Gå til innhold
  • Bli medlem

Vindkraftverk Oppkuven Aprilspøk eller ikke ?


panda

Anbefalte innlegg

Jeg vil tro dette er en aprilspøk, men om det er seriøst ment så kan det jo være en grei dato å slippe det på for å unngå mer oppmerksomhet enn nødvendig.

http://www.norwea.no/Default.aspx?ID=1&PID=2&Action=1&NewsId=933

Som sagt tror jeg ikke noe på dette, men det er foreløpig ikke dementert og det er lagt ut minst to steder.

Noen som VET noe om dette ? Jeg er ikke ute etter å få vite hva man synes om vindkraft eller aprilspøker generelt, men om noen har konkrete opplysninger om prosjektet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Må være aprilspøk. Tviler på 7-8 m/s.

Og dette er teknisk sett ikke måten å gjøre det på (både det med jordkabel og sentralkraftnett er feil): "Etter planen skal parken på 110 MW kobles rett på det eksisterende sentralkraftnettet gjennom marka som går tett opptil Oppkuven. Koblingen opp mot sentralnettet vil gjøres med jordkabel og den interne mellom turbinene vil være jordkabel for å minimere naturinngrepene i området."

Og så dementerer de den tekniske løsningen i neste avsnitt:

"Det er god nettkapasitet nært parken"

110 MW betyr 30-40 møller.

Dessuten er sagsgangen uhyre lang for alt som skal gjennom NVE. Det er ikke mulig at

"Melding om bygging er levert til NVE" allerede nå når du som en Nordmarka-entusiast ikke har hørt om det før.

Synes forøvrig ikke aprilspøken hverken var noe morsom eller "sånn aprilspøker skal være", for meningen må jo være å lure noen til å ringe inn protester, møte til protestdemonstrasjoner e.l.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå skal det bygges en stor vindpark på Jæren og saksgangen og debatten har gått over flere år.

Nordmarka er hellig for oslofolk og for noen av våre politikkere så denne går jeg ikke på.

http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/rogaland/1.5314662

En del bønder på Jæren er positive til denne utbygginga så hvorfor kan ikke disse få satt opp møller på sin egen eiendom?

Utbyggingen vil kunne være en trussel for dyre og fuglelivet i området, men det betyr visst ingen ting. Det som er viktig er å få innført skuddpremie på kråka for nå er vipa, jærens nasjonalfugl, på sterk tilbakegang.

Og jeg som trodde bøndene på Jæren hadde litt sundt bondevett. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.