Gå til innhold
  • Bli medlem

Hva skal man se etter når man kjøper Kajakk?


Gabs88

Anbefalte innlegg

Jeg har padlet en god del når jeg var yngre, men kun i Kano eller for den saks skyld i robåt. Aldri prøvd Kajakk før men har alltid hatt lyst til å prøve. Tidligere har jeg kun bodd på steder der jeg trengte bil for å komme til vannet men nå bor jeg i Trondheim og ikke mer en ca ett minutts gange fra kysten og en kilometer meter fra nærmeste kajakkklubb. Og da er det vel på tide å få hue ut av rævva å skaffe seg en kajakk? Ikke sant?

Så jeg lurer på hva man egentlig bør se etter når man skal kjøpe sin første kajakk? Budsjettet mitt begrenser seg til en 10-12.000 kroner maks og er ikke så altfor nøye på om det er nytt eller brukt. Men den må tåle å ligge ute i hagen under en presenning siden det er den muligheten jeg har der jeg bor.

Jeg er 182 høy og veier 73 kilo. Og det kommer for det meste til å være en treningskajakk som jeg bruker nærmest daglig om sommeren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

...eller du kan bli medlem i Trondhjems Kajakklubb (http://www.tkk.no/) og låne kajakk der inntil du vet mer om du virkelig blir interessert i kajakkpadling og vet mer om hva slags kajakk du ønsker å kjøpe. I min tid i Trondheim var det mange trivelige folk i kajakklubben, og det regner jeg med det er fremdeles :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er 182 høy og veier 73 kilo. Og det kommer for det meste til å være en treningskajakk som jeg bruker nærmest daglig om sommeren.

Jeg trodde at når jeg kjøpte min første kajakk så skulle den i all hovedsak bruker på TUR....

FEIL FEIL FEIL FEIL og atter FEIL!

Jeg bruker kajakken min 95% på dagsturer....

Så den første kajakken jeg kjøpte hadde unødvendig mye volum og ble derfor rett og slett for stor for meg.

Den andre derimot er kjøpt som en primært dagstur og leke kajakk, men med volum nok til å dra på tur i noen dager...

Så et tips er å definere behovet og evaluere definisjonen din et par ganger før du går for den ene eller andre typen.

Generellt sett så er det også lurt å kjøpe kajakk brukt. Da får du ofte veldig mye for penga.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det er en kajakk hovedsakelig til trening kan kanskje en såkaldt turracer være en mulighet: Citius, Vajda Civet Cat, Nelo Viper osv. De krever dog litt tilvenning. Hadde jeg bodd ved kysten, hadde jeg vurdert surfski til meg selv: Fine til trening og morsomme i bølger (Jørgen Aukland bruker en slik til trening og konkurranse om sommeren).

...eller du kan bli medlem i Trondhjems Kajakklubb (http://www.tkk.no/) og låne kajakk der inntil du vet mer om du virkelig blir interessert i kajakkpadling og vet mer om hva slags kajakk du ønsker å kjøpe. I min tid i Trondheim var det mange trivelige folk i kajakklubben, og det regner jeg med det er fremdeles Smile

Dette støtter jeg fullt ut. I en klubb kan du smake på forskjellige aktiviteter - kanskje du ender opp med noe annet enn det du hadde tenkt. Du utvikler deg også mye raskere (og sikrere?), slipper å bruke pengene på en båt du "vokser" fra utviklingsmessig i løpet av din første sesong og møter mange likesinnede.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.