Gå til innhold
  • Bli medlem

Nytt telt - Nallo 4 GT?


Aspiranten

Anbefalte innlegg

Med 4 unger med på tur stiller det en del krav til utstyret. Jeg tenker litt på å anskaffe meg ett telt alà Nallo 4 GT å bruke sammen med Ringstind 2 (som jeg eier fra før) og på den måten sikre god og ikke minst lett plass til alle, siden det jo blir jeg som må bære dette.

Har funnet en god pris på Nallo 4 GT og er vel egentlig bare noen knappetrykk fra å bestille, men er det noen andre telt som heller burde fange min oppmerksomhet?

-God plass til 3.

-Plass til 4 barn.

-Høy kvalitet og langt livsløp

-Lettvektstelt (litt gramjeger)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 barn krever MYE plass. Enda mer når de blir større. Nallo 4 GT er kjempebra, lett og solid. Likevel; Før du knapper i vei for å bestille det, bør du nesten lete etter enda større telt. Du havner fort opp i basecampklassen, der teltene har ståhøyde.

I Norge har vi Bergans Fjellcamp, Holmeslet Explorer og Jerven Igloo. Helsport har to Family-modeller.

Vurderer du Eureka! sine kæmpingtelt, forstår jeg det også. Hillebergs egen Atlas får mye skryt.

Til ditt bruk vil Mountain Hardware Stronghole og Satellite 6 bli fantastisk. (Space Station er altfor stort! North Face Two Meter Dome er dyrt og vanskelig å sette opp.)

Når du har vurdert de større teltene skikkelig, har du i alle fall blitt mer oppmerksom på hva du sier nei til...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar og tips Trond.

Jeg tror at jeg i første omgang ønsker å videreføre tradisjonen vi har skapt ved å bruke flere telt når vi er flere på tur, så det blir ett firemannstelt og ett tomannstelt når vi er seks stykk på tur. På den måten kan jeg og den mest aktive gutten dra avgårde litt mens mor og de andre tre tar det mer med ro, samtidig som man kan spre seg litt og få bedre nattero. Til fullblods kosetur har vi åttemanns lavvo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hillebergs Keron eller evt. "lettversjonen" av samme telt, Kaitum kan kanskje være gode alternativ? Om GT-versjonene med fortelt er nødvendig er opp til deg å vurdere. Uansett får du full liggelengde med vertikale vegger og to utganger! Det er sikkert ikke dumt når man har aktive barn med på tur!

Keron finnes i 3 eller 4-pers størrelse, mens Kaitums bare finnes 2 eller 3-pers.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja tenkte litt på Keron, men vekta gjorde at jeg valgte det litt bort. Jeg har allerede Svalbard 3 til vintertelt, så akkurat den delen trenger jeg ikke. Tviler også på at vi egentlig blir å dundre opp i fjellheimen vinterstid hele familien samlet. Da blir det nok heller tarp og lavvo nede i skogen hvor vi kan fyre bål og være litt i fred for vinden.

Hva mener du med "full liggelengde og vertikale vegger"? Har ikke Nallo dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ser ut som om du veit hva du er på jakt etter, og det er bra.

Hustanden har et grønt Nallo 4GT. Med barn er det kjempeplass og rettferdiggjør vekta på 3,3kg. Intet negativt å tilføye, men så har jeg heller ikke prøvd så mange telt av andre produsenter. Helsports Fjellheimen 4 camp er vel omtrent i samme gata, og det er en god del billigere - likevel er det digg å ha et Hilleberg :shock:

Husk at som vintertelt vil du få problemer med å holde ventilasjonsluka i bunnen av "fotenden" av teltet fri for snø - det er ikke et stort problem, men den må graves fram med jevne mellomrom dersom det snør/fokker. Jeg erfarte dette i begynnelsen av måneden på guttetur til Ånderdalen på Senja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helsports Fjellheimen 4 camp er vel omtrent i samme gata, og det er en god del billigere - likevel er det digg å ha et Hilleberg :shock:

Mjæææ, det veier vel nærmere 4kg det. Er jo tross alt Helsportgram vi snakker om :D Hadde ett Fjellheimen 3 camp men det solgte jeg brukt ganske kjapt etter å ha kontrollveid det til 3,5 kg (!). Syntes heller ikke lufteløsningen der var særlig intelligent, med lufteluka rett over inngangen som man stanget hodet oppi. Jeg rev den løs med hodet engang, og selv om Helsport reparerte det gratis så er slikt irriterende.

Kikket lenge på Rondane 3, men de har jo ikke den i 4`er...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror jeg ville vurdert Helsport Fjellheimen 4 Camp.

1. 5 cm bredere innertelt. (215 vs 210)

2. 10 cm lengre innertelt. (230 vs 220)

3. 100 gram lettere(uten rep. sett) enn GT4. (3,3kg vs 3,4kg)

4. Allefall 2000 kr rimeligere.

Fjellheimen har dog 5 cm lavere innertelt og hele 30 cm kortere bagasjerom.

Hadde jeg fått ett av teltene gratis ville jeg valgt GT, men mest liggeplass for pengene tilbyr Helsport.

Slitestyrken er vel nogenlunde lik den også, selv om jeg personlig holder en knapp på Hilleberg.

Det hadde blitt Fjellheimen på meg likevel.

Lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vært igjennom samme prosessen. Vi er to voksne og 3 barn 7-11-og 13. Vi bruker holmeslet sine explorer og taiga på sommeren. Hadde tenkt å bruke exploreren som vintertelt, men på vinteren ble exploreren for krevende og sette opp synes jeg. Teltet skal også være en nødbivuakk og da tar det for lang tid å sette opp exploreren og spesielt siden vi har ST versjonen, det er fryktelig mange plugger som skal settes. Vi kjøpte derfor nå Hilleberg Keron 4 GT. Har nå prøvd det på vintertur og vi er kjempefornøyde. Alle sov godt, det er god plass til koking og fyring, lett og raskt å sette opp, veldig bra ventilasjon og lett å varme opp. Vi har planlagt å bruke det på skitur i påsken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva mener du med "full liggelengde og vertikale vegger"? Har ikke Nallo dette?

Nallo har bare vertikal vegg i den ene enden, den andre er jo skrå. Det ser ikke alltid sånn ut på bildene fra produsentene, men en skrå vegg stjeler mye plass :shock:

Dette kan være et problem for de av oss som er litt lange, og ender opp med fuktige og kalde føtter. Men man får også tenke på at man også får en utgang på hver side av Keron/Kaitum, som i seg selv gir et betraktelig større "bruks-areal" inne i teltet. Det er jo i åpningen "alt skjer"!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror jeg ville vurdert Helsport Fjellheimen 4 Camp.

1. 5 cm bredere innertelt. (215 vs 210)

2. 10 cm lengre innertelt. (230 vs 220)

3. 100 gram lettere(uten rep. sett) enn GT4. (3,3kg vs 3,4kg)

4. Allefall 2000 kr rimeligere.

Fjellheimen har dog 5 cm lavere innertelt og hele 30 cm kortere bagasjerom.

Fint at du peker ut ulikheten på teltene, men å flisespikke centimeter på denne måten viser seg ofte å bety lite når teltet faktisk er slått opp. Et telt kan gjerne være mye smalere enn en konkurrent, men samtidig føles større fordi veggene er mer vertikale.

Nå påstår jeg ikke at dette er tilfellet med disse teltene, men jeg kan gjerne påpeke at når du feks. sammenligner bredde på disse to teltene bruker du det bredeste punktet på Helsport-teltet (som har en betraktelig redusert bredde i fotenden!) mot Hilleberg-teltet som har nær rette vegger. Dette viser seg særlig viktig med liggelengde, der man MÅ se teltet slått opp med egne øyne for å sammenligne det faktiske tapet av areal pga skråveggen i enden.

Vekt har også blitt tatt opp utallige ganger og det viser seg ofte "Helsport-gram" ikke er helt det samme som virkeligheten mens Hilleberg er mer nykterne. :shock:

Kort og godt: jeg synes absolutt du må se teltene du vurderer med egne øyne, full slått opp i butikk!

Lykke til og god tur!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror nesten det kan være lurt å ta med seg en vekt når man skal i butikken å kjøpe telt,veie alle teltene av samme modell,før man kjøper.

Med tanke på denne +-10% så kan man fort spare noen gram.men skulle strengt tatt ikke vært nødvendig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

XXL annonserer Fjellheimen 4 Camp til 3499,- i dag.

Det jeg ikke liker med Fjellheimen er det skrånende taket, samt at det bare har 1 inngang. Det kan bli litt trangt når man er 3-4 pers. Men jeg har ikke hatt teltet på tur, bare prøvesittet det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tipper det dukker opp noen tilbud på Fjellcamp snart. 2011-modellen har fått lufteventiler høyere opp, og ny og "forbedret" pris.

Selv alternerer jeg på å ønske meg Kaitum 3 og Nallo 4 GT. Det første har 2 innganger og fikser tøff vinter, mens sistnevnte er mer 3-sesongers(+) og har masse plass. Skulle i grunn ønske at det fantes et Kaitum 4.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt Fjellheimen 4camp veier 3,5 kg.

Også Hilleberg "jukser" med vekten; mitt Kaitum 2 står oppgitt i katalogen til 2,8 kg, men veier 3,0kg.

Er det da snakk om den ekte Fjellheimen 4 Camp, eller den billigere XXL-versjonen med den litt tyngre duken som jo heller ikke er Rip-Stop? Du kan se at det er små firkanter i duken hvis det er Rip-Stop.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nallo er et kjempetelt, har Nallo 2 selv som blir flittig brukt. Angrer litt på at jeg ikke tok GT utgaven, regner med du gjorde det?

Ellers som jeg sa før, det er vel det teltet som gir mest plass pr gram så lenge man holder seg til de "nordiske" teltene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hentet det på posten idag og sjekket det umiddelbart ut. Nå har jeg ikke montert det enda som følge av oppussing ute i stuen, og mangel på hage... Men jeg fant ikke repkittet oppi slik jeg er vant med fra Helsport teltene. Er det ingen repkit for selve duken med i pakken fra Hilleberg? Fant kun stang og skjøt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.