Gå til innhold
  • Bli medlem

Montering av Randonnebinding


Erling

Anbefalte innlegg

Som man kan se av en annen tråd her inne har jeg bestilt K2 Backup ski med Marker F12 randonne-binding.

Imidlertid har butikken utrolig nok klart å gjøre en del feil slik at jeg har fått Marker F13 Baron på skiene istedet. Dette er en tyngre og mer solid binding hvor en del detaljer er utført i stål i stedet for plast eller lær. Sikkert bedre å kjøre nedover med for gode skikjørere, men med mitt moderate nivå vil jeg ikke merke forskjell på annet enn at de er tyngre oppover med 2480 gram for paret i motsetning til ca 2020 gram for F12 ihht til Oslo sportslager sine sider. En annen kilde snakker om vektforskjell på "3 pounds 14 ounces compared to 5 pounds 6.4 ounces" som er vesentlig mer :!:

Jeg har vel på enmåte akseptert kjøpet siden jeg tok med skiene hjem, men de er overhodet ikke tilpasset støvlene jeg sa at jeg hadde og det er mye plass ved hælen. Med såpass mye rot er jeg også redd for at bindingen kan være feilplassert på skiene og plassert for langt foran eller bak i forhold til skiens tyngdepunkt. Er det noen som vet hvordan det skal være eller hvordan det kan kontrolleres på ski som har bindinger allerede :)

Tar også gjerne mot synspunkter på Marker F10 eller F12 kontra Marker F13 Baron.

Her er litt om F13:

http://www.marker.net/en/products/The-Baron-13

Her er litt om F12:

http://www.marker.net/en/products/Tour-F-12

Weight (pair) 1.750 g (S) / 1.785 g (L)

w/o brake, with screws

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er litt forskjellige preferanser på hvordan folk ønsker å ha bindingene plassert. Normalplasseringen (som vel 99 % bruker) pleier å være angitt med en strek på siden av skiene. Denne skal da møte en tilsvarende strek på sålen på støvelen. (Slike streker er i alle fall vanligvis angitt, men jeg kjenner ikke dine ski konkret.)

EDIT: Og for å presisere: Det som er sagt over gjelder når støvelen står i bindingen. Ved en normalmontering av bindingene skal strekene stå rett over hverandre (Dersom dine støvler og ski har slik strek da ... )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sett støvelen din i bindingene og sjekk at midtmerke på skoen liner opp med midt merke på skia.

Om du vil bytte til F12 er ikke dette noe problem da de borres og skrus etter akkurat samme mal.

Om ikke bindinga passer skoen helt justerer du dette med nederste skruen bak på bakre binding.

Uansettt. F12 er en veldig god binding å både gå og kjøre med, men med de feilene folk har hatt med den i år ville jeg bare beholdt Baron bindinga, det er noe dritt å stå midtfjells med knekt bindingsplate.

Ang. F10 kontra F12 kommer det bare ann på hvor høy DIN setting du trenger eller kommer til å bruke. Kjører du DIn over 6 kan du like gjerne gå for F12, så slipper fjæra å stå i konstant maksspenn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer jo litt an på hvor hardt du kjører i bakken, og hvor rask du er opp. :roll: Baron er en stivere og kraftigere (en bedre) binding enn Tour-serien, likevel veier den rett over halvkiloen mer. Baron/Duke er hovedsaklig ikke bindinger som er laget for de verste toppturene, men de litt kortere. Til gjengjeld kan du uten problemer ta med disse ut i bakken og stå like hardt som en alpinbinding.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer jo litt an på hvor hardt du kjører i bakken, og hvor rask du er opp. :?: Baron er en stivere og kraftigere (en bedre) binding enn Tour-serien, likevel veier den rett over halvkiloen mer. Baron/Duke er hovedsaklig ikke bindinger som er laget for de verste toppturene, men de litt kortere. Til gjengjeld kan du uten problemer ta med disse ut i bakken og stå like hardt som en alpinbinding.

veeel.. 99,99% av alle bindinge med en anvising på over 10 holder LEEEENGE for 90%(er klart, veier man over 100kg trenger man det) av befolkningen...

det at normale mennekser merker forskjell i stivheten på en slik binding er bare tull.. det du kanskje merker hvis du har kjørt veldig mye ski er at tourbindingene til marker er mye høyere forran enn de fleste vanlige alpinbindinger, noe som gjør at jeg personlig ikke liker dem...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det at normale mennekser merker forskjell i stivheten på en slik binding er bare tull..

Og hvis jeg legger til at jeg regner meg som under middels erfaren tror jeg vi kan fastslå at jeg ikke vil merke forskjell på F12 og F13 bindinger. Derimot ser jeg at det er et poeng at F13 er mer solid bygget og vil holde lenger og ikke gå så lett i stykker.

Og bindingen på mine ski var riktig plassert siden pilen på støvelen sto over det markerte tyngdepunktet på skien. Det er ikke så lenge siden jeg var på et kurs og lærte riktig innstilling av alpinbindinger, men er redd for at jeg har glemt litt om hvordan de fire skruene skal stilles. Men jeg husker at toppen på den bakerste skruen skulle flukte med bindingen - det var ikke han i butikken enig i. Jeg har for sikkerhets skyld levert utstyret til butikken med støvlene mine, så håper jeg de klarer å stille inn bindingene riktig.

Jeg har lett etter en beskrivelse på nettet om hvordan alpintbindinger skal stilles. Er det noen som vet om det finnes :?:

Og ellers tusen takk for all info alle sammen :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

veeel.. 99,99% av alle bindinge med en anvising på over 10 holder LEEEENGE for 90%(er klart, veier man over 100kg trenger man det) av befolkningen...

det at normale mennekser merker forskjell i stivheten på en slik binding er bare tull.. det du kanskje merker hvis du har kjørt veldig mye ski er at tourbindingene til marker er mye høyere forran enn de fleste vanlige alpinbindinger, noe som gjør at jeg personlig ikke liker dem...

Det er greit at ikke alle "trenger" det bedre alternativet. Men begynner å bli ganske lei av folk som påstår at det er ingen andre enn verdens beste som vil kjenne noe forskjell. Tour F12, og Baron F13 er to ganske så forskjellige bindinger. Baron/Duke er blant de eneste "randobindingene" som man virkelig kan stå aktivt med i bakken. Har prøvd begge, på k2 Darkside, og man skal cruise for å ikke kjenne for å ikke kjenne forskjellen. Baron(/Duke) er og forblir en binding man kan smelle til med, uten å se seg tilbake. Og det er faktisk endel som har hatt store problemer med Tour F12, hor man har stått på fjellet med én i handa. Det er en grunn til at Tour F12 veier 1,8kg og Baron veier 2,5kg.

Edit: Hardside, ikke Darkside, går helt i surr her

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er greit at ikke alle "trenger" det bedre alternativet. Men begynner å bli ganske lei av folk som påstår at det er ingen andre enn verdens beste som vil kjenne noe forskjell. Tour F12, og Baron F13 er to ganske så forskjellige bindinger. Baron/Duke er blant de eneste "randobindingene" som man virkelig kan stå aktivt med i bakken. Har prøvd begge, på k2 Darkside, og man skal cruise for å ikke kjenne for å ikke kjenne forskjellen. Baron(/Duke) er og forblir en binding man kan smelle til med, uten å se seg tilbake. Og det er faktisk endel som har hatt store problemer med Tour F12, hor man har stått på fjellet med én i handa. Det er en grunn til at Tour F12 veier 1,8kg og Baron veier 2,5kg.

du har helt rett i at det er en grunn til at racebindinger er av metall og går til 18(mer eller mindre uanvhengig om løperen er 60 eller 110 kg)... hvis du merker forskjell på stivheten(her snakker jeg om flexing) i bindingen har du mest sannsynlig stillt den inn feil.. jeg har ski med onyx randobinding som er AKKURAT like stive i følelsen som en marker/atomic/look/salomon sine 18 racebindinger(dette er noe av det jeg har stående i garasjen).. skoene derimot er det ENORM forksjell på og grunnen til at jeg aldri bruker noe annet racesko(ikke den typen du får kjøpt i butikken i Norge) fordi de rett og slett føles ut som tøfler for meg og gjør at jeg føler at jeg har null kontroll over skiene..

Nå er jeg den første som skal innrømme at jeg ikke har prøvd akkurat den bindingen du snakker om og at det kan selvfølgelig være at de har hatt konstruksjonsproblemer med akkurat disse bindingene, men på generellt grunnlag er det tåpelig å kjøpe kraftigere bindinger enn man trenger(og med kraftig mener jeg på vektskalaen). jeg har kun prøvd duke som jeg missliker sterkt av den ene grunn at den er for høy forran(for å gi plass til vippefunksjonen) og blir bare tull for meg... jeg er ganske enkelt ingen fan av kompromisser= resulterer som regel alltid med at det blir relativt elendig på nesten all bruk..

siste punkt: darkside er LANGT ifra en bakkeski i spesielt torsjonstivheten, med det mener jeg hvor mye jeg kan tråkke til på skiene før tuppen ikke lengre er stivnok i sideretnignen før den begynner å gi etter.. hvis du merker forskjell på en slik ski har marker gjort en ekstremt dårlig konstruksjonjobb(forutsatt at de er montert og stillt inn riktig) med bindingene sine(er og var heller aldri noen fan av marker sine bindinger)

jeg har aldri påstått at "bare verdens beste merke forskjell", men jeg er veldig lei av at folk(som du så fint utrykker det) BARE skal anbefalle det dyreste og beste utstyret når 95% av de som kjører rundt i bakken ikke engang kan kjøre på skjær uanset, og den stivheten du snakker er jo for dem da i samme slengen HELT uvesentlig.. "baron/duke kan du bare smelle til med"? kan du med ALLE andre bindinger også, forutsatt at de er riktig innstillt og passer vekten til kjøreren..

poenget er at trådstarter spør om han bør bytte eller ikke? til sitt moderate bruk??

jeg ville byttet på flekken, INGEN vits å dra med masse ekstra vekt(kommer bare til å føre til at du bruker den mindre til det du hadde planlagt ved kjøpet).. og en 12er binding holder for selv den heftigste racetypen i bakken(ihvertfall på en slik ski). det er klart at om trådstarter veier 110 kg og liker store dropp blir saken enn annen..

A

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og hvis jeg legger til at jeg regner meg som under middels erfaren tror jeg vi kan fastslå at jeg ikke vil merke forskjell på F12 og F13 bindinger. Derimot ser jeg at det er et poeng at F13 er mer solid bygget og vil holde lenger og ikke gå så lett i stykker.

Og bindingen på mine ski var riktig plassert siden pilen på støvelen sto over det markerte tyngdepunktet på skien. Det er ikke så lenge siden jeg var på et kurs og lærte riktig innstilling av alpinbindinger, men er redd for at jeg har glemt litt om hvordan de fire skruene skal stilles. Men jeg husker at toppen på den bakerste skruen skulle flukte med bindingen - det var ikke han i butikken enig i. Jeg har for sikkerhets skyld levert utstyret til butikken med støvlene mine, så håper jeg de klarer å stille inn bindingene riktig.

Jeg har lett etter en beskrivelse på nettet om hvordan alpintbindinger skal stilles. Er det noen som vet om det finnes :D

Og ellers tusen takk for all info alle sammen :D

sorry, så ikke innlegget ditt før etter det forrige svare mitt.

1: du vil ikke merke noen forksjell på stivheten overhodet

2: instilling: det du sier er det som er riktig på alle bindinger jeg har(også marker bindinger). vi snakker nå om den skruen som er nederst bak på bindinge som stiller lengden(!)

-1 punkt: lengde: som du sier skal skruen flukte med kanten rundt når skoen står fast i bindingen

-2 sett litt på tourbindingen og det ser ut til at den trenger høydeinstilling fremme. dette ser du fra siden om det er for stor og er den for trang er tåen vanskelig å få inn..

-3 vekt: er jeg faktisk litt usikker.. jeg ca 65 kg og kjører med rundt 8-9 på skalaen. dette løser for meg ut akkurat passe(dvs at jeg skal tryne ganske bra før ski løser ut), jeg ville lagt på ca 10 hvis du veier somm rundt meg og kanskje 20 hvis du er fra 80 kg og oppover.. dette er veldig smaksak og folk bruker veldig mye forskjellig. begynn heller litt lavt enn for høyt og ALDRI skru den HELT opp til maks.. :)

3: mange som jobber i sportsbutikker har skikkelig peiling, veldig mange(spesielt på de store: vi har alt sjappene) har ingen anelse om hva de prater om(dvs de har hatt et kurs som lærer dem visse fagutrykk og standarder som for eks at alpinski skal rekke en person til nesen for eks)

Håper dette kunne hjelpe litt ihvertfall.. hvis du er usikker ta et bilde av skien med sko på(av bindingen bak litt på skrå)

:D

A

Lenke til kommentar
Del på andre sider

...........

poenget er at trådstarter spør om han bør bytte eller ikke? til sitt moderate bruk??

jeg ville byttet på flekken, INGEN vits å dra med masse ekstra vekt(kommer bare til å føre til at du bruker den mindre til det du hadde planlagt ved kjøpet).. og en 12er binding holder for selv den heftigste racetypen i bakken(ihvertfall på en slik ski). det er klart at om trådstarter veier 110 kg og liker store dropp blir saken enn annen..

A

Som jeg også argumenterer, jeg HAR prøvd begge (på hardside, ikke darkside - endret) og jeg merket forskjell på begge. Begge var skrudd på samme innstillinger, og montert av samme person. Har ikke sagt at han skal gå for Topoftheline, men heller da kanskje mer til Baron vs Tour som binding. Da jeg har hørt om kun 1 Baron som har gått i stykker (skruene løsnet=dårlig montering), men flere Tour som har sprukket i selve bindingen/platen. Dette gjelder ikke nødvendigvis alle bindinger, men med mindre Marker endrer Touren ville jeg sett på en annen randobinding. Dette er min prioritering, litt bedre trening opp og med sikkert utstyr ned.

Uansett skal man aldri bruke en binding på maks; er den F12, så er den egentlig en 9ich på maks.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som jeg også argumenterer, jeg HAR prøvd begge (på hardside, ikke darkside - endret) og jeg merket forskjell på begge. Begge var skrudd på samme innstillinger, og montert av samme person. Har ikke sagt at han skal gå for Topoftheline, men heller da kanskje mer til Baron vs Tour som binding. Da jeg har hørt om kun 1 Baron som har gått i stykker (skruene løsnet=dårlig montering), men flere Tour som har sprukket i selve bindingen/platen. Dette gjelder ikke nødvendigvis alle bindinger, men med mindre Marker endrer Touren ville jeg sett på en annen randobinding. Dette er min prioritering, litt bedre trening opp og med sikkert utstyr ned.

Uansett skal man aldri bruke en binding på maks; er den F12, så er den egentlig en 9ich på maks.

if you say so så kan jeg ikke diskutere på det....som jeg sa tidligere, to bindinger kan føles helt forskjellig om konstruksjonen og ved skibinder spesielt vinklene er anderledes(testet på forskjellig ski kanskje?).. men at det skal være forskjell i sidestivheten(at en binding flexer) er for meg første gang jeg har hørt i noen sammenheng, det må i så fall være et fenomen på kun marker sine rando/alpinbindinger?

uansett håper jeg trådstarter fikk den infoen han var på jakt etter.. Fint om du gir meg litt feedback på bindingene; etter å ha sett litt nøyere på dem ser de uhyre interessante ut.

A

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.