Gå til innhold
  • Bli medlem

haspelstang 2-14 gram


skoging

Anbefalte innlegg

Annonse

Må jo huske at dette ikke er noe statisk svar på slike spørsmå også da. Kommer jo nye modeller hvert år, så syns nå spm er relevant uansett egentlig.

Hva skal du fiske med? Er det sluk mark eller begge deler? Det er jo ofte slik at aksjonen på stanga gjerne kan være litt forskjellig i forhold til hva du skal bruke den til. Og selv om det er nydelig å kjøre fisk på en lang stang, så kan det være tungvindt med en veldig lang stang hvis man bare skal kaste sluk, og det kanskje er litt skau og kratt rundt vanna. Mange stenger har dyp nydelig aksjon å kjøre fisk på, og fint til meitefiske. Men disse stengene vil da ikke være like progressive og spenstige til slukfiske og motsatt med reine slukstenger. Hvis det forklarte hva jeg mente litt bedre.

Og i hvilken prisklasse snakker vi? Jeg har vel 90-100stenger og er vel litt over middels interresert, og har stenger i alle prisklasser. Men til turbruk bruker jeg gjerne ikke de dyreste og fineste karbontypene i stengene. Biofibre er ofte veldig bra ettersom det tåler en støyt. Eks på greie flerdelte stenger er Beastmaster og Speedmaster stengene til Shimano. Speedmasteren tåler litt mindre, men mye mer enn mange. Og aksjonen funker greit til både mark og sluk. Disse fåes i forskjellige lengder med samme slukvekt. Dette er stanga jeg tar med i sekken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har 2 stenger sånn i utganspunktet(ser da bort fra flue, slukstenger for sjø og slikt).

En 4 delt 9 fot med vekt 5-20 gr og en 6 delt 7 el 8 fot som er 2-15 gr så vidt jeg husker, har ikke brukt de på noen måneder.

Synes det er fint med mange deler, lett å pakke på siden av sekken. Røk en del på den 4, delte en gang og det er da enkelt å kjøpe et nytt stangledd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en slik 9-foter som jeg er meget godt fornøyd med: http://villmarksbutikken.net/produkter/fiske/haspel+multi/haspelstenger/precision/PRECISION+PS+LITE+8%C2%B4og+9%C2%B4.d2Y-18UlNO38pBp7q5B8Nxh0xE2N13PYpwlDUYc.ips

Denne suppleres med en lengre, kraftigere stang.

Skulle jeg hatt bare 1 stang til fjellfiske ville jeg nok valgt en på ca 10 fot med kastevekt opp til 20g. Til fiske i mindre vann, elver etc holder det rikelig med 15g kastevekt, men ettersom jeg pælmer en del sildesluker i større langgrunne vann må jeg ha noe som funker til det også.

Er det mye tett skog der du fisker er det lurt med litt kortere stang. Rundt 7 fot kanskje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fiskekongen, Knutis og andre har jo et viktig moment i spørsmålet, hva slags fiske og hvor skal stanga brukes?

Om jeg skal reise på fisketur i innlandet med ei eneste stang må den være 9-10´og ha relevant kastevekt på ca 5-20gr.

Med ei slik stang kan jeg kaste de fleste sluker, jeg kan slenge ut flueduppen med 2 fluer (krever litt stanglengde), jeg kan også fiske noenlunde greit med mark på friline/lett søkke i mindre elver eller med dupp/bunnsøkke i større elver og flatvann.

Stanglengda gjør det lettere å berge fangsten, spesielt der det er langgrunt.

- Tett vegetasjon på bredden kan gjøre det vanskelig med ei lang stang.

- Ved fiske fra båt kan det være lettere å berge fangsten med ei kortere stang.

Hvor mange deler stanga kan deles i er mest et transportspørsmål, ei lang stang er selvfølgelig lettere å transportere om den har flere skjøter.

Det finnes også brukbare teleskopstenger som kan gjøre jobben i et variert fiske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.