Gå til innhold
  • Bli medlem

Speilreflekskamera til naturbilder


Kikut

Anbefalte innlegg

Hittil har jeg bare benyttet et helt ordinært digitalkamera med landskapsmodus på turene mine. Flotte bilder, men nå er tiden inne for å gå "et hakk opp".

Jeg har like stor peil på kamera som en ulv har på rovdyrforvaltning, så ønsker derfor litt hjelp!

-Prisklasse maks 5000!

-Hovedfokus på at det skal ta flotte naturbilder (landskapsbilder altså viktigere enn portrettbilder, men dette har kanskje mer med objektiv å gjøre?).

-Brukervennlighet (enkelt og greit, trenger ikke ørtenhundre funksjoner man aldri bruker uansett)

-Gjerne medfølgende software til bilderedigering

Alle innspill mottas med takk og god karma til dere iform av strålende sol hele påska! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

De fleste produsentene har modeller som kan betegnes som "innstegskamera", altså ekle modeller beregnet på nybegynnere. Mitt råd er at du, om du har mulighet til det, oppsøker en velassortert fotobutikk og kikker på forskjellige merker. Om det er et du liker bedre enn andre med tanke på ergonomi og brukervennlighet så er det bare å kjøpe det. Modellene fra de anerkjente produsentene er gode nok til å ta bilder i toppklasse, det er fotografen som er begrensingen! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eller så kan du kikke på brukt og få mere for pengene. Da kan du finne værtette kameraer innenfor pristaket ditt. Det er uansett ikke kamerahuset som er den store utgiften om du får dilla på systemkamera. Det er objektivene som koster. Du må huske på at med dslr så går du betraktelig opp i vekt og størrelse. Dette kan ha mye å si på om man faktisk tar med kamera eller ikke. Tenkt på det når/om du tar steget opp til ett systemkamera.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste produsentene har modeller som kan betegnes som "innstegskamera", altså ekle modeller beregnet på nybegynnere. Mitt råd er at du, om du har mulighet til det, oppsøker en velassortert fotobutikk og kikker på forskjellige merker. Om det er et du liker bedre enn andre med tanke på ergonomi og brukervennlighet så er det bare å kjøpe det. Modellene fra de anerkjente produsentene er gode nok til å ta bilder i toppklasse, det er fotografen som er begrensingen! :roll:

Enig i dette. En annen ting som kan være lurt å tenke på er hvilket objektiv som blir levert med kameraet. Mange produsenter leverer et 18-55mm som standardobjektiv. Hvis du vil klare deg med ett objektiv, ville jeg vært på utkikk etter et med større fleksibilitet, f.eks. 18-105mm e.l.(det tror jeg skal kunne gå i forhold til budsjett) Skal du ha flere, leveres det alltid telezoomer som starter der standardobjektivene slutter. Jeg vil heller ikke prakke noe merke på deg, men, tenk også på : hva er det stor sjans å få kjøpt brukt optikk til siden?

PS: Vedr. brukervennlighet er menyene på "hjulet" omtrent de samme som på kompaktene. Sett det på automatikk, så har du plutselig et "point and shoot" kamera. De fleste speilreflekser kan tusen ting hvis du vil. Og får du først interessen for å grave i menyene, gjør det jo ikke noe at det er litt valgmuligheter. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Canon 550D. Ingen over hvis bildekvalitet veier tyngst.

For skikkelige landskapsbilder må du kjøpe 10-20mm linse, da kameraene i denne klassen ikke er fullformat.

18-55mm på Canon 550D tilsvarer 26-88mm i fullformat, og lanskapsbilder er ofte på rundt 18-22mm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det spørs helt hva du legger i landskapsbilder. Kan fint ta landskapsbilder med 200mm også. For 5000 får man ikke både kamera og en 10-20 uansett.

Ett lekker systemkamera som kommer veldig bra ut med tanke på størrelse er Olympus E-P1 Dette får du til 5000kr inkl 14-42 (28-84) Dette er ett MicroFourThirds kamera og er speilløst. MicroFourThirds er veldig i vinden og det kommer stadig ny optikk. Siden dette er ett format flere produsenter satser på så blir det mye optikk å velge i ettervert.

Nikon D3000 og pentax kx er ett godt førstegangskamera Begge disse har veldig gode støyegenskaper til å være så billige.

Cannon 550 er også et bra kamera men om noen er over eller ikke i prisklassen er nok ikke sikkert. Uansett så er kameraene i samme prisklasse stort sett ca like gode. Det viktigste er å prøve å holde de forskjellige og se hvilket som passer hendene dine best og hva som føles best å betjene med tanke på menyer osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er linser som stort sett koster penger.

Selv om de kjøper de billigere kamerahusene så får du bra bilder når linsene er gode.

Heller ett lit billigere hus og fyr line enn omvendt.

Begrenser seg litt til kr 5000. men du kan jo bygge på etterhvert med flere linser så klart.

Speilløse systemkamera er i vinden. Mye fordi de tar klart bedre bilder enn kompakt(den jevne kompakt) og ikke er så store.

Speilkamera tar bedre bilder enda men er større og tyngre. Det er og mye større utvalg av linser til de, spesiellt på bruktmarked.

Hvis naturbilder innbefatter en del bilder av dyr vil du normalt trenge en del zoom. Da er det enten 2 linser, f.eks 17-70 og 70-200/250/300 som eller en "kombilinse" på 18-250. Begge sprekker nok budsjettet godt.

Skal du ta med bilder av landskap og ha litt ekstra zoom i "bakhånd" kan et 18-135 være et alternativ.

Canon 500D er en utgående modell nå og du får kamera med en 18-135 linse med stabilisator til 5900. Da sprekker du budsjettet litt men. Det kamera tar HD video dog med bare 24 frames/sek. Det kamera er godt nok til supre bilder med gode linser(og god fotograf).

Neste supplement til den pakke da vil være en vidvinkellinse. F.eks Tamron 10-24, Sigma 10-20, Canon 10-22(billigste først). Tror Tamron ligger like over kr 3000.

Trenger du ikke så mye zoom og har en tusenlapp til så er Sigma 17-70 en skarp og bra linse med bedre lysstyrke enn 18-135.

Tror ikke jeg hadde giddi å kjøpe kitlinse 18-55 på Canon, med mindre du får den for et 200-300 i tillegg. Er lite og lett og tar ok bilder men ikke noe mer.

Det å dekke både kamera, vidvinkel, normal og telezoom på kr 5000 er ikke mulig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes ikke et kamera i verden som tar gode bilder :) Det må fotografen stå for. En god fotograf kan ta gode bilder med ett dårlig kamera, mens en dårlig fotograf ikke klarer å ta gode bilder med verdens beste kamera. Ett bra kamera og bra optikk gir bare andre/flere muligheter enn ett dårlig kamera. Det som er viktigst for oss vanlige dødelige er støyegenskaper ved høy iso. Dette er en fordel når det begynner å bli dårlig med lys. Sats på best mulig Normal zoom (område ca 18-50 eller lignende) og ett billig objektiv i 50-200 området for å se an behov.

Fast objektiv er det som normalt gir best bildekvalitet men ville jeg nok ikke vurdert i første omgang. Bedre å lære seg med litt billig utstyr og finne ut hva man behøver, med fare for at man finner ut at man behøver alt :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle de store kameraprodusentene har gode kamerahus nå, hva du velger her har ikke så stor betydning. Det går mer på det funksjonelle, hva du liker, ergonomi, menyer, bruktmarked, har du noe fra før?, osv. Går du for Nikon eller Canon, som er de største, så gjør du ikke noe gale. Her er også mye å finne på bruktmarkedet, både kamerahus og objektiv.

Til naturbilder kan du bruke supervidvinkel, vanlig vidvinkel, normalvinkel, tele. Her er ikke noe fasitsvar, det er du og hvilket uttrykk du selv liker som spiller. Stadige vidvinkelbilder blir kjedelig i lengden. Supervidvinkelobjektivene koster noen lapper, med budsjettet ditt ville jeg styrt unna disse. Å ha bare 10-20mm tilgjengelig vil gjøre fotograferingen utrolig kjedelig, alt blir så langt borte. Men du kan lage stilige bilder med så stor vidvinkel. Du tar ikke bra bilder av Hurrungane fra Fanaråken med 20mm, men kan gjøre mye morsomt med både 200mm og 300mm.

Lær deg bilderedigering, det er billigste veien til gode bilder. Lær deg hvordan hvordan blender, mengden lys og hvitbalanse fungerer, dette er grunnleggende. Når du oppdager at du ikke får fram på bildet det du faktisk opplevde, så begynner du å tenke kreativt. Det er det som er fotografering. Så vil du kanskje også prøve å få fram uttrykk som ikke var der, men som du har inne i hodet ditt. Du vil oppdage at linjer kan være hovedmotiv, at symmetri kan gi spesielle uttrykk, at en tom flate kan si utrolig mye, osv osv.

Blir du bitt, så er budsjettet ditt plutselig ikke lenger på bare 5000 :)

Et objektiv som kan brukes til portrett kan også brukes til landskap. Grunnen til at noen er mer egnet til portrett enn andre, er forholdet mellom blender og brennvidde som gjør at du kan skille motivet fra bakgrunnen. Dette er basic blender-brennvidde-kunnskap som du bør sette deg inn i hvis du vil lære å bruke kameraet (og ikke bare drive point-and-shoot). Portrettobjektiv er (på entry-modeller som stort sett er i APS-C format) gjerne fra 50-100mm med største blender (F) 1,4 til 2,8. Men du kan ta portrett med 200mm og 300mm også, det betyr bare at du må stå lenger vekk for å få samme utsnitt som med 100mm.

Når du setter deg inn i disse tingene som jeg skriver, så skjønner du mer alle disse rare tallene og bokstavene som følger med objektivene. Jeg har Canon selv, på denne linken ser du hvor mange grader du får på ulike mm. Så kan du jo teste selv f.eks med en tommestokk, bruk en linjal med grader og sikt for å se vinkelen du får.

http://www.sweeting.org/mark/lenses/canon.php

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Wow, tusen takk alle sammen for svar og hjelp!

Jeg ser nå det er mye jeg må sette meg inn i, og som dere sier, budsjettet ser ut til å sprekke :)

Hadde egentlig tenkt å kjøpe kameraet gjennom komplett.no eller en annen nettbutikk, men flere av dere nevner dette med ergonomi og å "føle" på kameraet, så da blir det vel å ta turen ned til en fotosjappe.

Det er også viktig med størrelse for meg, da jeg tross alt skal ha det med på tur. Så da er det vel like greit å ha holdt kameraet i hånda før jeg betaler.

Igjen tusen takk alle sammen, skal finlese tråden godt før jeg bestemmer meg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg ville sjekket litt på finn.no også.. er VELDIG mange som får/kjøper seg dyre kamerar fordi "speilrefleks må man ha" men når de finner ut at det ikke automatisk blir bra bilder bare man har et speil og at de ikke passer på innerlommen, selger de dem billig på finn :)

her kan du gjøre et kupp. personlig er jeg canon fan da canon har mange gode objektiver i mellomprisklassen mens Nikon på toppnivå er avsindig bra, men i mellomklassen har(eller hadde) de lite fornuftig... jeg ville også styrt klar av uorginale objektiver.. jeg har prøvd veldig mye forskjellig og kvaliteten(skarpheten) er på et helt annet nivå hos de litt dyrere orginalobjektivene..

A

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du kikker på produktguiden på www.akam.no så får du en grei oversikt over hva som er tilgjengelig i de forskjellige prisklassene. (sorter listen etter pris) Der er også ett forum som er litt mere egnet for nybegynnere enn forumet på Foto.no hvor det til tider kan virke som kun det beste er godt nok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du kjøper brukt vil jeg anbefale bruktmarkedet på www.foto.no. Du kan sikkert bli lurt her også, men tror det er en større andel "seriøse" selgere der enn på en del andre nettsteder. Der finnes forresten også et forum der du kan få svar på det meste du lurer på angående kamerautstyr...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et stativ bør du også tenke på. Utrolig mange potensielt gode bilder er blitt ødelagt av et urolig kamera. Spesielt når lysforholdene er litt dårlige (og spennende!)

Hvis 5000 er absolutt grense bør du kanskje vurdere dette: http://www.japanphoto.no/product/digital-speilrefleks/olympus/olympus-e-450-m-14-42-40-150/

Du trenger i tillegg veske, uv-filter for å beskytte linsene og stativ. Bør gå greit til 5000 totalt.

Dette er selvsagt ikke toppklassekamera, men det vil ikke være kameraet som er begrensningen for en nybegynner. Finner du ut at du vil ha noe heftigere etterhvert kan du jo selge kameraet og kjøpe noe bedre. Da vil du også ha en formening om hva du trenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du kjøper brukt vil jeg anbefale bruktmarkedet på www.foto.no. Du kan sikkert bli lurt her også, men tror det er en større andel "seriøse" selgere der enn på en del andre nettsteder.

Anbefaler dette, sjekk referanser på den du kjøper med. Har både kjøpt og solgt, gått knirkefritt alle gangene. Har nok å gjøre med åpenheten der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Takker alle for gode svar. Jeg har kommet over et tilbud på Pentax K-x nå, samt Sony Alpha A380. Evt et lite Olympus E-PL2.

Er det noen her med erfaringer fra disse kameraene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Før vi diskuterer kamera her... Hvilket stativ har du?

Skal du ha skarpe landskapsbilder så er ett kvalitetstativ kanskje det viktigste du kan kjøpe. Mitt eget koster rundt 7,000 for stativet og 3800,- for kulehodet, for å sette det i perspektiv...

Begge bildene nedenfor er tatt med dette stativet, mirror-lockup, fjernutløser og Canon L optikk. Bildebrikken er mindre vesentlig, men det er en 60D (forsåvidt samme røkla som 7D og 600D forsåvidt). Skarpheten avhenger av rekkefølgen jeg har nevnt nå: Linsekvaliteten, stativ og mirror-lockup. Bruk gjerne 2 eller 10 sek delay slik at vibrasjonene fra hendene dine roer seg bort før bildet tas. Bildebrikkene i moderne kameraer kommer ganske langt bak i rekken av kriterier fordi de er alle gode. Likevel virker det som om folk kjøper nytt kamera istedetfor ordentlige linser og stativer, og tror at de nå vil få superbilder.

Når du tar landskapsbilder så bruker man som regel blender f/8-22, og da blir lukkertidene lange. Oftest tar man også bilder rett før og etter sol-nedgang og oppgang. Lyset da er svakere og lukkertidene kan bli flere sekunder, så ett godt stativ er alfa omega for de virkelig gode landskapsbildene.

Dersom det er turdokumentasjon og landskapsbilder av toppturer som er hovedmålet, så blir det små kompaktkameraer og ett ettbenstativ som er tingen :D

post-8002-133474754826_thumb.jpg

post-8002-133474754835_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en kamerat som er fotograf. Jeg har spurt ham hva du må betale for et rimelig godt speilreflekskamera. Han mener at for drøyt 5000 kr. får du et bra kamera. Canon et eller annet er anbefalt. Sjøl bærer jeg med meg så mye parg og stæsj på tur at dette er uaktuelt. Jeg har funnet ut at et lommekamera får greie seg. Det blir såpass gode bilder at jeg kan kose meg med minnene i etterkant. Kvaliteten sånn fototeknisk får andre bry seg om. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bildekvalitetsmessig er det sikkert hip som hap hvem du velger. Selv har jeg pentax og er godt fornøyd med det. Det eneste jeg ser er at utvalget av brukt optikk og andre små duppeditter er bedre til canon og nikon. Ellers lønner det seg å gå i butikken og kjenne på å prøve de forskjellige husene. Hvordan huset ligger i hånden din burde være den viktigste faktoren når det meste av det andre er tilnærmet likt. Bla også litt i menyene og se hvilke av dem som faller mest naturlig for deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Canon 550D. Ingen over hvis bildekvalitet veier tyngst.

For skikkelige landskapsbilder må du kjøpe 10-20mm linse, da kameraene i denne klassen ikke er fullformat.

18-55mm på Canon 550D tilsvarer 26-88mm i fullformat, og lanskapsbilder er ofte på rundt 18-22mm.

Interesting!!!!

Tror nok du må forklare dette nøye, til alle vi som er så teite at vi har Pentax K5, Nikon D3S, Dikon D7000 osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men altså....Pentax K-x eller Canon 600D? :lol:

Eller Nikon D90 ymse fra Sony osv.

Jeg vil på det varmeste anbefale deg å se litt på bruktmarkedet.

Pentax og Sony, er ikke størst i markedet, men har begge innebygd "antishake" i huset.

Pentax kan bruke god gammel manuelloptikk uten tull, noe som får ned optikkbudsjettet.

Jeg kan anbefale deg å se på flg. kamerahus på bruktmarkedet:

Pentax K20D

Pentax K7

Nikon D90

Ingen av disse husene bør koste deg over 3500,- med kitobjektivet.

Her er forøvrig et landskapsbilde tatt med en K20D med 16-45 f4

Betalte 5000,- for dette, og en Pentax Fa 50mm f1.4 for litt over et år siden.

544549_1280x1024.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det siste nye innen kamera ikke betyr så mye bør du sjekke bruktmarkedet. Du får bl.a. Canon D20 til kr 1200, det er fortsatt et godt kamera. Da får du penger til overs til et godt objektiv. Ikke gå i samme fella som alt for mange nybegynnere gjør når de kjøper dyre kamera men billige objektiv.

Skal du ta gode landskapsbilder/natur bilder må du ofte bruke stativ (Igjen, ikke kjøp det billigste!) og trådutløser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.