og er du rask på labben så kan du gjøre et virkelig godt kjøp.

For å lettere skille dem ut på Finn så kan du sortere maskinene i tre klasser. Du har hobbymaskiner som er små, lette (mye plast) og ofte med masse funksjoner og sømtyper. Så har du industrielle maskiner som er montert i bord. Og så har du en mellomting som er kraftige/industrielle maskiner uten bord. De er ofte tyngre enn hobbymaskiner (mange i metall), en del større, og har relativt få funksjoner. Den siste typen er den jeg anbefaler. De har som regel grovt maskineri og tåler mye. Vanskelig å anbefale en spesifikk for det finnes så mange merker og varianter.

Jeg kjøpte min første symaskin på eBay. En gammel Pfaff 130 som nettopp hadde blitt restaurert og vært på service i USA. Selger fikset med transformator slik at den kunne brukes i Norge. Den sydde gjennom det meste. Valgte å selge den (noe jeg siden har angret på) men fikk mer for den i Norge enn hva jeg kjøpte den for.

264856082_Pfaff130HD-1.thumb.JPG.47012ee95fb81ef6c711a0e57658946b.JPG

En del år senere fikk jeg en stor rift i forseilet på seilbåten og trengte symaskin for å reparere. Gikk på Finn og fant en gammel Singer 328K som jeg endte opp med å få gratis. Den sydde en flere meter lang rift i flere lag med seilduk uten problemer. Den har jeg fortsatt og bruker den til det aller meste. Bildet under er lånt fra en eBay-annonse. De behøver nødvendigvis ikke å være fullt så gamle som disse to, men man får mye for pengene med disse maskinene. Beste er å kjøpe fra noen som har hatt den i bruk.

s-l1600.thumb.jpg.3409c3bcdd2f2c9ff3b49d3a1e3a4dbd.jpg

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter litt rådføring med madammen og eldste datter som også skal bruke symaskinen, så ble det en Singer C430 Professional.

Lå en ubrukt til salgs på finn.no til grei pris, som ble enda finere etter litt pruting. 

Hjalp også på å få råd av mamma som har sydd noe km med søm opp igjen årene.
FDE657E3-CEFC-4F8C-8B98-E6AD56228888.jpeg.2608e366c6da8702ad58085d5d8a1042.jpeg

Maskinen er veldig stillegående og testsyingen til nå viser veldig flotte sømmer.

Nå er det bare å vente på stoff prøver for å finne ut hvilket stoff som skal bli kjøpt inn for første prosjekt. 

Tenkte å ikke legge lista for høyt til å starte med, så første prosjekt blir forhåpentligvis å sy en kopi av mitt Mountain Hardwear Kiva slik at jeg slipper å erstatte det med noe jeg kanskje ikke blir så fornøyd med.. 🙈😎

Endret av Walle
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Walle skrev (1 minutt siden):

Tenkte å ikke legge lista for høyt til å starte med, så første prosjekt blir forhåpentligvis å sy en kopi av mitt Mountain Hardwear Kiva slik at jeg slipper å erstatte det med noe jeg kanskje ikke blir så fornøyd med.. 🙈😎

Haha. Før jeg klikket på lenken tenkte jeg det kanskje var noen gamasjer eller lignende. Beundrer optimismen, og så har jeg troen! 👏🏻

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Only the sky's the limit 😁

Siden jeg har malen for hva jeg skal sy, så håper jeg det skal være mulig for en uerfaren stakkars å få det til.  Eller uerfaren og uerfaren, jeg har jo tross alt symaskin sertifikatet fra tredje eller fjerde klasse på grunnskolen 😏

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.