Gå til innhold
  • Bli medlem

Utvalgte plasser i Jotunheimen


Gjest Anonymous

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous

Til sommeren har jeg lyst til å gå i Jotunheimen. Det er en del ting jeg vil ha med på "listen": Galdhøpiggen, Besseggen, Surtningsui, Fanaråken.

Har noen noen synspunkter på hvor jeg bør starte/avslutte?

Vil det bli "tungvint" å gjennomføre turen med telt? Jeg tenker da på om sekken blir for tung til toppene, hadde det vært mer hensiktsmessig (pga vekt) å satse på hytte?

Blir glad for alle mulige slags råd!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det med telt eller hytte kommer vel også litt an på hvor lang tid du vil bruke på turen.

Surtningsui og Besseggen er jo glimrende tilgjengelig fra samme hytte/område, nemlig Gjendesheim og/eller Memurubu, men du trenger en dag til hver av de.

Så må du gå et stykke for å komme deg til neste mål, nemlig til Spiterstulen. Da kan du enten deltar på en guided tur over Memurubreen fra Memurubu eller du går den i to dagsetapper, enten over Glitterheim eller Gjendebu. Fra Spiterstulen/Visdalen tar du Galdhøpiggen. Og så må du gå igjen en to dager (først til Leirvassbu, så til Skogadalsbøen) før du kan ta fatt på Fanaråken. Dersom du går den fra Skogadalsbøen og over til Turtagrø kan du ta bussen hjem derifra, ellers så må du ha minst en dagsetappe ut fra Skogadalsbøen igjen.

Telt er i så fall ikke noen direkte fordel, forsi du uansett må på kryss og tvers gjennom hele Jotunheimen, og det ligger jo hytter på alle kanter.

Se ellers oversiktskart, rutebeskrivelser og toppbeskrivelser på www.etojm.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du sier ingenting om du skal kjøre med bil til og fra fjellheimen! Hvis du velger å kjøre, kan alle de stedene du nevner, med unntak av Surtningssue, nåes på 1 dagstur, med utgangspunkt fra bilen!

Besseggen:

Parker ved Gjendesheim (ligg evt. i telt ved Maurvangen) å gå Besseggen og retur langs Gjende samme dag.

Tidsbruk: Ca 9 - 10 timer.

Surtningssue:

Taes som endel av turen over Besseggen med overnatting på Memurubu.

Tidsbruk: Ca. 6 timer.

Dagstur til Surtningssue (2368 m.o.h.).

Tidsbruk: Ca 8 timer.

Deretter båten tilbake til Gjendesheim.

Galdhøpiggen:

Kjør enten til Juvasshytta eller Spiterstulen.

Fra Juvasshytta nåes "Piggen" på ca. 3 timer. Retur samme vei! NB: Fører påkrevet hvis du/dere ikke har breerfaring - brekurs!

Greit å finne teltplass nær hytta, men det er MYE stein i området.

Fra Spiterstulen kan man også bestige Piggen på 1 dag.

Tidsbruk: 6 - 7 timer.

Mange fine teltplasser rett før man kommer til Spiterstulen.

Fannaråken:

Hvis du kjører, er utgangspunktet enten Sognefjellshytta eller Turtagrø. Fra Sognefjellshytta må du påregne breføring over Fannaråkbreen.

Tidsbruk: 3 - 4 timer.

Overnatt på Fannaråkshytta og retur dagen etter, evt. gå ned til Turtagrø og haik - ta bussen tilbake til Sognefjellshytta.

Fra Turtagrø kan toppen fint bestiges i løpet av 1 dag.

Tidsbruk: 5 - 6 timer.

Turtagrø Hotell har forøvrig egen teltplass.

************************************

Disse toppene, kan jo også kombineres med en fottur fra hytte til hytte i Jotunheimen. F.eks. ligge iro et par netter med en avstikker til en topp i nærheten, før man går videre neste dag. Det finnes et nettverk av hytter i området med passelig avstand for dagsturer.

Dersom du er relativt fersk, vil jeg fraråde å drasse på telt - mat - kokeutstyr etc. mellom hvert turmål. Man har adskillig større glede av turen, ved å ha en lett sekk og samtidig overnatte på hyttene.

Å ligge i telt kan jo være en fordel, siden man da er mer fleksibel. Man kan jo også kombinere telt - hytter, så det er flere muligheter!

Se forøvrig denne linken: www.jotunheimen.info

God tur!

_________________

Rune.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Vil det bli "tungvint" å gjennomføre turen med telt? Jeg tenker da på om sekken blir for tung til toppene, hadde det vært mer hensiktsmessig (pga vekt) å satse på hytte?

hvor mange dager har du?

her er et forslag uten telt: dag 1:turtagrø-fanaråken; dag 2:fanråken-spiterstulen; dag 3:galdepiggen; dag 4:spiterstuelen-glittertind-glitterheim; dag 5:glitterheim- memurubu; dag 6: surtningssui; dag 7: memurubu-besseggen-gjendesheim. hjem.

går du med telt så ville jeg kanskje lagt til en dag eller to med hvile/fisking.

Tarjei

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

hvor mange dager har du?

her er et forslag uten telt: dag 1:turtagrø-fanaråken; dag 2:fanråken-spiterstulen; dag 3:galdepiggen; dag 4:spiterstuelen-glittertind-glitterheim; dag 5:glitterheim- memurubu; dag 6: surtningssui; dag 7: memurubu-besseggen-gjendesheim. hjem.

går du med telt så ville jeg kanskje lagt til en dag eller to med hvile/fisking.

Tarjei

Takk for gode tips!

Å dra på tur med bil synes jeg blir litt tull (lite friluftslivaktig). Har vel i underkant av to uker kanskje.

Liker best å gå fra A til B, altså å begynne og avslutte på forskjellige steder men det blir vel gjerne litt vanskelig når det gjelder Galdhøpiggen og Surtningsui? Satser sannsyneligvis på telt. Får event. sende sekken med båten på Gjende og ha "basecamp" ved Piggen og Sui.

Hvordan er det med fiske i Jotunheimen? Kan det anbefales? Tar nok med stangen uansett men...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Hvordan er det med fiske i Jotunheimen? Kan det anbefales? Tar nok med stangen uansett men...

Fisket i Jotunheimen kan faktisk være ganske bra, men så høyt er mye avhengig av været. Vi gikk 11 dager med telt og fiskestang sist sommer, og vi hadde fisk til middag 4 dager. da hadde vi bare en dedikert fiskedag, de andre dagene fisket jeg nok fisk til middag på en liten time etter at teltet var oppe.

hvis du går inn på www.fiskenett.com og sender Tarjei en pm der så kan jeg gi deg noen tips.

T!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan være lett å bli litt for ambisiøs, og plutselig er man fanget av sitt eget program og gjennomføringen av det. Det kan være lurt å planlegge litt mindre enn det man egentlig har lyst til å gjøre. Fjellene ligger der neste år også...

Kan være lurt å slå opp teltet på en trivelig plass og bli der en stund mens man går en topp eller to om dagen. Turtagrøområdet er greit for det, og også Leirvassbuområdet. Går man lei av telt og stormkjøkken kan man jo investere i inneovernatting med rom, dusj og treretters middag en dag innimellom... Begge disse områdene har topper av varierende vanskelighetsgrad og lengde.

Men det er jo under forutsetning at det ikke er veldig viktig at det er Galdhøpiggen & co man går på da :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 15 år senere...

Passe gammel tråd her, men kanskje det er riktig sted å spørre?

Skal kjøre fra Trh til Bergen i sommer, med en skulptur, intet mindre. Har lyst til å stoppe en natt eller to i Jotunheimen og sove i telt. Så ikke for langt fra veien, men da gjerne ved en bekk eller et lite vann et sted.

Tips mottaes med takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det første valget er da om du vil kjøre på vest- eller østsiden av Jotunheimen. Kjører du vest, altså over Sognefjellet, så er det mye fine plasser å overnatte oppover Bøverdalen. Jeg vet ikke om veien fra Turtagrø og over til Årdal har åpnet enda, men dette er jo en spektakulær kjøretur. Det er mye snø i fjellet enda, men det minker jo fort nå. 

På østsiden vil du møte hordene av folk som skal over Besseggen og Knutshø, men det er mulig å finne fine steder å slå seg til også der. Oppover Sjodalen er det generelt campingforbud, men noen fine tilrettelagte fjellcamper. Hvis du parkerer like før stigningen opp til Valdresflya er det ca 20 min å gå inn til Øvre Heimdalsvatn. Da er du borte fra bobilene og det er fine steder å sette teltet. Godt fiskevann også.

Større sjanser for godt vær på østsiden, finere fjell på vestsiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.