Gå til innhold
  • Bli medlem

Tur i Rogaland


Suverin

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg har lyst å ta en tur i skog med overnatting i telt. Er det noen her som vet om noen bra steder i Rogaland som passer på denne tiden av året?

Jeg ser for meg at jeg vil reise på fredag førmiddag, og komme hjem på lørdag ettermiddag. Ser at sola går ned klokka 20, så jeg vil helst slå opp leir rundt syv tiden. Dvs, max 4 timers gange.

Hadde vært flott om noen kunne anbefale et område.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er fortsatt tidlig i sesongen, og snøen ligger på de vanligste stedene.

Min første tur på våren blir "normalt" innover Fidjadalen - Månafossen og innover.

Jeg har ikke vært oppover i år, og vet ikke hvordan snøen ligger, men jeg tror ikke du skal langt inn i dalen før det er hvitt.

(Opp til månvannet går det 1 time uten sekk og lett 1,5 t med pikk pakk.)

Vanligvis ville jeg også ha anbefalt en tur rundt f. eks Fisketjønnene i Madland, eller rundt Brekkå, men her er det fortsatt snø oppover.

Jeg har også lyst på en tur opp Noredalen mot Frafjordhatte og innover i år. Her er det noen fine plasser, og fisk i vannet. Men på denne tiden er det fortsatt snø.

Det er også en fin tur å gå fra Frafjord til Espedalsstølane.

Da sitter vi igjen med de nære områdene. Det er noen bra plasser opp ved Dalevann - opp av Dale. Det kan bli en lang nok tur (på minst 3 timer) om du tar runden rundt Lifjell før du slår leir.

De er også mulig å finne leirplasser i lia ned mot Bymarka, men da får du lyset fra Stavanger om natten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har lyst å ta en tur i skog med overnatting i telt.

Hva med å prøve Røssdalen. Den ligger ikke så høyt så kanskje det begynner å bli snøfritt.

Lett adkomst fra Forsand til Øvre Espedalen og så videre inn mot Røssdalsvatnet, men kanskje litt kort å gå.

http://www.turinspirasjon.net/side27.html

Et annet alternativ kunne kanskje være å gå fra Botneveien og følge merket løype oppover mot Preikestolhytta. Denne løypa starter nesten nede ved sjøen og går oppover gjennom en del skog.

Jeg har gått løypa som starter i sørenden av Botnevatnet og går opp forbi hatten og videre inn til Ulvaskogvatnet. Her passerer du Ulvaskoghytta og her er det en del furuskog. Litt bratt å gå noen steder, men en fin tur. http://ut.no/map/page/maptool/61883eee-f26e-41b9-9602-a112a4b3e1dd/

Ellers kan du jo gå fra Preikestolhytta og opp mot preikestolen. På toppen etter den bratte ura, der det står noen benker, kan du gå til venstre innover mot Skogavatnet og Hengjande. Her går du stort sett i bjørkeskog helt til du kommer frem til Bratteli. Du går oppe i 400 - 500 meters høyde så det kan tenkes at det ligger litt snø eller er litt glatt å gå i dette området.

Hvis du bare skal gå en liten tur og sove i telt så kan kanskje Høgjæren ha noen plasser å tilby . Området Bjødnaliå eller Synesvarden for eksempel. I sandnes kommune har du også området rundt Bynuten og Selvigstakken, men her er det kanskje en del folk på tur hvis været er bra.

Det er ikke så mye skog å snakke om her i nærområdene hvis det er det du ønsker, men det burde være både en del låghei og høghei som er snøfri på denne tiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar!

Har prøvd meg på preikestolen i fjor midt i mars. Da var det snø langt under tregrensa og blåste storm høyere oppe.

Vil ta en tur seinere i år, og en tur til Kjerag, for der har jeg aldri vært.

Jeg tror jeg prøver meg på mrådet rundt Furevatnet. Det virket som om alt annet var omringet av traktorveier.

Værmeldinga viser noelunde bra vær med litt sol på lørdags morgen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Du virker å være godt kjent i Frafjordheiene. Ser at du anbefaler området rundt Frafjordhatten.

Jeg hadde gleden av å gå fra Frafjord via Espedalsstølene til Blåfjellenden og Fidjadalen ned igjen forrige sommer.

Jeg kunne tenke meg en helgetur opp til området rundt Frafjordhatten selv.

Tenker du på Fornastølsvatnet når du skal opp i området med telt og fiskestang? Selv synes jeg det var litt mye sivilisasjon rundt dette vannet - har du noen kjennskap til området rundt f.eks Vale- og Lauvvatnet?

I tillegg har jeg sett litt nærmere på Bjerkreimsheiene - tidligere har jeg gått fra Bjrodal til Støle, og mellom Skreå, Tomannsbu og Hunnedalen (i tillegg til en stikker innom Dramreisknuten - flott tur!). Nå kunne jeg tenke meg å forsøke området opp av Byrkjedal/Maudal - f.eks. opp til Byrkjedals-/Motlandsstølen.

Er det noen som er kjent i dette området som har anbefalinger å bringe til torgs?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kunne tenke meg en helgetur opp til området rundt Frafjordhatten selv.

Tenker du på Fornastølsvatnet når du skal opp i området med telt og fiskestang? Selv synes jeg det var litt mye sivilisasjon rundt dette vannet - har du noen kjennskap til området rundt f.eks Vale- og Lauvvatnet?

I tillegg har jeg sett litt nærmere på Bjerkreimsheiene - tidligere har jeg gått fra Bjrodal til Støle, og mellom Skreå, Tomannsbu og Hunnedalen (i tillegg til en stikker innom Dramreisknuten - flott tur!). Nå kunne jeg tenke meg å forsøke området opp av Byrkjedal/Maudal - f.eks. opp til Byrkjedals-/Motlandsstølen.

Er det noen som er kjent i dette området som har anbefalinger å bringe til torgs?

Det er mange år siden jeg var på de kanter. Jeg snakket nettopp med en kar som holder til i en hytte i Espedalen, og han går opp på sørsiden for å fiske.

Slik jeg forsto karen, så er det ikke mange folk i dette området, og du får stort sett plassen for deg selv.

På kartet er det merket flere stier opp. I følge samme mannen er disse fortsatt brukbare, men øverst forsvinner stiene etter hvert.

(Han fisket i vannene vest for Lauvvannet.)

Jeg har aldri vært inn av Maudal, det står på planen, men....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.