Gå til innhold
  • Bli medlem

Nye telt og små pakkeposer..


Hege P.

Anbefalte innlegg

Kjøpte nytt Helsport-telt i fjor høst. Bra telt! Men lurer på om noen av dere andre sitter med samme spørsmål som meg: Når teltet hentes i butikken er det pakket pent og ryddig i en pakkpose, med telt, stenger, plugger og hele greia. Ser ut som det må være maskinpakket fra fabrikken. Men kjære produsenter, tror dere virkelig at turfolk drar med seg maskinteltpakkemaskiner på tur?

Mitt nye telt bor nå i en gammel pakkepose for sovepose. For jeg gidder ikke bruke all verdens tid på å krangle teltet ned i den alt for lille originale posen igjen. Det er faktisk ikke mulig å få det opp den posen uansett, dersom jeg vil ha stenger og plugger oppi der også.

-måtte bare få det ut.. :evil:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har også et ti år gammelt helsporttelt, bruker ikke den originale pakkposen men heller et komprisjonstrekk jeg ikke vet hvor kommer fra. :evil:

Har også et Exped telt, pakkposen er faktisk stor nok og tror formen på posen er avgjørende på hvor lett man får teltet neddi. Sjå her http://www.exped.com/exped/web/exped_homepage_int.nsf/b43popup2/9C1604779B74B993C1257857003BBA5A?Opendocument

Det er nok lurt i tiden man lagrer teltet. Å la det ligge u-komprimert om ikke hengt til tørk på et tørt sted, uten sollys pga teltets værste fiende, nemlig UV stråler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Aspriranten: Jepp, det er en bra løsning! Problemet for meg er at jeg er noget distre, og løse poser med stenger og plugger kan lett glemmes igjen et sted. Derfor liker jeg å rulle stenger og sånt inn i teltet, eller i alle fall steppe det ned i pakkeposen. Forsøkte nå å pakke telten uten stenger og sånt, og selv da ble det en del plundring. Enda verre er det jo dersom man skal bryte leir i dårlig vær. Vått telt er enda mer plundrete.

Et annet telt jeg har, fra Bergans, er mye greiere å pakke. Der er nemig pakkeposen med stor åpning, slik at posen blir traktformet. Bra når vi skal pakke ned teltet med valne finge en sur høstdag. :evil:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine Helsport telt får plass i trekkene sine.

Prøver dog ikke pakke det, bare stapper det ned. Etter teltet er i så lukker jeg åpning og så sitter på det med knærne for å komprimere. Så skyver jeg plugg og stangpose ned langs trekket.

Skal prøves. Var inne på tanken, men av en eller annen grunn ble jeg usikker på om "stapping" av teltet kan skade det på noen måte i forhold til "rulling". Sovepose der i mot, stappes alltid.

Det underlige med dette teltet er at da jeg pakket det ut for første gang var stenger, plugger og barduner i en egen pose, rullet inn i teltduken og så pakket i hovedposen. Noe jeg ikke har klart selv senere med original pose.

Dette teltet (tre manns Femunden) blir som regel med på sykkelturene mine, der jeg likevel bruker tilhenger. Bergansteltet er 2-manns og veier mye mindre. Dette bruker jeg som "ryggsekkteltet".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal prøves. Var inne på tanken, men av en eller annen grunn ble jeg usikker på om "stapping" av teltet kan skade det på noen måte i forhold til "rulling". Sovepose der i mot, stappes alltid.

Når jeg kjøpte telt sist så ble jeg anbefalt å stappe framfor å rulle. Tror det er for at lamineringen ikke skal svette og klistre seg sammen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.