Gå til innhold
  • Bli medlem

Exped telt-tråd


Torgis

Anbefalte innlegg

Har etterhvert begynt å sett på Exped-telt som en greit produsent av telt. Noen vil vel påstå at jeg endelig har sett lyset :)

Men har lest en del tråder på forumet, og lurer fortsatt på noen ting.

Jeg vurderer Orion (extreme) og Venus II (extreme). Så hva er egentlig forskjellene på disse 4 teltene?

Litt om bruken: Primært 3-sesong, vi er 2 stk og har foreløbig 1 hund. Jeg er 183, noe som innimellom sies å være litt langt for Orion (muligens også for Venus), mens jeg leser andre plasser at 183 går greit.

Men dersom vektforskjellen på et bra sommertelt og et vintertelt er "fattige" 0,5 kilo, så oppgraderer jeg gjerne til et vintertelt og hiver mitt VE-25 til salgs ;)

Jeg ser også at de "vanlige" versjonene av både Orion og Venus II er tyngre enn extreme-versjonene, stemmer dette?

Det er mulig at alle disse spørsmålene er vel besvart i andre tråder, og jeg har lest noen tråder om disse teltene, men ikke satt noe særlig opp imot hverandre, mtp. vekt, løsninger og kvalitet...

Takker for svar :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei.

Jeg har Exped Orion II Extreme

Først, når det gjelder liggelengde, jeg er 183 som deg. Når jeg ruller ut downmat 9 DLX blir det en glippe på ca.10 cm. øverst eller nederst.

Selv med bygging på 9 cm med downmat er jeg ikke plaget med at sovepose stanger i innerteltvegg (hvis jeg ikke beveger meg oppover eller nedover når jeg sover da :) ) Kunne kanhende vært noe lengre liggelengde, men jeg klarer meg fint.

Kongegod høyde og grunnet utforming/bratte innervegger godt med plass for to sittende oppreist samtidig.

Godt med oppbevaringsplass samt tørkenetting i tak i innertelt.

God vanntetthet på duk og bunn (vannsøyle på 4000 på duk etter hva jeg husker)

En "svakhet" er at man bør definitivt bruke barduner på endeveggen for å få skilt inner og ytterteltsduk. Ved mye vått vær og vind og ikke bardunering kan inner- og yttervegg klistre seg sammen med vannvandring som resultat.

Fine oppbevaringsposer for barduner så man slipper bardunsurr ved nedpakning. Disse små, gule bardunposene i netting fungerer også fint som markører så man slipper å snuble i barduner i f.eks. skumring.

Lur løsning for å løfte ytterteltsventiler, skjøtehylse til stenger brukes til å holde ventiler åpne (i tillegg til stivt nylonbånd), smart tenkt.

Litt trange stangkanaler, og kan være litt trøblete å sette opp i begynnelsen til man finner en teknikk som funker.

Også litt trange stangkopper, men fin stramming for å trekke duken het ned til bakken ved dårlig vær.

Godt med plass i begge fortelt, men utformingen av glidelåsåpning kunne vært gjort noe annerledes. Tenker da på at den kunne ha vært litt mer mulighet for ventilering mellom overspring på yttertelt, altså litt høyere innsying av glidelås eller noe større overspring (helst litt høyere innsying av glidelås).

Alt i alt godt fornøyd med teltet, grunnet utforming står teltet fjellstøtt ved mye vind. Plusset som virkelig gjør at jeg liker teltet meget gost er grandios sittehøyde samt lure løsninger som nevnt over.

For meg og samboer har teltet nok med plass til sekker og utstyr, også med tanke på matlaging (selv om jeg har registrert at noen av en eller annen grunn synes denne er snau uten at jeg begrunnelsene for dette).

Eneste savnet jeg har ifht. vinterbruk er toppventilering, men så er jeg bortskjemt med luftingen på Hilleberg Jannu.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kom på et annet poeng med Exped.

Teltet mitt ble levert med generøst repsett samt bra med plugger, av to typer.

Den ene typen plugger er ganske standard utforming med litt butt tupp og bøyleende (pluggen vrir seg og bender seg etter en tids bruk men kan forholdsvis lett reformes).

Den andre typen er i tykkere, mer solid utførelse men også lett.

Disse er virkelig gode i hard grunn og kan bankes ned med noe man har for hånden.

Spiss tupp og ikke bøyleavsluttning, men innskårede hakk til innfesting av barduner eller telthemper.

Litt skarpe kanter på godset, det kan lønne seg å slipe enden litt ned, fikk et par kutt i hånden da jeg skulle presse ned disse pluggene men har pusset de litt ned og problemet løst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har venus II extreme.

Dette er et slags tunelltelt med en teltstang som går tvers over taket i midten. Vestibylene er kanskje litt mindre enn på et vanlig tunelltelt, men så langt har jeg ikke hatt problemer med verken matlaging eller kuldegrop selv med utstyr.

En fordel med dette teltet er at man har to innganger. På vinteren når jeg bruker pulk, plasserer jeg pulken i det ene forrteltet slik at det er lettere å ta ut utstyr og å pakke sammen. På sommerstid passer disse to inngangene perfekt om man er to personer i teltet.

Når det gjelder liggelengde så er jeg 187 høy og har fortsatt mye plass. Høyden er også meget bra hvor man sliper å gnukke huet i loftet eller taket. Lengden er 2,20m og høyden er 1,05m i innerteltet.

Teltstengene er av typen DAC og disse bøyer seg som oftest istedenfor å knekke.

Når man sover, burde man åpne begge luftelukene og lage en åpning i begge innerteltsdørene slik at det blir ordentlig gjennomlufting.

Tiden det tar å sette opp og å pakke sammen teltet er minimal, ca 2,5 min for å få det opp og ca 2 min for å pakke det sammen.

Hempene til pluggfestene er merket med selvlysende/reflex, noe som gjør det lettere å slå teltet opp i mørket.

Sånn ellers så er det mye barduneringsmuligheter som gjør teltet ekstra stabilt. Jeg har også montert flere barduner enn det som var originalt, dette for å øke stabiliteten.

Til vinterbruk ligger teltet ganske bra langs bakken, og har derfor ikke hatt noen bruk for stormmatter.

Også det totale inntrykket med tanke på stabilitet og holdbarhet, så synes jeg teltet både tåler mye slitasje samtidig som det er stabilt.

Jeg har desverre ikke hatt gleden av å teste teltet i full storm og tett snefall, men sterk vind og langvarige ukesturer på vinterstid har enda ikke bydd på noen problemer.

Sammenlignet med Orion, tror jeg at det er i mitt bruk bedre å kunne åpne begge inngangene helt, for å komme lettere inn og ut når man skal legge og pakke sammen leir.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er riktig at nylonversjonene til Exped, omtalt som Extreme, er noe lettere enn polyesterteltene. Prisene utjevnes mer av hvor du kjøper teltet. Eksempelvis selges Orion Extreme til 4500 kroner på Amfibi.no, Lillestrøm. Bra nettbutikk.

Jeg ser ingen grunn til å velge noe annet enn Extremeutgaver i nylon når dette er alternativ. Likevel skal jeg ikke gjøre forskjellene større enn de er. Dersom Venus III, hadde vært interessant, kunne jeg ha anbefalt teltet selv om dette ikke leveres i nylon.

Jeg har Orion Extreme. Jeg er 182 cm høy og ligger på Exped Downmat 9DLX. Det gjør kjæresteen min også. Det betyr at to stk Downmat 9 DLX akkurat passer i en bunnduksform som nesten virker skreddersydd for formålet. Der sitter vi begge to meg kjempegod takhøyde - plass til klær i tørkeloftet er det også.

Noe som Orion nesten er alene om, er å kunne tillate gassdrevne teltlykter hengende ned fra taket. Disse lyktene produserer betydelig mengde varme som sendes rett mot himlingen i telttaket. Avstanden mellom lykt plassert i passe høyde og telttaket er så stort at brannfaren er minimal.

Øvrige geniale løsninger er allerede kyndig og grundig omtalt på tråden.

Teltet har fått negativ omtale som noe tungt med krevende oppsetting. Stangkanalene skal visstnok være trange og kan fryse igjen.

Vekta må nødvendigvis bli litt dersom du skal ha komfort på dette nivået. At det vanskelig å sette opp teltet, skjønner jeg ikke. Snarere tvert i mot. Er det noen her som har satt opp et kuppeltelt fra USA? Telt med kryssende buer og løs overduk krever noen triks... Orion tar du alene i blinde når det blåser friskt! Verre er det med stangkanalene. JA, DE FRYSER! Rør og stang sitter som støpt...! Etter at jeg lærte å børste/blåse bort snø i kanalene når teltet settes opp, har problemet blitt borte. Det er nemlig ikke noe kondens som renner nedi stangkanalene i løpet av natta!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Orion Extrem II vurderes for tiden som et tillegg til allerede to Hilleberg Nallo. Grunnen er ønsket om bedre høyde og "selvstående" telt der grunnen vanskeliggjør plugging. Mener å ha sett innvendinger mot teltet i forhold til at duken ikke går helt ned til bakken, spesielt i forteltene. Stemmer dette, kanskje noen som har bilder som viser hvordan dette ser ut i felten?

Jeg vektlegger dette høyt, begge Hillebergteltene når ned i bakken uten å måtte "presse" noe som helst ned i grunnen. Hadde en gang et Helsport telt med glippe mellom teltduk og bakke, og det ble håpløse forhold i forteltet vinterstid med føyke...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alla modeller vil fuingere fint til 3 sesongs bruk. De mangler litt på å være skikkelig vintertelt men fungerer så klart i marka selv om det er snø.

Venus har vel litt lenger liggelengde og er litt lettere enn Orion. Orion har dog en del bedre høyde.

Etter utsagn fra folk jeg kjenner som har de så "er dette 2 manns telt man kan være to i".

Som regel er et 3 manns passe til 2. Har selv Svalbard 3 som vintertelt og selv om det er litt mer romslig i innerteltet synes jeg det passer best til 2, hvertfall med litt store underlag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De mangler litt på å være skikkelig vintertelt men fungerer så klart i marka selv om det er snø.

Hei Borgern, kan du være snill og utdype hva Venus II extreme og Orion II extreme mangler på å være skikkelige vintertelt, etter din erfaring?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg ikke det selv men kjenner folk som har, de fleste har Orion. Men mye av prinsippet og design av teltene er like.

Det er trange stangkopper på de, det gjør at stengene står veldig stødig men de har ofte lett for å fryse så stengene sitter skikkelig fast. Spesielt hvis det er metallversjon av stangkoppene.

De har bare lufteluker oppe på duken. Det gjør at det er en fordel om det kommer inn luft nedenfra mellom inner- og ytterduk for å ikke få så mye kondens.

Det fungerer fint så lenge det ikke blåser for mye men kan gi noe trekke inn i vind. Er det nok snø kan det løses med å grave snø på duken, dog blir det da mer kondens inne siden det blir for lite lufting.

Kan sikkert være flink til å fylle snø oppover duken men la det være igjen noen "luker" på le-siden. Så spa om hvis vind snur(sikkert kjedelig midt på natta).

Godt mulig man får ting til å funke hvis man er kreativ og innstilt på litt jobbing i starten. Stangkoppene er en case uansett. Dog kan de være skiftet på nye modeller jeg ikke har sett er hørt noe om.

Men alt i alt er de veldig fornøyd med teltene, spes takhøyde på Orion for de som har det.

Selv liker jeg telt med luker både oppe og nede(og i taket som er ettersydd). Da kan man kontrollere lufting bedre og innenfra. Jeg liker også stormatter men det er vel mer enn smakssak enn noe must.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror trikset for å unngå is på stenger og stangkoppene er silikonspray.

http://www.biltema.no/no/Sok1/Alle/?quicksearchquery=silikonspray Man får silikonstray som er til impregnering også,"Kiwi campdry", men den koster tre ganger så mye.

Sprayer det også på bindingene på skiene, har enda ikke opplevd at noen av delene fryser sammen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Orion Extrem II vurderes for tiden som et tillegg til allerede to Hilleberg Nallo. Grunnen er ønsket om bedre høyde og "selvstående" telt der grunnen vanskeliggjør plugging. Mener å ha sett innvendinger mot teltet i forhold til at duken ikke går helt ned til bakken, spesielt i forteltene. Stemmer dette, kanskje noen som har bilder som viser hvordan dette ser ut i felten?

Jeg vektlegger dette høyt, begge Hillebergteltene når ned i bakken uten å måtte "presse" noe som helst ned i grunnen. Hadde en gang et Helsport telt med glippe mellom teltduk og bakke, og det ble håpløse forhold i forteltet vinterstid med føyke...

Hei.

Som jeg skrev i mitt svar tidligere det er en glippe på den ene kortsiden (der hvor stangkoppene er, samt på den ene stangkoppen på den lengste stangen).

Denne glippen er regulerbar ved å dra til nylonbåndstrammingen.

Det vil si at når det er ønskelig kan man få lufting fra bakkenivå, eller dersom man vil trekke ytterduken helt ned mot bakken så er det fint mulig.

På bildet vedlagt kan man se hvordan det ser ut når dukstrammerne ikke er dratt til.

post-583-133474744819_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Orion Extreme er ikke verdens beste vintertelt for krevende turer høyt til fjells. Exped har sin egen Polaris for slikt bruk. Orion er så høyt at vindfanget er stort. I en tysk test skal teltet ha tålt enorme mengder vind rent teknisk. Men støynivået fra et telt med høy luftmotstand stjeler nattesøvnen. Når det kommer til lufting, vil jeg anbefale å åpne begge dører i innerteltet og selvfølgelig bruke lukesystemet i ytterdørene. Jeg har aldri opplevd at snøføyka blåser rett inn i forteltet og savner ikke storm-matter. Strammer du ytterduken ordenlig, vil duken gå helt ned til bakken hvis ønskelig. Jeg graver ofte med hensikt noen få kanaler slik at vind/luft kan blåse inn i teltet. Legger ofte pulken over kanalene for at snøen holdes utenfor. Silikonspray i stangkanalene er et genialt tips jeg vil benytte. Takker!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Venus II extreme er både lavere og bredere.

Ser på det som ganske vindstabilt hvis man bare bardunerer riktig.

Akkurat støynivået når det blåser, kan jeg ikke huske å ha vært så plagsomt i forhold til andre telt :)

Bråker det for mye så kan man bruke øreproppene "Soviro" som er av voks eller noe rart.

183477_10150414839705512_830940511_17749910_2699749_n.jpg

Orion har jo også blitt testet for vind i orkan styrke, ligger en video om det et sted på Youtube.

Sånn ellers så har også Exped mange vanlige tunelltelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.