Gå til innhold
  • Bli medlem

Bygdin Extreme lavvo, erfaringer, meninger eller tips?


Pikkpakkern

Anbefalte innlegg

Heisann godtfolk.

Jeg har tenkt å kjøpe nevnte enstangs-lavvo, men ville først gjerne hørt erfaringer fra andre siden jeg har null erfaring med lavvo selv, har alltid vært mer en gapahuk mann. Det er jo en ganske rimelig modell og ser ut til å være velutstyrt i forhold andre rimelige modeller(eller?). Ventiler, myggnett, hemper, sterk duk, stormmatte og mulighet for innertelt med bunn er vel noen av finessene den kan skilte med. Og til å virke såpass rimelig og forlokkende er det jammen meg lite(les ingen) omtaler\felt-tester av denne modellen.

Jeg tenker jo i de baner at desto mer "utstyr" desto bedre, men fortell gjerne om fordeler og ulemper hvis du har meninger og synspunkter. Vekt er jo en åpenbar faktor uansett hva man skal drasse med seg på tur, og denne skal veie 8,5kg. Men jeg finner litt forskjellig info om vekten på denne, noen plasser er 8,5kg vekten for kun duk, stang og plugger, en annen plass var det vekten med bunn inkludert, en tredje plass veide den 7,5kg med bunn. Er det noen som har denne lavvoen og ei vekt setter jeg pris på en oppklaring hva vekten angår. Fellesnevner for alle mine turer er at jeg uten unntak drasser med meg mye mer enn jeg trenger, så vekt kan bli et problem. Men heller veldig mett, tørr og sliten enn kald og blaut med energi nok til å irritere seg over det.

Jeg er først og fremst ute etter å høre folks erfaringer med denne lavvoen, men alt av synspunkter, meninger, tips, fordeler\ulemper og ting å tenke på angående lavvo generelt mottas gjerne ettersom jeg har aldri satt min fot innenfor en lavvo før.

Produktinformasjon:

Beregnet for ca 8 personer

- Materialeinformasjon: polyester ripstop 210, W/R, PU 5000 mm vannsøyle, flammehemmende

- Pakkestørrelse: 76 x 36 x 25 cm. Leveres i transportsekk formet som ryggsekk

- God og brei stormmatte rundt lavvoen i polyester Oxford 210D

- God røykåpning med løs topphatt. Myggnett i topphatt

- Teleskopstang i aluminium (5 deler). Total lengde: 3 m

- Rikelig med bardunfester. Barduner i 3 lengder (150-300-400 cm)

- 2 ventiler som kan lukkes fra utsiden og innsiden sikrer god ventilasjon

- 30 solide aluminiumsplugger

- Vekt komplett med bunn: 8,5 kg (5 deler)

- Dobbel 2-veis dør med myggnetting. YKK-glidelås med stormklaff

- Løs bunn med en diameter på 450 cm kan kjøpes som ekstrautstyr. Polyester Oxford 210D

- Innertelt/sovetelt til Bygdin Extreme kan også fåes kjøpt

Pris kr. 1999,- for lavvo

Pris kr. 699,- for lavvogulv

Pris kr. 999,- for innertelt/sovetelt

(sakset info fra første treff, har sett de enda litt billigere også)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei.. Har selv hatt et par lavvuer.. Den jeg nå har endt opp med er en Venor som er 8,5kvm helt nede ved bakken... Har tidligere hatt Lavvu på ca 13kvm.. Etter mine erfaringer med disse er at det er viktig med tanke på behovet i forhold til størrelsen..

Hvor mange personer ønsker du feks å ha plass til inni der ?? Hvor mange (max) regner du med at du vil ha inn der ?? Lavvu er jo ren luxsus plassmessig og drar med seg mange fordele og et par ulemper... Ulempene kan være feks vekt som du nevner..

Jeg kjøpte meg et Venor 1-3manns (8.5)kmv.. Denne er konge med 2 personer (en på hver side av stanga), men funker greit med 3 stk og , men da er det stopp.. Husk at man må ha plass til sekker og alt stæsj... Tenk igjennom hvor stor Lavvu du trenger og da med tanke på anntall kvm stor.. Og som regel så blir jo Lavvuen letter jo mindre den er ..(litt avhengig av duktype også her da )...

Trenger du Feks. en lavvu som er 300cm høy i midten??? Man kan reise seg opp og kle seg uten at den nødvendig bør være så sykt stor, det er det som er poenget mitt... Alt dette og masse mer kunne jeg skrevet helt syykt mye om .. En suuper viktig ting er ihvertfall å ha system inni i lavvuen.. Mat(kjøkkenet) i motsatt ende av døråpningen feks... Ha det Ryddig !!!!!! Da blir det plass så det holder....

Ikke se deg "blindt" på det men "plass til 8 pers" altså.. Det går sikkert men kommer ann på anntall kvm. og om disse menneskene har med seg "FULL " gru.... Mine erfaringer et :: personer med sekk og utstyr :: rundt 8-9kvm komfortablelt så det holder med 2, helt greit med 3pers....... Rundt 12-13kvm så funker det bra med 4pers, går greit med 5pers..... Husk detter er med masse utstyr... Hver å en bør ha det ryddig(igjen) hehe....

At Lavvuen din her kommer med en sekk formet som en ryggsekk høres ut for meg som unødvendig (da den veier nok litt mye)... kjøp heller en passende pakkpose som du har duken oppi, så har du midtstanga og det andre separert andre steder oppi sekken..

Gunstig eksempel :: 4 pers. på tur med en Lavvu på 12-13kvm, da er det plass til alle og man fordeler vekten på alle.. en tar midtstanga, en ditt og en datt,, Tar du duken så tar en annen liggeunderlaget ditt osv..

Vektbesparende:: Jo mindre lavvu (mest sannsynlig lettere(trenger mindre plass å slå den opp på)(mindre vindfang))),,, trenger du virkelig bunnduk ??(smakssak)..

Det viktigste i mine øyne er å ha med seg duken, topphatten, midtstanga og pluggene..

Anbefaler på det sterkeste Venor.. Men klart den er litt dyrere.. Klarer deg sikkert med et annet merke, men er bare min anbefaling,,,

Huff hehe .. mye grier serru,... men bare gøy...

Altså finn en lavvu som passe for deg og dine i forhold til størrelse.. Tror du forstod poenget mitt..ikkeno vits (i mine øyne) å kjøpe for stor..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har prøvd å vurdere størrelsen opp og ned, men er vanskelig å finne noe spesifikke tall for hvor stor grunnflate den har. Etter noe "detektiv" arbeid har jeg kommet frem til at grunnflaten er mellom 9-12kvm. Vanligvis er vi to-tre som drar avgårde med feltsenger og det hele. Attpåtil er vi av den sorten som ofte mekker oss kjøkkenbord\benk og romslige sitteplasser hvis skogen "tåler" det uten nevneverdige spor og vi skal være en plass et par dager eller mer. Soveplass inntil fire-fem mann er på en måte minstekravet mitt til romslighet inkludert alt stæsj og bekvemeligheter.

Vi greier som regel å lokke andre venner til å gå seg en tur til campen for en hyggekveld med en liten tår eller mer mat og inviterer alltid folk, kjente eller ei, som kommer vandrende forbi til å slå seg ned for en hvil, matbit, litt tullprat og skryting. Så som du skjønner kan det av og til bli litt kort om plassen.

Bålfyring er også et ganske viktig stikkord da jeg har lyst å ha mulighet til det "innendørs", og da bør vel høyden kanskje være såpass som den er. Jeg ville ihvertfall sette pris å slippe å være nervøs for å sette fyr på alt og alle sammen. Flammehemmende betyr vel ikke nødvendigvis ubrennbar? Har du noen formeninger om hvordan det er med bål? Har lest litt på forumet og ser det blir stort sett sagt at røykfullt blir det uansett.

Bunn og innertelt er på ingen måte nødvendig for meg, ihvertfall ikke før jeg finner ut at det er noe jeg trenger. Det er vel ekstrautstyr som må kjøpes på siden, så jeg slipper å tenke på slikt og den ekstra vekten enda ihvertfall. Men muligheten for å få tak i slikt ekstrautstyr er noe jeg syns er viktig.

Det med den sekken som er med, jeg mistenker sterkt at det bare et pølseformet trekk med påsydde skulderstropper.

Har forsåvidt sett litt på venor og andre anerkjente kvalitets-leverandører, men vet ikke helt om jeg kan forsvare den ekstra kostnaden det medfølger. Må aller først finne ut om jeg liker lavvo-livet i det hele tatt, og forhåpentligvis vil ikke den billige modellen gi meg skrekken. Så på sikt blir det nok noe fra en kjent leverandør hvis jeg liker opplegget. Kan ikke helt se noe som ikke er å foretrekke foran et lite telt eller en trekkfull gapahuk enda ihvertfall! :evil:

Funderingen og veie for\imot er jeg ikke ferdig med enda ihvertfall da det er vel ei drøy uke før det blir noe innkjøp, så bare skyt inn flere tips og råd dere måtte ha.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann.. hehe jaja.. du snakker om 2-3 feltsenger..mhm greit nok det , men disse tar plass altså..også snakker du om minimum 4-5pers... Har ligget i en lavvu med en feltseng på hver side av midtstanga i en frisport lavvu ca 12.5kvm.. veldig digg det altså,, Da blir mye "stæsj" stuet bort under feltsengene, og det funker..Også snakker du om vekta på lavvuen.. hehe feltsenga veier jo nesten like mye som lavvuen her..(ca 6kg kansje) også 3 slike (18kg i seng) hehehe. Regneger med du ikke skal gå med dette veldig langt,,, hehehe :lol: men du skal jo ha en tredje feltseng inn der også og i tillegg brenne bål og snakker om 4-5 pers.,.. ja da må jeg si at du burde ha en lavvu på MINIMUM 12,5kvm.. Du hakke en sjanse til å få dette til i en 9kvm ihvertfall.. Dette hørtes trangt og kaotisk ut for meg altså.. menmen du får jo prøve så finner du kjapt ut dette.. Høres ihvertfall ut som om at du behøver en på ikke under 12,5kvm ihvertfall.. :evil:

Og så da dette bålstyret.. Her bør du vite endel småtrix for evt å få en hygg. oplevelse med dette..

1. Bygg opp med noen steiner ved bålstedet for å få det litt opp fra bakken for trekk.

2.Det er IKKE nødvendig med no svært bål , holder i massevis med et lite et..

3.Topphatten.. Den er halveis åpen og prøv å få "kantåpningen " av topphatten slik at vinden på en måte drar med seg røyken.. Åpnongen må ikke stå imot vinden for å si det sånn..

4. Få inn litt trekk fra under duken der vinden kommer ifra,,

5. Plasseringen av lavvuen ::Helst ikke i en "dump", da blir det vanskligere med trekk innunder duken og få denne sugeefekten ut av toppen lissom..

6. Prøv deg frem og se hvordan du får dette til å fungere.. Røyken har også en vane til å finne korteste vei ut , og da kan det nok være lurt og dra ned glidelåsen til inngangsdøra såpass lang ned så ikke røyken på en måte blir trukket mot den åpningen.. For den skol jo OPP..

Jeg vill husket på disse rådene og ta deg tid til å gjøre dette ordentlig.. Da har du en "fair" sjans for å få en veldig hyggelig opplevelse i lavvu m/bål.. (IKKE STORT) hehehe det finner du ut av..

Mulig jeg ikke kommer på alt her , men det er ihvertfall en ganske omfattende tråd om dette skrevet tidligere her på forumet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, feltsenger tar nok av plass ja, og er vel rett under 6kg så du skjønner vel hvorfor jeg nevnte at vekt kan bli et problem! Er heldigvis ikke værre for meg enn å la være å ta den med når det er veldig langt å gå eller pikkpakket blir for stort å tungt. Men en seng er nesten alltid med og grunnen til det er heller flau, sømmer seg ikke helt å nevne hvorfor av respekt for vedkommende....:? Men uansett, vi er flink til å dele på børen så det blir noenlunde likt å bære for hver mann. Ingen av oss som er redd for å si fra når vi trenger hvile eller føler for å sitte å gomle blåbær ei stund heller... :D

Angående arealet er det godt mulig at jeg bommer på mitt anslag, men det finner jeg ut av til slutt, håper ihvertfall at den ca 12+kvm.... :? Men som du sier så finner jeg ut av dette med plass eller mangel på etterhvert, blir nok en prøvetur i hagen først for å se an hva som blir aktuelt å ta med av utstyr. Blir det for trangt til oss så tipper jeg vi innser det under "testfasen".

Må si jeg er fryktelig spent på hvordan dette med bål blir. Vet godt at det ikke funker med annet enn et lite et, men det høres veldig koselig ut uansett syns jeg. :)

Edit: 4-5 pers er forresten max antall, ikke minimum! Jeg ordla meg litt feil kanskje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har selv denne lavvoen, og har vel stort sett bare godt å si om den. Skal innrømme at jeg har vært litt nervøs noen ganger, for den har fått kjørt seg med både kraftig nedbør og vind, men har stått det av hver gang. Har bra med barduneringsmuligheter og rimelig solid stang, så setter man den opp skikkelig, tåler den nok det meste. Har bunnduk, men den ble droppa etter første turen. Sekken har jeg aldri brukt, kjøpte en 35L sea to summit-pakkpose som jeg har lavvo og topphette i. Stang og plugger får andre ta utenom.

Har vært 6 mann i denne vinterstid, slurvete satt opp, med alt utstyr i lavvo uten problemer. Ble ikke så mye ekstra plass å boltre seg på, så tipper 4 er grensa hvis man vil ha det comfy med god plass. Har hatt den med på noen kanoturer hvor vi bare er to mann, og har den på tvers rett under topplokket. Synes ikke det er uoverkommelig tungt, selv over litt lengre distanser. Er bare å se på det som god trening.:? Har ikke testa å fyre bål i den enda, men tror ikke det skal by på problemer så lenge bålet er av fornuftig størrelse. Er forresten test av den i nest siste Villmarksliv, nummer 3/2011.

PS! Har aldri hatt andre lavvoer, så lite sammenligningsgrunnlag, men som førstegangslavvo har den møtt alle forventninger og vel så det. Anbefales!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde en helsport varanger lavvu for noen år siden. Dette var en stor enstangslavvu. Jeg kommer aldri igjen til å kjøpe en enstangslavvu igjen. Tror egentlig ikke at det kan kalles lavvu, den har egentlig mer til felles med et spisstelt.

Jeg kjøpte istedet telt fra http://www.holmeslet.no/

Jeg har en Taiga og en explorer. Disse teltene har god plass, ståhøyde og i taigaen kan du ha ovn. Disse teltene står godt i sterk vind uten at de lager noe leven. Enstangslavvu blafrer og lager mye leven, får bananform og tåler vind dårlig. Veggene i holmesletteltene er helt rette, noe som gir god plass helt ut i sidene. I enstangslavvuene har svært skrå vegger (motsatt form av holmesletteltene) og man har ståhøyde kun inne ved stanga, som forøvrig er i veien hele tiden.

Hadde en del problemer med helsport sin varanger lavvu. Sømmene lakk, vannet strømte ned langs yttersiden på innerteltet og samlet seg på bunnduken i nette små dammer. Bunnduken var festet i ytterduken, slik at det som rant ned på innerteltet rant ned på bunnduken. Fikk tapet sømmene på helsport og lagd innfestinger for bunnduken i innerteltet, slik at det vannet som fortsatt lakk inn gjennom bardunfestene, og fortsatt rant ned utenpå innerduken, nå gikk til jord og ikke samlet seg i bunnduken. Jeg vet ikke hvordan enstangslavvuene er i dag. Jeg kjøpte min i 2001, (og solgte den i 2006)

Ellers er reisateltet også et godt alternativ http://www.nordtro.no/reisateltet.5334-78779.html, forutsatt at vekt ikke er veldig vikdig.

Lavvu er helst sikkert bra, men da bør man etter min mening kjøpe ekte lavvu, med mange stenger som går langs kantene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte denne lavvoen i vinter og har blitt positivt overrasket. Har brukt en Helsport tidligere og var vel i utgangspunktet litt skeptisk, men det var ubegrunnet. Har brukt den 10 ganger i vinter og den har holdt godt både i moderat og sterk vind. Gode barduneringsmuligheter, men teltpluggene som følger med er kun brukenes til sommerbruk. Jeg kom akkurat tilbake fra en tur i dag og slang den på vekta, og selve duken veier 6,2 kg (riktignok ganske våt duk, så du kan nok trekke av noen hekto. Stanga veier 1,8 kg og i tillegg så kommer snøpluggene som jeg hadde med. Sekken legger du nok igjen hjemme og stapper den rett opp i ryggsekken eller i pakkpose som andre har nevnt.

Jeg kjøpte en rundbrenner til å fyre med, og det fungerer veldig greit. Fikk med noen ekstra knekter også så jeg kan henge kaffekjelen over og noe klær til tørk over der igjen. http://www.netthandelen.no/visAuksjon.aspx?Auksjonsid=23527569#StortBilde

I morgen er det ut på tur igjen og lavvoen blir med :oops:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også denne lavvoen og er godt fornøyd. Det er et hav av plass, god lufting, gode glidelåser og en generell god kvalitet. Stormmattene og bardunfester er også veldig bra, og jeg er ikke redd for å anbefale denne lavvoen til turer hvor plass og luksus betyr mer enn vekt :lol:

Selv kjøpte jeg den på nettauksjon i fjor sommer, og har du litt is i magen kan du gjøre et godt kjøp på Netthandelen.no. "Kjøp nå" prisen der må du bare se bort ifra, jeg (og mange andre) fikk lavvoen for kr 900,- og den gangen var det inkludert bunntrekk. Da solgte de 8 - 10 lavvoer i døgnet, kan være det har endret seg noe nå.

Lykke til i jakten på ny lavvo :x

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjekt å høre at dere er fornøyd med denne modellen, og tusen takk for en oppklaring av vekten Bjørn-Ivar. Ble litt nysgjerrig på testen Villmarksliv hadde gjort og ringte en kamerat jeg vet abonnerer etter middagen, men selvfølgelig den ene gangen i året han rydda unna bladbunken var et par dager siden og idag henta tilfeldigvis RIR papiravfall...

Hvordan er det med kondens i denne forresten? Jeg regner med at sømmene er ganske holdbare siden dere nevner den tåler litt vind, men har dere noe bemerkninger på de? Er de tette f.eks?

Jeg har også denne lavvoen og er godt fornøyd. Det er et hav av plass, god lufting, gode glidelåser og en generell god kvalitet. Stormmattene og bardunfester er også veldig bra, og jeg er ikke redd for å anbefale denne lavvoen til turer hvor plass og luksus betyr mer enn vekt :lol:

Selv kjøpte jeg den på nettauksjon i fjor sommer, og har du litt is i magen kan du gjøre et godt kjøp på Netthandelen.no. "Kjøp nå" prisen der må du bare se bort ifra, jeg (og mange andre) fikk lavvoen for kr 900,- og den gangen var det inkludert bunntrekk. Da solgte de 8 - 10 lavvoer i døgnet, kan være det har endret seg noe nå.

Lykke til i jakten på ny lavvo :x

Har sett kjøp nå prisen på netthandelen ja, og det er ikke noe som blir aktuelt for å si det sånn. Har funnet en nettbutikk der prisen er 1798,-, og titter innom netthandelen av og til for å se om den er på auksjon. Men må si det begynner å høres ut som at jeg med min lavpanna kaffe-entusiasme og mangel på lavvo-kunnskap har greid å sikte meg inn på ett bra kjøp. Trenger slettes ikke ha vett sålenge man har litt flaks! :x

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte en rundbrenner til å fyre med, og det fungerer veldig greit. Fikk med noen ekstra knekter også så jeg kan henge kaffekjelen over og noe klær til tørk over der igjen. http://www.netthandelen.no/visAuksjon.aspx?Auksjonsid=23527569#StortBilde'>http://www.netthandelen.no/visAuksjon.aspx?Auksjonsid=23527569#StortBilde

I morgen er det ut på tur igjen og lavvoen blir med :)

Hardhaus Rundovn så interessant ut.

http://www.netthandelen.no/visAuksjon.aspx?Auksjonsid=23527569#

Virker relativt lett(0,9 kg lettere enn Helsport sin) og billig(om du får den til 150 kr på netthandelen.no er den 900 kr rimeligere enn Helsport sin).

Minuset er jo røyk.

Har du problemer med røyk med din rundovn?

- LM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hardhaus Rundovn så interessant ut.

http://www.netthandelen.no/visAuksjon.aspx?Auksjonsid=23527569#

Virker relativt lett(0,9 kg lettere enn Helsport sin) og billig(om du får den til 150 kr på netthandelen.no er den 900 kr rimeligere enn Helsport sin).

Minuset er jo røyk.

Har du problemer med røyk med din rundovn?

- LM

Den er rimeligere og lettere fordi den ikke er like solid som Helsport sin modell. Mykere metallvalg i Hardhausen som gjør at den lettere blir deformert ved press. Men så er det enkelt å drar ut/rette bulken som eventuelt oppstår.

Hvis det er vindstille, så har det lett for å oppstå en del røyk i lavvoen, men det er ikke mye trekken som skal til før det blir greit. Bare pass på at ventilene ved bakken vender mot vinden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.