Gå til innhold
  • Bli medlem

Ull(under)tøy


Suverin

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg har ofte lurt på hva folk bruker av truse/boxer.

Normalt bruker jeg de trusene jeg finner i skapet som er reine. Men det er ubehagelig når jeg begynner å svette mellom skinkene.

På f.eks DNT sin pakkeliste anbefaler de ullundertøy, men jeg finner bare lange typene. Det er vel meningen at jeg skal ha underundertøy under undertøyet?

Hva pleier dere å ha på dere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Normalt bruker jeg de samme bokserne jeg bruker til vanlig. (JBS microfiber) Jeg har et par Devold ullboksere som jeg bruker hvis det er skikkelig kaldt. Men jeg fremdeles ikke opplevd at de vanlige blir for kalde hvis jeg kler meg fornuftig ellers. Ellers bruker jeg ett eller to lag med langt ullundertøy alt etter behov. Da er gjerne det innerste laget av nettingtypen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Jeg har ullboxere fra Smartwool, Icebreaker samt nettingutgaven til Brynje beskrevet over. Godt fornøyd med disse.

Dersom man ikke har lyst til å bruke penger på boxere dedikert til turbruk er klart undertøy i microfiber å foretrekke enn underbukser laget av bomull (da dette tørker mye senere). Aberet med microfiber, utenom at det ikke varmer som ull, er at lukt mye raskere "setter" seg i det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Jeg har ofte lurt på hva folk bruker av truse/boxer.

Normalt bruker jeg de trusene jeg finner i skapet som er reine. Men det er ubehagelig når jeg begynner å svette mellom skinkene.

På f.eks DNT sin pakkeliste anbefaler de ullundertøy, men jeg finner bare lange typene. Det er vel meningen at jeg skal ha underundertøy under undertøyet?

Hva pleier dere å ha på dere?

Jeg liker best ullboxer. Synes f.eks Devold Breeze funker fint når det ikke er veldig kaldt ute. Ull har som Martin er inne på mange fordeler fremfor både microfiber og bomull. Tørker fortere, lukter mindre, er varmere. Og dagens Merinoull synes jeg forresten også er digg å ha på kroppen. Ingen kløe som man gjerne forbinder med ull i "gamle dager".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt fornøyd med Smartwool. Ikke opplevd at de er slarkete - (kjøpt for stor størrelse?)

Skikkelig tynn og god merinoull trumfer det meste på tur. Ullens rensende virkning kombinert med isolasjonsegenskaper gjør den til det klart beste valget i mine øyne. Mikrofiber blir litt som superundertøy for meg. Supert til å transportere bort fukt og flott til trening, men uegnet til bruk over flere dager grunnet at det lukter dritt med en gang man blir svett. Bomull er bare å glemme.

Til kortere turer og varme sommerturer opplever jeg at det ikke har så mye og si - da kan jeg godt bruke bomull også!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for mange gode svar

bruker stort sett brynjes nettinghipster med vindtett front. utrolig stygg, men behagelig å ha på. tørker fort, samt at det er fint med noe vindtett i front. har også en brynje ullboxer som jeg bruker på de kaldeste dagene.

Synes mesh trusene til Brynje så kinky ut :wink: denne + full helsetrøye/longs er noe jeg skal få meg når økonomien strekker til.

Foreløpig velger jeg Varde sine ullongs til neste tur :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes ulloksere er geniale. Bruker det alltid på tur, sommer som vinter. Bruker det også når jeg trener langrenn på vinteren.

Jeg har 3 boxere fra Devold, disse synes jeg er gode. Har ulike modeller, den tykkeste med vindtett front.

Har også en Aclima boxer. Den synes jeg er dårligere enn de fra Devold. Blir fortere kald i den på vei hjem fra langrennsøkter, til normalt turbruk er det ikke noe problem. Tror det kan ha en sammenheng med en annen ullkvalitet. Aclima er mer stretch i og sitter tettere til kroppen.

Kjøpte meg akkurat en Jotunheimen boxer på tilbud, håper kvaliteten overgår prisen.

I tillegg har jeg Brynje Arctic boxer. Et impulskjøp på et salg en gang, men har nesten aldri brukt den. Kvaliteten er bra, men for tykk og varm for min del!

- LM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ullboxere fra Devold, Smartwool & Aclima.

Truse fra Brynje. :wink:

Det ulltøyet fra Sparkjøp er sikkert greit nok, men passform på boxerene er helt grusom.

De fikk dessverre et kort liv hos meg.

Det samme gjelder de tskjortene i ull. Hull under armen på andre turen og generelt slapp i formen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sparkjøp-ulltøyet av merket Varde varierer en del i kvalitet, de fleste bokserne og ull-t-skjortene derfra har jeg hatt i bruk i flere år uten slike problemer som beskrives over. Men for noen år siden kjøpte jeg t-skjorte og lang over/underdel i ull som var i merkbart tynnere kvalitet enn vanlig, og disse ble fort slitt i stykker. Tydeligvis litt variasjoner i produksjonen som man kan forvente hos et billigmerke? Men når jeg kan få tre Varde-ullboksere til samme pris som en med et fjongere merkelapp, er valget enkelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ullboxere fra Devold, Smartwool & Aclima.

Truse fra Brynje. :)

Det ulltøyet fra Sparkjøp er sikkert greit nok, men passform på boxerene er helt grusom.

De fikk dessverre et kort liv hos meg.

Det samme gjelder de tskjortene i ull. Hull under armen på andre turen og generelt slapp i formen.

Det med passformen på de boxerene er jeg helt enig i! ELENDIG passform!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.