Gå til innhold
  • Bli medlem

Billig turbukse til bruk i plussgrader


Hrungnir

Anbefalte innlegg

Ettersom jeg allerede har turbukse til vinter og snø, ser jeg nå etter en bukse for vår, sommer og høst når temperaturen er over null.

Jeg ønsker å ha noe slitesterkt sånn at det ikke blir skader om den får seg en trøkk, men likevel billig nok til at det ikke betyr verdens undergang dersom uhellet skulle være ute. Bomull puster, er behagelig på, gir noe varme, noenlunde vindtett noe som er egenskaper jeg setter pris på. Ikke så dumt om buksen tørker raskt, dersom jeg skulle plumpe ut i en myr, komme ut for en kort regnskur eller at jeg setter meg ned i våt mark. Snøring i beina hadde også vært en fordel, da jeg ikke er helt fan av borrelås :oops: Store lårlommer er fint, da det er enkelte småting som er greit å ha lett tilgjengelig :)

Bruken er mye dags- og helgeturer i fjellet. Jeg driver ikke med jakt, og fiske er heller unntakene enn regelen :-) Overnattinger skjer hovedsaklig i DNT sine hytter, men jeg lager ofte maten utendørs. Beveger meg gjerne utenfor turstier også.

Når det gjelder pris så billigere jo bedre. Får jeg noe rundt 500-lappen så er det supert, men kan strekke meg til i underkant av 1.500kr dersom jeg føler at jeg får mye for pengene i forhold til det jeg ser etter. Jeg er ikke kresen på merkene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ser ut som om Bergans har to fine bukser i samme kategori:

http://www.bergans.no/produkter/default.asp?liste=bekledning_liste&MenyID=23020&page=bekledning_detalje&ID=206&ml1=2&ml2=2&t=Kikut%20Pants

http://www.bergans.no/produkter/default.asp?liste=bekledning_liste&MenyID=26020&page=bekledning_detalje&ID=813&byttbilde=darkblue&ml1=2&ml2=2

Kikut har samme fordelingsforhold mellom bomull og polyester (35% og 65%) som de foreslåtte buksene fra Lundhags.

Finsebuksen er 100% bomull. Spørsmålet er om ikke den blir lett våt og vanskelig å tørke med så høy bomullsprosent? Siden den er foreslått til skikkelig kalde vinterforhold så blir den kanskje for varm til de tre andre årstidene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan skrive under på at Lundhags Traverse er ei god bukse. Spesielt passformen og luftemulighetene trekker opp.

Bergans Kikut har jeg ikke prøvd selv, men har gitt bort ei i ladyutgave som presang. Fordelen med denne er at det er påsydd hemper innvendig for montering av bukseseler.

Det mangler på Traverse, - noe jeg savner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noen vesentlige forskjeller mellom Lundhags Traverse og Lundhags Field pant. (bortsett fra fordobling av pris?)

Jeg har Lundhags Field Pant (tror jeg, kan selvflgelig være det er Traverse også, siden de tilsynelatende er så like)

Veldig fornøyd, bortsett fra 1 ting; og det er Bootlocksystemet. Når man strammer inn stroppen rundt ankelen er det temmelig håpløst å få den innstrammede delen av stroppen inn i "sporet" igjen, dette fører til at den henger og dingler..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror jeg har samme bukse som @borgern. Dette er en Fjellräven bukse i G1000 materiale. Veldig solid, men kan bli litt tett når det er varmt. Når glidelåsen ble ødelagt kjøpte jeg en Lundhags Traverse. Veldig god bukse å gå i. Enig i at remmen i boot lock systemet er litt irriterende fordi den henger og slenger litt. En annen ting med Traversen er at man ikke uten videre setter seg ned i lyngen pga strech-stoffet i baken. Så jeg måtte fikse G1000 buksa som jeg trives best i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en Fjällreven bukse, heter vel Vidda, og kommer til å kjøpe en bukse med stretch på knær neste gang. Jeg har egentlig landa på Travers-buksa, jeg også. Mye siden samboeren har den og skryter hemningsløst. Hvorfor bytte fra en slitesterk bukse som Vidda? Fordi her på Sunnmøre går turene ofte oppover, og Vidda-buksa henger igjen på låra når jeg blir litt svett! Så stretch virker som en slager når det er høye kneløft det er snakk om! Men ville helt klart valgt Vidda til bortoverturer på f.eks. FinnmarksVidda. Nå ser jeg derimot at Fjällreven også selger bukser i G-1000 stoffet og som også har partier med stretch, så jeg kommer nok til å prøve ut disse også før jeg kjøper Travers, rett og slett fordi jeg synest Fjällreven leverer kvalitet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.