Gå til innhold
  • Bli medlem

Treningsstudio til 122 000 i året for å gå på Kilimanjaro


panda

Anbefalte innlegg

http://oslopuls.aftenposten.no/aktivitet_friluft/article521442.ece

Gratis proteinshake og PT med Dolce & Gabbanana briller er åpenbart nødvendig for å gå Kilimanjaro. 122.000 i året...

Håper du ikke blir altfor flau når du oppdager at han som bærer sekken din, setter opp teltet ditt og lager maten din ikke bruker 122.000 på treningsstudio og likevel er i mye bedre form enn deg.

For treningen du driver med er neppe så altfor relevant for Kilimanjaro. Du har nok mer enn bra nok O2 opptak. Det du trenger er noen langturer i rolig tempo for å bli kvitt noen kilo og gjerne venne deg til å gå langt hver dag. Forteller fru Gabbanana deg om det tror du ?

Kanskje du kunne bruke de pengene på noe annet fornuftig i stedet ? F.eks kjøpe et telt og gå noen dager på Hardangervidda. Og formen trenger du faktisk ikke bekymre deg for. Noen solide skauturer med sekk samt et akklimatiseringsopphold i hotellbaren på Turtagrø er trolig mer enn nok. Kilimanjaro er ikke Everest.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
  • Svar 100
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Hva vil du med dette innlegget Panda? Som jeg forøvrig mener er på grensen (eller over..) til sjikane av en navngitt person som trener på et treningsstudio.

Vil du ha en diskusjon om hvilken trening som er hensiktsmessig for hva, så kan du jo starte en tråd om akkurat det temaet. Gjerne med dette som referanse, men å framstille denne personen som fullstendig inkompetent hører ingen steder hjemme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva vil du med dette innlegget Panda? Som jeg forøvrig mener er på grensen (eller over..) til sjikane av en navngitt person som trener på et treningsstudio.

Vil du ha en diskusjon om hvilken trening som er hensiktsmessig for hva, så kan du jo starte en tråd om akkurat det temaet. Gjerne med dette som referanse, men å framstille denne personen som fullstendig inkompetent hører ingen steder hjemme.

Når man stiller opp i en slik artikkel og forteller at man betaler 122K i året for å trene så stiller man seg ikke bare laglig til for hogg. Man legger hodet direkte på stabben IMO.

Det er selvsagt stor forskjell på hva folk har økonomi til, men fra mitt ståsted finnes det ikke et eneste argument som vil lyde fornuftig når mosjonister betaler dette for å trene.

Det er nesten så jeg spiller kortet "tenk på barna i afrika" :oops:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg tror Herr Panda ønsker å formidle, er at denne formen for trening med en slik prislapp er stor nok grunn til diskusjon.

Såklart skal ikke personer henges ut på dette forumet, men hvis jeg hadde kjørt en gravemaskin iført Borattruse opp på Glittertind, så hadde man også begynt å lure. Altså er det ikke Steinar Torsvik som skal henges ut her, men heller diskutere hva og hvorfor han praktiserer dette.

Et spørsmål kan jo stilles om vi har det for bra i dette landet, samtidig som flere kommer til å gjøre det samme.

Jeg tror om du fjerner en del av teksten, samtidig som "du" byttes den ut med man, så vil dette være en bra diskutabel tråd.

Liker stilen til treningssenteret med lysekrone og peis. Er jo også bra at de klarer å få det til å gå med fortjeneste.

Elexia tar alt fra 7000 til 8000 pr år for vanlig medlemsskap, jeg trodde det var dyrt :oops:

Stusser også på det faktum at noen velger å kun trene inne, istedenfor å jogge eller trave i fri natur. Dette spesielt når det er knallbra vær og treningssenteret virker mindre fristende.

Personlig så synes jeg også det er latterlig med dem som "bestiger" Everest hvor de nermest blir bært opp og ned fjellet.

Jeg tror det var en Sherpa som besteg fjellet først, og jeg tror også de burde fått navnene sine sidestilt med dem man hører om i media.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp, og det er egentlig poenget mitt Kristian. Ikke et vondt ord om mannen. Han er sikkert en hyggelig fyr og selvsagt kan han bruke penger på hva han vil.

Men jeg synes det er å gå litt langt hvis det skal koste tusen kroner timen å trene for å gå Kilimanjaro. Om målet er å gå ned i vekt er det neppe høyintensitetstrening på tredemølle som er det aller mest relevante. Kilimanjaro er en først og fremst en lang fjelltur i rolig tempo. Da kan det være lurt å trene på nettopp det. Langturer fører til forbrenning av fett.

Og at en uke med telt på Hardangervidda er en utmerket forberedelse til en slik tur tror jeg absolutt. Da får man erfaring i å bo ute i telt og i å være borte fra sivilisasjonen over tid. Det er en viktig erfaring, og ikke noe du tilegner deg innendørs i et treningsstudio.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hver sin lyst. Det er vel ingen tvil om at du får den beste treningen for fjellturer ved å trene ute. Selv styrketreningen kan gjøres ute.

Har selv gått Kili sammen med studiofreaker, og det var ikke de som var best rustet. Nå er riktignok ikke Kili noen stor fysisk utfordring bortsett fra den tynne lyfta, men det å ha gått i terreng er en klar fordel.

Stiller man opp i en slik reportasje med navn og bilde må man regne med at andre har meninger om det, og jeg synes ikke Panda`s innlegg på noen måte var krenkende. At folk løper på tredemøller eller tråkker på en spinningsykkel innendørs selv mens det er godvær ute er meg en gåte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At folk løper på tredemøller eller tråkker på en spinningsykkel innendørs selv mens det er godvær ute er meg en gåte.

Er man nok ute, så er det faktisk ganske deilig å sette seg inn på en spinningsykkel av og til...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når man stiller opp i en slik artikkel og forteller at man betaler 122K i året for å trene så stiller man seg ikke bare laglig til for hogg. Man legger hodet direkte på stabben IMO.

Det er selvsagt stor forskjell på hva folk har økonomi til, men fra mitt ståsted finnes det ikke et eneste argument som vil lyde fornuftig når mosjonister betaler dette for å trene.

Det er nesten så jeg spiller kortet "tenk på barna i afrika" :oops:

Nå tolker jeg artikkelen slik at det er journalisten som har regnet ut dette, basert på at han trener 3 ganger pr uke. Og ikke han selv som har sagt det. For noen kan det være ei god investering, hvis f.eks alternativet er å ikke trene. Eller at man bruker personlig trener en periode for å få god opplæring. Folk bruker penger på mange typer opplæring. Om jeg brukte 100.000 i året på pianotimer til barna mine, var det mitt valg å gjøre det. Hva andre syns er totalt uinteressant.

Og barna i Afrika får det ikke noe bedre av at han karen her ikke bruker personlig trener. Heller ikke av at jeg lar være å kjøpe pianotimer til barna mine.

Poenget mitt med å svare på Panda sitt innlegg var at han framstiller vedkommende som totalt inkompetent fordi han trener på treningsstudio med eneste formål å gå på kilimanjaro. Det er tatt fullstendig ut av sammenehengen. Panda har ikke fasiten, han påstår at han heller skulle kjøpt seg telt og annet utstyr for pengene og gått på Hardangervidda. Det er IKKE fasiten, de aller fleste går faktisk ikke på Hardangervidda med telt i sekken som treningsform. De aller fleste går faktisk på treningsstudio, eller springer tulling etter en ball. Hele denne diskusjonen bunner ut i den norske janteloven. At jeg går på treningsstudio til 330 kr mnd er sikkert ok og ikke en kjeft som bryr seg, bruker jeg 10.000 i mnd på det samme så er det plutselig dårlig trening så jeg burde heller gjort noe annet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hver sin lyst. Det er vel ingen tvil om at du får den beste treningen for fjellturer ved å trene ute. Selv styrketreningen kan gjøres ute.

Styrketrening er mange forskjellige ting. Du må definere først, før du kan konkludere.

Jeg trener O2 opptak på romaskin og elipsemaskin, da sparer jeg knærne mine som er veldig slitt pga bl.a mye fjellturer. Så hvor jeg får beste treningen er opp til meg å vurdere. Ut fra MINE faktorer. Noe annet er fullstendig uinteressant synsing.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er man nok ute, så er det faktisk ganske deilig å sette seg inn på en spinningsykkel av og til...

Jepp, en variant er til og med å sette spinningsykkelen på verandaen så får man frisk luft :oops:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folk må få bruke pengene sine til hva de vil, og noen har tydeligvis større behov for å vise sin rikdom enn andre. Selv tror jeg at jeg er rikere enn Steinar Torsvik uten at det trenger å bety noe. Ikke på penger, men på naturopplevelser og friluftserfaring.

Jeg har også planer om å gå til Killimanjaro, men det er ikke derfor jeg er medlem av et treningsstudio som ligger tre minutters gange fra huset mitt. Dette ble jeg nødt til får å komme på beina igjen etter måneder med sykemelding, men ellers er naturen verdens beste treningsstudio, uten åpningstider og helt gratis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner ikke dette med at naturen er verdens beste treningsstudio. Jeg trodde at natur var ute og treningsstudio noe som var inne.

Jeg er trener for en gruppe ungdommer. Hvis jeg fikk til å utvikle deres intramuskulære koordinasjon og rate coding (CAT prinsippet) uten å være i et treningsstudio med vekter, så hadde jeg gjort det. Kan noen vennligst fortelle meg hvordan jeg skal kunne få til dette ute i naturen? Hvis ikke, tenk på følgende: De fleste har en mening med det de driver med, ut fra sitt utgangspunkt. Panda har helt sikkert et annet utgangspunkt enn vedkommende i artikkelen han driter ut som inkompetent.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner godt at folk skaffer seg personlig trener. Det er i trening som med kostholdet, altfor mange eksperter som slår hverandre ihjel med mer eller mindre gode argumenter for hvorfor akkurat deres treningsform er den beste.

Den beste treningen er vel den man faktisk gjør, og ikke den alle andre mener man bør gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste har en mening med det de driver med, ut fra sitt utgangspunkt. Panda har helt sikkert et annet utgangspunkt enn vedkommende i artikkelen han driter ut som inkompetent.

Ja, de fleste har en mening med det de driver med, og jeg tror veldig mange av de som frekventerer treningsstudioer har som mål "å holde seg i form". Det kan de fint gjøre ute i naturen. Det er nok av de som betaler opp mot 500,- pr. mnd. for å småløpe på tredemølla, elipsemaskinen eller sitte på trimsykkelen. Den samme treningen kunne de fått ute, gratis. Men misforstå meg ikke, det er for all del positivt at de trener, men de kunne gjort det gratis!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

500 kroner timen er ikke så mye lenger for et treningsstudio. Mange betaler noe rundt det. Men det er forskjell på 122 000 og 500.

Hvis målet hans er Kilimanjaro håper jeg virkelig han gjør som du sier og kommer seg ut litt. Toppen er uansett overkommelig for de fleste, men det kan jo være greit å ha litt mer variert bakgrunn enn det du får på et treningsstudio. Halve utfordringen der er å trives i naturen og å takle å bo i telt i flere dager langt vekk fra sivilisasjonen. Det lærer man neppe i et treningsstudio på Aker Brygge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Panda tror fortsatt at vedkommende bare trener for å gå Kilimanjaro, som alle andre tipper jeg han ser på det som en bonus, en motivasjon som ligger der framme i tid. Og på veien mot motivasjonen så tvinger han seg til å holde seg i form. Slik er mange skrudd sammen, jeg tenker ofte slik selv også.

Panda surrer også sammen timepriser med månedspriser og sammenligner månedspriser med journalistens utregning av årsforbruk med bruk av personlig trener 3 gng pr uke 50 uker i året. Pass på så du ikke går i egen krokfot og ender opp med haudet i fatle.

La nå folk få være seg selv så lenge de ikke plager andre. Dvs, trekk fra de som lar seg plage av at folk avviker fra sosialismens likhetstankegang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Panda tror fortsatt at vedkommende bare trener for å gå Kilimanjaro, som alle andre tipper jeg han ser på det som en bonus, en motivasjon som ligger der framme i tid. Og på veien mot motivasjonen så tvinger han seg til å holde seg i form. Slik er mange skrudd sammen, jeg tenker ofte slik selv også.

Panda surrer også sammen timepriser med månedspriser og sammenligner månedspriser med journalistens utregning av årsforbruk med bruk av personlig trener 3 gng pr uke 50 uker i året. Pass på så du ikke går i egen krokfot og ender opp med haudet i fatle.

La nå folk få være seg selv så lenge de ikke plager andre. Dvs, trekk fra de som lar seg plage av at folk avviker fra sosialismens likhetstankegang.

Må du roe deg litt lillegutt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hver sin lyst. Det er vel ingen tvil om at du får den beste treningen for fjellturer ved å trene ute. Selv styrketreningen kan gjøres ute.

Har selv gått Kili sammen med studiofreaker, og det var ikke de som var best rustet. Nå er riktignok ikke Kili noen stor fysisk utfordring bortsett fra den tynne lyfta, men det å ha gått i terreng er en klar fordel.

Stiller man opp i en slik reportasje med navn og bilde må man regne med at andre har meninger om det, og jeg synes ikke Panda`s innlegg på noen måte var krenkende. At folk løper på tredemøller eller tråkker på en spinningsykkel innendørs selv mens det er godvær ute er meg en gåte.

Nei, denne fyren har faktisk valgt å stå frem med navn og bilde, og han har også signalisert noen holdninger. De kan man støtte eller la vær.

Treningsstudioer er helt greie og sikkert nyttige, men svært få har behov for en personlig trener på hver eneste treningsøkt. Man trenger det i hvert fall ikke hvis Kilimanjaro er målet. Da er det helt andre ting som teller. de som når toppen der er som du har vært inne på helt vanlige turmennesker, ikke helsestudiofrikere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg greier ikke å se noe galt i at en person bruker vel 100000 i året på trening. Det er jo tydelig at dette dreier seg om en person som har til salt i grøten og vel så det. Kan jo være at dette dreier seg om en person som tenker miljø. Hva du enn pruker penger på av matriell art så vil du på en eller annen måte belaste miljøet. Kanskje er den turen til Kilimanjaro eneste turen denne personen "bevilger" seg det året. Litt slik som Arne Ness senior. En flytur i året maks. I det hele tatt vet vi veldig lite om han i artikkelen men jeg kan ikke se noe galt i at han gjør dette, snarere tvert i mot vil jeg si. Det er jo ett ordtak som sier at du kan ingenting ta med deg dit du går.

Har du noen gode forslag til hva han ellers skal bruke pengene til Panda?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg greier ikke å se noe galt i at en person bruker vel 100000 i året på trening. Det er jo tydelig at dette dreier seg om en person som har til salt i grøten og vel så det. Kan jo være at dette dreier seg om en person som tenker miljø. Hva du enn pruker penger på av matriell art så vil du på en eller annen måte belaste miljøet. Kanskje er den turen til Kilimanjaro eneste turen denne personen "bevilger" seg det året. Litt slik som Arne Ness senior. En flytur i året maks. I det hele tatt vet vi veldig lite om han i artikkelen men jeg kan ikke se noe galt i at han gjør dette, snarere tvert i mot vil jeg si. Det er jo ett ordtak som sier at du kan ingenting ta med deg dit du går.

Har du noen gode forslag til hva han ellers skal bruke pengene til Panda?

Det går frem av tråden Vandrefant

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er trener for en gruppe ungdommer. Hvis jeg fikk til å utvikle deres intramuskulære koordinasjon og rate coding (CAT prinsippet) uten å være i et treningsstudio med vekter, så hadde jeg gjort det. Kan noen vennligst fortelle meg hvordan jeg skal kunne få til dette ute i naturen?

Jeg er ikke trener, men har tilbrakt en hel del timer i treningsstudio. Jeg er også turleder og har hatt noen av de menneskene som trener her med på tur i fjellet, og der skal jeg si deg at de ikke hadde særlig mye å stille opp med. Store og sterke i en time eller så, men så var det jamt slutt.

Jeg er også leder i en speidergruppe og der ser jeg tydelig at dagens unger og ungdom har en elendig motorikk. Mange har store problemer med ballansen og enda større problemer hvis de må bevege seg i ulent terreng. Hvor de får trent seg betyr nok mindre, men at de trenger trening er det ingen tvil om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må du roe deg litt lillegutt :)

Du er og blir barnslig.

Nei, denne fyren har faktisk valgt å stå frem med navn og bilde, og han har også signalisert noen holdninger. De kan man støtte eller la vær.

Treningsstudioer er helt greie og sikkert nyttige, men svært få har behov for en personlig trener på hver eneste treningsøkt. Man trenger det i hvert fall ikke hvis Kilimanjaro er målet. Da er det helt andre ting som teller. de som når toppen der er som du har vært inne på helt vanlige turmennesker, ikke helsestudiofrikere.

Tror Panda virkelig at etter tur til Kilimanjaro så slutter vedkommende å trene? Eller er Kilimanjaro noe annet? Står det noe som helst i artikkelen om at dette er eneste formen for fysisk aktivitet han driver med??

Hvor vanskelig kan det være å forstå at dette er ikke et oppslag om akkurat denne personen. Dette er en reportasje om helestudioer og trenden av slike. Han var der tilfeldigvis når journalisten var der og blir garantert bare spurt et par spørsmål i forbifarten av typen "5 på gaten". Det kunne vært hvem som helst som trener der. Om det var en som var der 1 gang pr uke, så ville kostnaden vært 40.000 i året. Hadde han også skulle gå Kilimanjaro, ville overskriften blitt den samme men billigere. Hvor dumt går dette an å bli?

Btw,

Jeg har sett irrelevante tråder blitt slettet før her. Rart at en diskusjon om pengebruk på helsestudio får lov å stå. Det er tydeligvis ikke at fyren skal på Kilimanjaro som er poenget her, men at han er en "studiofreak" som, i noens øyne, bruker pengene sine feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.


Annonse


×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.