Gå til innhold
  • Bli medlem

Vår og nytt liv til gammel sykkel


REs

Anbefalte innlegg

På grunn av en lengre sykemelding trengte jeg noe å pusle med som ikke trengte for mye energi. En dag jeg var ute og besøkte jobben, traff jeg en kollega med en sykkel bak i bilen.

"Sykkler skal sykles på" sa jeg, ikke ligge bak i bilen.

Men sykkelen skulle på skraphaugen. Utslitt og ødelagt.

"Den tar jeg!"

"Gi med sen sykkelen så har jeg noe å gjøre i vinter."

Sykkelen var en 8 år gammel DBS Intruder og så ganske bedrøvelig ut.

Hjemme i garasjen min ble sykkelen demontert. Del for del ble den oppdelt i sine enkelte bestanddeler, og hver del ble nøye rengjort, pusset og gransket.

Noen deler var det bare å kaste, mens andre var faktisk utrolig lite slitt.

Denne sykkelen hadde nok stått mer i ro enn den hadde vert brukt.

Så ble det et par turer til Biltema og til vår lokale sykkelbutikk plus at jeg dro frem en eske med gamle sykkeldeler som jeg hadde tatt vare på fra tidligere sykkelreparasjoner.

Noen omganger med lakkrens og bonevoks og så var det bare å begynne oppbyggingen.

I helgen stod sykkelen ferdig. Den så nesten ny ut og fungerte utmerket.

For ca. kr. 500,- hadde jeg fått en kjempefin sykkel, men hvorfor? Jeg har jo de sykklene jeg trenger.

Finn.no ble løsningen og i løpet av et par timer hadde sykkelen fått en ny lykkelig eier.

Moralen er: Det er ikke gull alt som glittrer, men det er heller ikke skrot alt som ruster.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Å fikse en slik sykkel som er tiltenkt søppelfyllingen gjør godt både for kropp og sjel. Dbs Intruder er/var jo en god sykkel, men å kalle en 8 år gammel sykkel for gammel synes jeg blir litt feil. Samler selv litt på gamle sykler, men da snakker vi gjerne om sykler fra før 70 tallet. Eldste jeg har er fra 1936. Har en nesten strøken raleigh fra 1952 med 3 gir og stagoverføring på bremsene og brooks skinnsete+ flere fra rundt 50 tallet som er i bra stand. Må nok ned på 50 tallet en plass for at man skal kalle en sykkel gammel. Kjekt å skru på sykler. Det er tross alt det mest geniale fremkomstmiddelet per dags dato.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vandrefanten:

Hvis du er interessert i så gamle sykkler så bør du passe på hvis du kjører E39 forbi Lyngdal. Her er det en kafé like ved veien, jeg tror den heter Lyngdal inn. Her inne henger det en sykkel i taket som er så gammel at det ikke er luft i dekka, kompakte dekk, og med dempet ramme. En fantastisk konstruksjon.

Jeg er ikke så interessert i så gamle sykkler, men som ingeniør kunne jeg ikke unngå å bli fasienert av denne rammekonstruksjonen.

Har vert inne på hjemmesiden deres, men der vises bare litt av hjulene på et av bildene.

Ellers har du rett i at 8 år for en sykkel nok ikke er så gammelt. Min Bross Sonic hybrid, til og fra jobb sykkel, er vel snart 8 år og "still going strong". Har skiftet ut det meste av roterende deler, men den er fremdeles like god som ny.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

HAHAHA, har faktisk gjort akkurat det samme, nabokjerringa på 25 hadde kjøpt seg NY sykkel og låst den fast bak huset sitt men fått stjålet bakhjulet samme sommeren så der sto sykkelen og samla dritt og sand resten av sommeren og hele vinteren til våren kom, ho peisa sykkelen i forbannelse på taket og kjørte den til en sykkelreperatør som skulle ha ca 2500,- for og fikse sykkelen sa ho....mens jeg hadde en eldre sykkel som hadde fått stjålet sete spurte jeg om jeg kunne fo sete og jada ta hele dritten du bare du tar kostnaden med og kaset resten. så jeg tok MITT bakhjul og satte på denne sykkelen skrudde av alt av gir og bremsesystem, skiftet alle wirer og oljet og smurte, satte alt på plass og sykkelen ble helt NY kostet med 2 timer og litt over 200.-, så jeg tok kontakt med kjerringa og sa at nå har jeg fiksa sykkelen om det var greit at jeg brukte den (siden jeg hadde fått den), hun var på gråten da hun så sykkelen og sa bare, ja ja det er vel straffa for og være uten mann, da fikk æ så dårlig samvittighet at ho fikk den tilbake fiks færdig......

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...
Gjest Srx (Ron)

Blåser liv i denne tråden. Er vell noen på dette forum som kan noe om sykkel også.

Har en gammel (13 år) sykkel.

En Diamant classic sport commuter med 21 gir.

Felgen ble utslitt i Trondheim under ingeniørstudier. Sykla 2 mil om dagen i 3-4 år.

Må visst ha bremsa mye ganske mye siden felgen er gjennomslitt flere steder.

Har til og med piggdekk til den.

Så mitt spørsmål. På felgen står det 622x19 vil en slik la seg montere og vil den passe?

http://www.biltema.no/no/Fritid/Sykler/Reservedeler/Bakhjul-for-gjenget-frikrans-1821-gir/

Er det enkelt å bytte slikt? Har ikke skrudd (mye) på sykkel siden bmx tia, over 20 år siden.

Har også girvaiere som må skiftes ut. Er åpne vaiere på ramma men slikt må sikkert gå an og lage.

Vurderte egentlig å kjøpe ny, men liker i grunn sykkelen. Den har ikke dempegaffel men ruller godt og er en god asfaltsykkel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det første du må sjekke er om du har gjenget frikrans eller kassett. For å ta av kassetten, altså tannhjulene bak, trenger du et spesialverktøy. Dette får du på biltema for en femtilapp eller deromkring. Så er det størrelsen på hjulet. Er det 24", 26" eller 28".

622mm er 28".

Hvis du tar med deg det gamle hjulet til en sykkelbutikk så får du et nytt som passer, men det koster noe mer enn på biltema. På biltema får du ingen hjelp og du trenger derfor litt mer kunskap, men du sparer en del penger.

Det kan også tenkes at både kjedet, kassetten og drevet (tannhjulene fremme) må skiftes, men det er også ganske enkelt bare du har det verktøyet som skal til. Du får det verktøtøyet du trenger på Biltema.

Kjøp et nytt vaiersett og skift ut alle vaiere og hylser. Jeg har kjøpt vaiersett hos Biltema en gang, men nå går jeg bare til sykkelbutikken. Kjøp rustfrie vaiere. De varer lengst. Du må sikkert ha nye bremseklosser også. De koster nesten ingen ting. Hele bremsesystemet demonteres lett, rengjøres og smøres opp og det er som nytt.

Det er mye å spare på å fikse opp en slik sykkel. Mye av delene får du på Biltema og disse er helt ok hvis du bare skal sykkle på veien. Du trenger ikke dempegaffel. Den stjeler bare en del av effekten når du sykkler. Den krever litt ekstra vedlikehold og koster fort mellom en og to tusenlapper. En god landeveissykkel skal være stiv i rammen og stiv i gaffelen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Srx (Ron)

Alt det andre er greit, men gjenget frikrans eller kassett hmmm.....

Sitat:

Fra frikrans til boss

Frimekanismen som griper når pedalene tråkkes fremover og slipper når hjulet triller, består av paler som griper inn i små hakk. Denne mekanismen var tidligere innebygd sammen med tannhjulene. Hele frikransen ble så skrudd på gjenger på navhuset. Et problem med dette er at hjullageret på høyre side må plasseres langt innenfor der akslingen ligger an mot rammens akselfeste. Belastningen på den delen av akslingen som "henger i løse luften" blir stor. Ved å gjør frimekanismen til en del av navet i steden, kan lageret flyttes helt ytterst i navet og risikoen for akslingsbrudd synker vesentlig. Veien var dermed åpen for å øke antallet tannhjul bak. Denne frimekanismen kalles boss. Tannhjulene som festes på bosset kalles kassett. På bosset er det hakk som spor på kassetten passer i.

På UG kassettene er tennene identiske rundt tannhjulet. Det spiller derfor ingen rolle hvordan tannhjulene roteres før de plasseres på bosset.

http://terrengsykkel.no/index.php?id=97

Ble ikke noe klokere av dette. Er ikke godt å si egentlig, sikkert gjenget frikrans..... :wink:

Verktøy har jeg i bøtter og spann... eller i kister og kofferter.

Vaiere og slikt er ikke noe problem. Har skrudd nokk biler, snescootere, mopeder og diverse annet til at å demontere en sykkel bør gå greit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enkelt forklart. Kassett+boss= bosset (frihjulsmekanismen) er skrudd fast og er som en del av navet, kassetten (tannhjulene) festes deretter på bosset.

I den "gammeldagse" løsningen er disse to en og samme del, og skrus på navet. Hvilket gir et tyngre, mindre stivt og mindre holdbart system.

Som oftest vinner du den gammeldagse løsningen på sykler med 7 gir eller mindre. 9-10-11-delte systemer er alltid med boss/kassett. DVS, er det eks 9delt shimano deore el. trenger du et hjul med boss=biltema.hjlet ditt vil ikke passe.

IOM at sykkelen er 13 år gammel, regner jeg med at du i tillegg må bytte ut deler av drivverket (kassett, kjede, krankdrev). Har kan du lett skaffe deg en god pris hos de fleste seriøse sykkelforhandlere.

Vil også sterk fraråde deg i å kjøpe det billigste hjulet du får tak i. Det er STORe forskjeller på hjulsett og det er her du vil legge pengene dine. Både stivhet, lagre, holdbarhet og vekt varierer mye. Og biltemahjulet vil kjennes tungt og tregt ut, samtidig som det fort vil få kast i felgen (mykt stål=) (er dessverre en grunn til at du får hjulsett opp i 40k(!)) :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Srx (Ron)

Tror jeg drar til sportsbutikken her i nabolaget og hører med de hva jeg trenger......:wink:

Boss, kasset og krans. Blir bare verre og verre dette.....:D

Har tenkt å demontere hele sykkelen og vaske / olje den men om jeg trenger hele felgen og girsystemet nytt er det like godt å kjøpe ny sykkel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skiftet drev (fremre tannhjul + pedalarmene), Kassetten (Bakre tannhjulspakke), kjede og kranklager på min ca. 8 år gamle hybrid og det kom på under 1500,-

Hvis du skal ha nye tannhjul bak så må du sikkert også ha ny kjere og da vil jeg tro du trenger nye tannhjul forran også. Tannhjul og kjede slites og hvis du bare skifter en av delene er det stor fare for at de andre delene ikke passer sammen med de nye delene.

(Du vet det er forskjell på kjede og tannhlul på en sykkel og variatoren på en snøscooter.)

Men er du sikker på at disse delene er utslitt?

Hvis du demonterer sykkelen, gjør den ren, skifter det som må skiftes og setter den sammen igjen så får du sikkert en god sykkel. Hvis du har litt trening i å skru så burde ikke det være noe problem. Du får nok ikke en ny sykkel for det du må legge ut på den gamle, og hvis du ikke skal ha timebetaling for å mekke så vil jeg nok tro at det lønner seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med REs, skal endel til før det lønner seg å kjøpe nytt. Kommer sweff ann på kvaliteten på sykkelen vs. den nye sykkelen, men du får ikke mye bra ny sykkel for under 5-6lapper.

Som sagt så prøv å rens sykkelen først. Regner med at du må bytte diverse slitedeler IOM du sier at felgen er slitt hull på (!), hvilket indikerer at du kanskje ikke er alt for flink med vasken? ;) Husk å bytte bremseklosser også..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Srx (Ron)

Har vurdert æ skifte kjede og tannhjul ja, men skal forsøke med ny felg først.

Å skru er ingen problem.

Jeg vasket den egentlig ganske ofte.

Sykkelen har gått langt. Bare det jeg brukte den til og fra skolen er lik: 3 år x 200 dager x 2 mil = 1200 mil.

Med annet så er sykkelen sikkert gått 1300-1500 mil. Hvor lenge skal en bakfelg vare?

Jeg gå 3.400,- for sykkelen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skiftet også bakhjul i år og et sted mellom 1000 og 1500 mil kan kanskje høres rimelig ut. Men det kommer helt ann på hvordan du sykkler. Våt grusvei og vintersykkling spiser felg. Spesielt her på vestlandet. Fine veier og sommer sliter mindre. Og så er det renholdet selvfølgelig.

Jeg sykkler til jobben. Ca. 16km hver vei. På jobben har vi en vannslange like ved sykkelparkeringen og der blir sykkelen spylt nesten hver dag før parkering. Da forsvinner det meste av støv og skitt før det får tid til å feste seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 9 måneder senere...
Gjest Srx (Ron)

Nu har æ reparert gammelsykkelen. Skifta bakfelg og tannhjul, gir og bremsevaier.

Eneste skar i gleden var at slangen var morken. Kjøpe ny i morgen.

Reparasjonen kostet kr. 750,- i deler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Srx (Ron)

Det første du må sjekke er om du har gjenget frikrans eller kassett. For å ta av kassetten, altså tannhjulene bak, trenger du et spesialverktøy. Dette får du på biltema for en femtilapp eller deromkring. Så er det størrelsen på hjulet. Er det 24", 26" eller 28".

622mm er 28".

Hadde kassett, men byttet til frikrans.

Hvis du tar med deg det gamle hjulet til en sykkelbutikk så får du et nytt som passer, men det koster noe mer enn på biltema. På biltema får du ingen hjelp og du trenger derfor litt mer kunskap, men du sparer en del penger.

Gjorde så, dro på sportsbutikk og kjøpte nytt til Kr. 350,- + tannhjul 149,-

Det kan også tenkes at både kjedet, kassetten og drevet (tannhjulene fremme) må skiftes, men det er også ganske enkelt bare du har det verktøyet som skal til. Du får det verktøtøyet du trenger på Biltema.

Trengte ikke det.

Kjøp et nytt vaiersett og skift ut alle vaiere og hylser. Jeg har kjøpt vaiersett hos Biltema en gang, men nå går jeg bare til sykkelbutikken. Kjøp rustfrie vaiere. De varer lengst.

Kjøpte vaiere og strømper i løpemeter.

Du må sikkert ha nye bremseklosser også. De koster nesten ingen ting. Hele bremsesystemet demonteres lett, rengjøres og smøres opp og det er som nytt.

Det er mye å spare på å fikse opp en slik sykkel. Mye av delene får du på Biltema og disse er helt ok hvis du bare skal sykkle på veien. Du trenger ikke dempegaffel. Den stjeler bare en del av effekten når du sykkler. Den krever litt ekstra vedlikehold og koster fort mellom en og to tusenlapper. En god landeveissykkel skal være stiv i rammen og stiv i gaffelen.

Bremseklosser er ok. Har ingen dempegaffel. Nå er sykkelen god som ny. Slangen bak var totalt morken. Kjøpte ny i dag. Bare testing som gjenstår. Mistenker at den må foregå med umbrakonøkkelen i lomma :-P

Prislapp litt i underkant av 800,-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.