Gå til innhold
  • Bli medlem

Melkesyre


Rune1337

Anbefalte innlegg

Jeg er liker godt å stå på ski, å prøver å få til turer i bakken så ofte som mulig.

Jeg står på carvingski, og står i vanlige prepererte bakker.

De 2 - 3 gangene, senest i går, så har jeg kjent at melkesyra kommer veldig fort, bare etter par turer opp og ned..

Dette er veldig ubehagelig, og til tider fysisk vondt.

Jeg har en normal kroppsbyggning, og er i normalt fysisk form.

Jeg har ganske store legger, som også gjør at skoene strammer seg ganske bra.

Jeg bruker str 44 i sko, og bruker har slalomsko i samme størrelse.

Hva kan jeg gjøre for å bli kvitt melkesyra?

Bør jeg evt innvistere i større sko?

På forhånd takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Melkesyre skyldes maglende tilgang på Oxygene til musklerne. Melkesyre og melkesyrekramper er ikkje uvanligt blandt skifolk, og skyldes 90% av dei tilfelde eg har oplevet "dårlig skiteknikk". Ganske mange er alt for passive på skiene sine, dei har ingen eller alt for lite vertikalarbeide (opp-ned bevgelser). Vertikalarbeidet gjør mange ting for skiløbet, men muskelarbeidet har bla. den virkninge at det fungere som cirkulationspumpe, uten dette arbeide kommer der veldig lite blod til musklerne om melkesyra ophober sig. Alle kender følelsen etter å ha stået i hockey lenge...

Med snart 12 år erfaring som skilærer, vil eg tippe du skal bruke pengene på instruktion frem for nye støvler.

Om det er skoene som strammer, vil du opleve ømhed og prikken i beinet innen krampen. Uanset bør du ha sko som passer foten, ikkje kjøp for store sko for at få dei til å passe leggen. Det er ganske enkelt å flytte spennene, eller endre på plastskallen - det fikser en bra skibutikk lett!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som RAS nevnte her så er det mangel på oxygen til musklene,

det som øker oxsigenopptak mest effektivt er intervall trening med meget høy puls. Du bør ligge i sone 4-5 for å oppnå best resultat.

Det er drit kjip trening, men det er det som må til.

Og selvfølgelig et kurs hvis du trenger det, du skal bli overasket over hvor lite sliten du blir hvis du står riktig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å stå riktig kan slå begge veier IMHO. Det er sjelden man ser dårlige kjørere dette av utmattelse i bunnenen av bakker - men det "dagligdags" blant konkurranse-kjørere (i konkurranse). God teknikk medfører gjerne også at kantene sitter bedre, noe som gjør at man må stå imot mye større krefter enn hvis man tillater skrens. Kortsvinger, uten skrens, ned en hard alpinbakke er tungt - selv om man skifter stilling hele tiden.

Jeg vil forøvrig legge til en ting til. Husk å pust!

Ellers kan du prøve å etterape "skilærer-teknikk" - stort sett veldig energibesparende. Gjør det gjerne selv ved topptur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å stå riktig kan slå begge veier IMHO. Det er sjelden man ser dårlige kjørere dette av utmattelse i bunnenen av bakker - men det "dagligdags" blant konkurranse-kjørere (i konkurranse).

nå har ikke jeg peiling på nedoverski, men noe sier meg at konkurransekjørere kjører litt hardere også, og naturlig nok blir mer sliten enn en hvilken som helst ned alpinbakken en lørdag formiddag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig i det.

Men hvordan kjører man hardere? En nybegynner ville ikke klare å kjøre like hardt fordi han ikke har teknikken til det. Riktig teknikk betyr at man bruker krefter for å forhindre skrens, for å skyte fart ut av svingen osv Jeg er av den oppfatning at dyktige kjørere stort sett bruker mer krefter og ikke mindre - at de også kan bruke mindre er en annen sak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har som sagt ikke peiling på nedoverski, men noe sier meg at økt hastighet og kjøring på ekstremt harde underlag er med på å tappe beina for krefter.

vi må sammenligne likt mot likt her. en god kjører vil bruke mindre energi enn en dårlig kjører i en gitt løype, hvor begge kjører på lik tid (dette fordrer selvføgelig at den gode kjører under maksimalt). dette fordi den gode kjøreren har bedre arbeidsøkonomi (bl.a. teknikk, utnyttelse av passive krefter).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra å stå rigtig over skiene, altså posisjon, men dette vil ikkje hjelpe på problemet. Du kan stå nok så bra over skiene, men er du stiv som en pinn hjelper det lite! Som eg skrev handler det om "vertikal-abeide" altså bevægelserne "opp og ned" hvor du av- og belaster skiene. I konkurence er skiløbet relativt statisk, der som du sammenligner med "vanlig skiløb".

Hvis dere vil snakke god vs. dårlig, må dere fyrst definere hva en god skiløber er - mye "gode folk" som kjører fort å hardt, men som sliter mye mere end dei treng, pga. uhensigtsmæssig teknikk.

Der er ingen tvivl om at teknisk gode skiløpere bruger MYE mindre energi end teknisk dårlige skiløbere. Bra teknikk gir et effektivt og kontrolleret skiløb - og dette er ikkje å undgå skrens! Ein begynder bruger enorme mængder av energi på bevægelser som hæmmer skiløbet, en teknisk flink løber bruger akkurart den energi som må til for å ha kontroll.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der er ingen tvivl om at teknisk gode skiløpere bruger MYE mindre energi end teknisk dårlige skiløbere. Bra teknikk gir et effektivt og kontrolleret skiløb - og dette er ikkje å undgå skrens! Ein begynder bruger enorme mængder av energi på bevægelser som hæmmer skiløbet, en teknisk flink løber bruger akkurart den energi som må til for å ha kontroll.

akkurat hva jeg ville fram til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

...og jeg er ikke uenig, men holder fast på at ned en gitt bakke er ikke svaret like gitt. Den gode kjøreren vil ofte svinge mer, skrense mindre, eller gjøre andre ting som krever mer energi. (Er vel også enig i at det ikke er likhetstegn mellom lite skrens og god kjøring...heller ikke når det gjelder racing.)

En ting som derimot kan gi vanvittig mye syre i beina, er hvis man henger bakpå. Kanskje ikke så vanlig feil i bakke, men veldig vanlig feil i off pisten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skoene bør ikke nødvendigvis være større, men det er viktig å ha riktig stivhet og flex (forovervinkel) i skoene i forhold til din kjørestil. Prøv deg fram med forskjellige stramminger på spennene både oppe og nede og se om det hjelper. Små sko resulterer ikke nødvendigvis i syre i lårene.

Men jeg lurer på en ting: Oppsto dette da du kjøpte nytt utstyr, eller er det kommet med bruk av det samme utstyret du har brukt før, uten å bli sliten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette har oppstått sakte men sikkert etter jeg kjøpe meg nytt utstyr i fjor.

var ute å prøvde det en tur som gikk helt fint, men for ca 3 uker siden, så var jeg i Åre, de første par turene gikk helt fint, etter ca 1 time, så kjente jeg melkesyra begynte å komme, og satt i, ganske kraftig. det gikk bra, men det begrenset kjøringen min.

På lørdag var jeg ute å kjørte igjen, da kjente jeg det melkesyra begynte å komme etter et par turer. (Merk; dette va ski jeg lånte, jeg er i militæret for tiden, og har ikke tilgang på mitt eget utstyr)

Jeg skal også stå på ski til helgen, hvor vi drar en gjeng skal stå både lørdag å søndag.

Etter jeg har lest det dere har skrevet så har jeg gjort meg opp en mening, og er spent fram mot helga.

Jeg vil ikke kalle meg en nybegynner, men jeg er heller ikke noe erfaren..Jeg begynte å kjøre ski i ganske sein alder, og med lite tilgang på bakker, trengs det litt tid for å finpusse teknikken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.