Gå til innhold
  • Bli medlem

Hund og kløv. TIPS


mariussteen

Anbefalte innlegg

Hei. jeg skal nå kjøpe kløv til min alaskahusky på snart 1 år. Men ser det er mange som ike begynner og belaste kløven med vekt før hunden er rundt 2 år. Men Lars Monsen begynte jo med dette allerde i 13 mnd. alderen. Hva er riktig og hva er galt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det kommer sikkert helt an på vekta/belastningen. Også hunder må gradvis trene opp muskulatur for å tåle større belastninger. En hund er ikke ferdigvokst før rundt toårsalder. Et viktig moment med hunder er at skjelettet i frambeina ikke er festet direkte på det øvrige skjelettet. De sitter i sener og muskler. Uansett skal man være forsiktig med å la en unghund/valp jobbe for hardt. Men det er sikkert ikke noe i veien for å la hunden bli vant med kløv og lære den at dette er supergøy. Så får man heller vekte opp etterhvert når hunden blir litt eldre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg begynte tilvenning da min jakt Labrador var ca 14 mnd. De første turene gikk uten vekt i kløven og etterhvert la jeg gadvis i 0,5l flasker med vann. Da vi kom til høyeste punkt på løypa drakk vi vannet før vi gikk ned uten vekt i kløven :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veterinærene jeg har snakket med sier at blandingshunder ikke trenger være ferdig utvokst før i 3 års alderen, og Alaska husky er en blandingshund. Med renrasede hunder er det litt enklere, og en oppdretter vil kunne fortelle når den enkelte rasen er ferdig utvokst. Det trenger ikke bety at bikka er ødelagt om den bærer kløv før den er utvokst, men sjansene er større for seinskader i ledd og skjelett.

Trango forklarer det ellers bra! En kløv med (f.eks) tomme spylevæske-kanner gir ikke rare belastningen og kan brukes når kløven skal tilvennes bikkja de første gangene. (Gjerne som unghund.) Jo mer positiv trening og tolmodig økning av vekt, jo mer glede vil du og bikkja få på seinere turer når vekta blir høy.

Full belastning er ofte nevnt som 1/3 av hundens vekt, og min erfaring er at det virker stemme greit om hunden er godt trent. Noen sier halve vekta, men da bør bikkja være meget godt trent.

Og for all del: IKKE týn bikkja med full belastning ei uke i strekk med lange dagsmarsjer, eller i varmt vær, legg inn hviledager!

Alle bikkjer er forskjellige og det er viktig å lære bikkja å kjenne. Leser du bikkja godt vil du raskere oppdage gnagsår (som er vanlig ved albuene om kløven ikke er skikkelig tilpasset/justert), såre poter, om bikkja er generellt i form osv. Tur skal være positivt :)

Lykke til og gode turer!

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.