Gå til innhold
  • Bli medlem

Fjellfiske


c702

Anbefalte innlegg

Hei,

Skal anskaffe meg en fiskestang for fjellbruk. Hvilken vektklasse bør jeg da ha?, er vel vanlig og ha litt tyngde på sluken.?

Har shimano exage 1000 og seido 1000 snelle fra før til små skogsvann fiske. Blir disse for små til skissert bruk, eller bør jeg idielt

ha større snelle også, i såfall tips:-)

Kan nevne at jeg har en stang fra shimano 3-12g eller va :) r det 14g

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Skjønner egentlig ikke at 3 - 14 gram skal være vanskelig å bruke på fjellet. De mest vanlige og anvendelige slukene i norske fjell heter vel stort sett sølvkroken spesial ("x") og veier 12 gram. Kan ikke helt se at du egentlig trenger nytt utstyr i det hele tatt, så fremt det ikke er noe spesielt du er ute etter. Har ikke brukt utstyr for tyngre enn 15 gram på mange år, og det er ikke noe problem å dra opp fisk på ihvertfall 3 kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns det er viktig at den er flerdelt, slik at den er lett å få med seg.

Bør ikke være særlig lengre enn sekken er høy...

den bør også være ganske lang for fjellbruk. 8-9', evt enda lengre. Somregel er det ikke busker og kratt i veien på fjellet og lange kast er det som er viktigst.

Shimano Beastmaster BX STC 240/270L 3-14g er en klassiker. http://skittfiske.no/aspx/produkt/prdinfovnet.aspx?plid=49510

Jeg har en slik selv. Godt fornøyd, men syns den er litt tung i egenvekt.

Finnes mange alternativer i tilsvarende klasse. Mye bra stenger til rundt tusenlappen.

Jeg syns 3-14gram klassen er duganes til det meste av fjellbruk. Med en 9' stang og varsom kasteteknikk kan man fint kaste en 25grams dupp også med en slik stang også... Evt tyngre sluker med tilsvarende teknikk...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en Shimano Beastmaster STC 9' 3-14g, altså den femdelte utgaven. Stanga er skitgod, men den todelte er nok bittelitt bedre.

Jeg kjøpte en stang som jeg kunne ha med på flyet, så derfor passa det fint med en STC-stang.

Uansett så trenger du vel ikke annen slukvekt enn dette her. Som det sies over, så er sølvkroken spesial rød/kobber 10-12g en überslager på fjellet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar alle.

ser den at 3-14 grams burde duge, men har i det siste snakket med folk som sier storfisken på fjellet er svært glad i sluker gjerne 15 gram og oppover. Har selv brukt de nevnte "standard" slukene på 10-12gram. Men stor fisken er visstnok sluk, hehe.... Det er en teleskopstang 3-14 gram jeg har, og siden det er fint å få sluken langt utpå vannet i fjellet er vel ikke denne stanga(teleskop) best egnet til lange kast? Har også en todelt speedmaster 2-12 gram, som forøvrig er ei kjempestang, men kanskje i speeste laget for feks 18 grams sluk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Støtter Beastmaster STC utgave, knakk en Aspire som stakk opp av sekken for noen år siden. Da ble det bestemt at stanga aldri skulle stikke opp av sekken mer, heldigvis hadde jeg kjøpt stanga brukt så prisen var ikke like avskrekkende som ny.

Bruker forresten en 3-14grams STC til alt nå, men for dedikert fjellfiske uten båt/kano så ville jeg hatt en lengre og kfraftigere stang for tyngre sluk når været ikke er helt med. Ellers valgte jeg den lave kastevekten for å lettere kaste wobler i elv og slikt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har valgt stenger i lengde 11-12 fot til fjellfiske. Det er de fjellfiskerne som også bruker opp i 13-14 fot. Mange fjellvann kan være langgrunne og en litt lenger stang enn 8-9 fot er fint da. Disse stengene bruker jeg også til sjøørretfiske i sjøen. Fint å rekke litt ut. Kaster godt også. Jeg benytter Shimanosneller i str. 2500 på disse stengene. Har stenger i slukvekter på 3-15g. Benytter også sluker på 18g til fiske i større fjellvann. Ang. snøre benytter jeg pr. dags dato 0,13mm Power Pro multifilament.

:roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mange meninger og erfaringer her, men jeg kan jo si litt om mine. Man trenger ikke pælme sluken midtfjords for og få stor fisk den trekker inn mot land på rett tid på døgnet, ellers fisker jeg på fjellet med 7-8 fots stenger da jeg bruker og gå langt og liker ikke lange stenger som stikker opp av sekken, ellers kan jeg si at jeg kaster "nesten" like langt med en på 8 fot kontra en på 10-12 fot alt etter slukstørrelse, aksjon på stanga,og tykkelse på multifilamenten og ikke minst kaste teknikk og hvordan man legger sena på spolen osv. Til fjellfiske i store vann eller små vann mener nå jeg at en 1000 snelle er evig nok, da jeg aldri har hatt noen som helst problem med og kjøre stor fjellørret på dette utstyret. Å hva fisker så han med lurer dere kanskje på, vel alt etter hva og hvor. På fjellet bruker jeg Shimano STC BX 180/210 og shimano Fireblood 1000FA snelle, eller Shimano STC Speedmaster 180/210 og shimano stradic Ci4 1000 som backup, og vist jeg vet at turen blir noenlunde kort så tar jeg med meg Shimano Fireblood stanga, bruker 0,12- 0,13 power pro eller 0,12-0,13 Sufix 832 GORE...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå kjenner ikke jeg de konkrete stengene det snakkes om her, men ei stang med nedre grense på 7 gram ville aldri jeg tatt med meg på fjellet. Ei god stang for meg er lang (helst minst 9 fot), og kan kaste sluker ned i 2-3 gram og opp mot 10. Husk at de fleste stenger ikke kaster særlig godt med sluker ned mot laveste oppgitte grense. Min absolutte favorisstang har jeg bygd selv av ei klinge som opprinnelig var tiltenkt som fluestang (9,5 fot, #6). Lang og myk, men litt stivere i tuppen enn en del lettspinnstenger. Rygg nok til å kjøre stor fisk (har fått fisk på 5 kg på den).

Selv fisker jeg mye med spinner. Man skal kjenne spinneren gjennom stanga, og ha god føling med fisken. Det får man ikke med "kjepper" som kan fiske opp mot 20 gram. Det er heller ikke særlig morsomt å fiske "normale" ørreter på kraftige stenger. De fleste fiskene er tross alt under hakvkiloen.

Ser at mange løfter fisken med stangtuppen når de skal ha den på land. Da skjønner jeg at man må ha tjukke stenger, men det er etter min mening bare tull (man mister mer fisk på den måten).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor tunge og hva slags type sluker bruker folka her til fjellfiske da.... ?(burde kanskje startet en en egen tråd for det?)

Blir 0vel som å spørre om hvor mye folka tjener :)

Kan vel si at det varier vel litt på stedet, type vann, type fisk osv. Ikke fasit på noe lenger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig i alle argumenter som tilsier stang med kastevekt opptil ca 12 gram. Som kjent er "jensen pirken 16 gram" en giftig sak, så spm er vel om dette er et håpløst prosjekt for ei stang feks 3-12 gram, eller bør dette være uproblematisk på alle måter og strekke denne grensen. Noen med konkrete erfaringer med noe tyngre sluk en hva stanga er oppgitt til? Tenker da både på stangbrekk men ikke minst om man mister presisjon på kastene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter å ha lest en del villmarksliv, jakt og fiske osv, er det gjenganger at jo større fisk det er i vannet jo større sluker går den på. Det sies at jo større sluken er desto mer villig er storfisken.

sikkert opp til en viss grense selvfølgelig. Overaskende at ikke flere har erfaring med å fiske med litt store sluker på fjellet, men mulig dette temaet skulle forgått i et annet "rom". Uansett takk for alle som har tatt seg tid til å svare:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan jo nevne at jeg bruker en Speedmaster 15-40 g med en Shimano 2500 snelle med 0.12 fireline snøre.

Bruker for det meste 25 g sluker i alle større fjellvann. Og det er ikke noe problem og kaste med f eks 12 g spesial der det er grunnere og i små viker. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er det mange erfaringer og motsridene meninger, spennende siden det nå snart er vår i luften og vi kan begynne å tenke på å svinge stanga, fiskestanga :D

Personlig har jeg bestandig med meg to stenger til fjells, en til ultralett fiske som feks bare krok og mark til kvelds. Men som noen er inne på, vil du ha størst mulighet for svær fisk så holder det ikke med en 12 grams. Selvfølgelig biter den på den også, men min erfaring er at sjansen øker betydelig jo større sluk. Ikke sjelden bruker jeg 16-25 grams sluker og disse er overlegne med tanke på str fisk jeg drar opp, rart ikke flere har oppdaget dette? :D

Glem heller ikke at om slukfiske skulle slå feil, så kan flue og dupp være tingen. Gjerne dupper 20-30 gram for å komme godt utpå, da holder ikke en 3-14 grams stang mål.

Kjøp deg en todelt beastmaster 7-21 gram, det sies at denne skal være bedre enn den 5 delte, lettere er den og! gjerne 9 fots. I skogen bærer du den i handa, på fjellet på sekken, enkelt og greit.

:D

Og for dere som sverger til 12 grams sluker på fjellet, prøv noe større og dere vil skifte både mening og stang, det er min erfaring :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.