Gå til innhold
  • Bli medlem

Halveis til Galdhøpiggen, 26.03.2011


nilshermann

Anbefalte innlegg

Hellohello!

Hadde akutt lyst på fjelltur og bestemte meg på fredag etter en titt på værvarslet. Jeg kasta kassebilen full av utstyr da jeg kom hjem fra jobb, ringte den mest spontane kompisen jeg har og spurte om han ville bli med på tur, men han var blitt forkjøla, så nei. Kjørte fra Oslo alt for sent (selvfølgelig) og kom til Otta klokka halv tre på natta. Hadde da enda ikke helt bestemt meg for om jeg ville til Rondane eller Jotunheimen. Det sto mellom Galdhøpiggen eller Glittertind i Jotuns heim eller Storronden i Rondane. Var meldt bra vær begge steder. Av flere grunner ble det til at jeg kjørte en time videre til Jotunheimen, nærmere bestemt til Spiterstulen mellom Glittertind og Galdhøpiggen. Siden de forståelig nok ikke er glad i å ta i mot folk som ikke kan klokka parkerte jeg litt ned i veien og rigga en god sengeplass bak i kassebilen. :)

Da jeg våkna halv 11 kjørte jeg siste fem min inn til Spiterstulen for å høre om snøforhold og kjøpe kart osv. Bestemte meg for å prøve å gå mot Galdhøpiggen, men fikk etterhvert høre at det var ingen som hadde vært der enda i år..og jeg som trodde det var et helt vanlig turmål! Uansett, starta på de første bakkene som gikk styggbratt opp fra start. Hadde hele tiden rasfare i hodet, så sjekka snølagene innimellom. Det var greit. Men for en stigning.. jeg har aldri vært så andpusten på en skitur før.....! Gikk i slikt bratt terreng kanskje 6-750 høydemeter til jeg kom på et platå med litt slakkere stigning. Da så jeg at det blåste en del og at det kom skyer veltende over toppen. Etter en stund på vei opp mot Svellnose var klokka blitt nesten fem og jeg var mutters alene på et fjell ingen hadde vært siden før jul en gang (i følge betjeningen). Ikke at det, rent praktisk, hadde mye å si, men ville ikke ta noen sjanser så bestemte meg da for å snu på rundt 2000 meter. Været snur fort og det ble veldig dårlig sikt, noe jeg helst ville ha intakt ved blant annet piggbrean. Litt småsurt når den verste biten på turen var unnagjort og jeg hadde rundt 470 høydemeter igjen. Menmen, fikk en fin dag med for det meste sol og god utsikt.

Kom ned klokka seks, kjøpte en Solo og fortalte betjeninga på hytta om snøforhold osv. før jeg kjørte til Oslo igjen. Var hjemme rundt ett og ferdig utpakka klokka tre. :D Et snodig og litt surrealistisk døgn. Søndag ble hviledag.

En veldig spontan og kort tur.. Hadde jeg planlagt litt bedre og kjørt rett etter jobb på fredag og fått en god natts søvn og stått opp tidlig på lørdags morgen så hadde det sikkert gått.

post-9050-133474744964_thumb.jpg

post-9050-133474744975_thumb.jpg

post-9050-133474744988_thumb.jpg

post-9050-133474745021_thumb.jpg

post-9050-133474745052_thumb.jpg

post-9050-133474745064_thumb.jpg

post-9050-133474745147_thumb.jpg

post-9050-133474745167_thumb.jpg

post-9050-133474745179_thumb.jpg

Vis rapporten i Turkartet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Blir aldri lei utsikten innover Urdadalen! :?: Håper på en tur inn der snart!

Tips bildene kan være noe større! Som regel passe med et sted mellom 1100 og 1600 piksler.

Ja, du fikk litt av et døgn!

Lastet opp større bilder nå + et par-tre til. Får lyst på turen en gang til når jeg ser bildene..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er ikke jeg noen skredekspert, men lagde et snitt nedover og rundt en snøblokk og sjekket hvor lett den løsnet.. Det var et ganske mykt og fint gjevnt lag på rundt 40 cm, så et skarelag, og så løst igjen. Det er vel dette laget du nevner, så svaret blir dessverre ikke noe mer enn et usikkert "njaa". Det virka som det hele satt ganske bra.

Men forhør deg på Spiterstulen før du går.

Kan tegne inn hvor ca jeg gikk på det ene bildet i kveld.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Bra forsøk.

Skal man ta læring av noe, må det vel være å komme seg ut av posen tidlig. Dette gjelder spesielt vinterhalvåret med korte dager.

Men men

Jeg har selv hatt spontanturer som har endt opp helt annerledes enn tanken var.

Selv om en kanskje har en topp som mål, er vel turen underveis det egentlige målet. Så da lyktes du 100%.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.