Gå til innhold
  • Bli medlem

Innvendig vs. utvendig stangkanal fjelltelt?


finnjpedersen

Anbefalte innlegg

Hva er egentlig fordelene/ulempene med innvendig vs. utvendige stangkanaler på ett tunneltelt for fjellbruk?

Har lest om forskjellige meninger fra produsenter, men tipper noen her på forumet har erfaring med en/begge løsningene,

og dermed kan gi meg noen kloke svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

En ulempe med å ha innvendige stangkanaler som ikke er laget av vanntett stoff på vinteren er at det kan bli kondens som fryser i kobligene i teltstengene. Da kan det bli vanskelig å løsne delene fra hverandre når man skal ta ned teltet og man må ofte bruke hendene for å varme dem opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En smule usikker på betydningen av utvendig og innvendig stangkanal...hillebergteltene har vel strengt tatt ikke noe kanal men teltet klipses på stengene

Men jeg har hørt fra lars monsen at telt som bruker en lang sammenhengende kanal til stengene kan bli fyllt med snø på lengre turer...Monsen sa han måtte kappe teltstangen på en tur pga dette. Men litt usikker på hvorfor det egentlig skulle være så vanskelig å få ut snøen av stangkanalen, har ikke opplevd dette selv så

Selv foretrekker jeg hillebergs løsning med klips, er vel andre produsenter som har lignende også....har faktisk revnet et helsport telt fordi stangen har slitt sånn i teltet for hver gang jeg har presset den gjennom kanalen, feks om det er fuktig i stangkanalen så kan det lett slite på teltet, og spesielt om du har hastverk med å få opp teltet i dårlig vær :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En smule usikker på betydningen av utvendig og innvendig stangkanal...hillebergteltene har vel strengt tatt ikke noe kanal men teltet klipses på stengene

Alle tunelltelt til Hillberg har utvendig stangkanal. Klipssystemet er bare på kuppeltelta.

Når ein samanliknar dei utvendige kanalane på eit Hillebergtelt med dei innvendige kanalene på eit Helsporttelt, er i alle fall mine erfaringar, at dei utvendige er langt lettare å få tredd i stanga.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt freidig så sniker jeg inn et spørsmål i samme kategori, siden jeg nå har bestemt meg for et nytt 3-sesongers telt. Valget står mellom 2 modeller fra samme produsent, et av dem har clips utvending som ytterteltet festes i. Vet noen om clips-systemet er mindre vindstabilt/svakere enn ytterduk med innvending/utvending stangkanaler?

Bare en liten kommentar til sammenligningen mellom kanaler i henholdsvis Hilleberg og Helsport, jeg har hatt Helsport telt så lenge jeg huske, og har aldri hatt problemer med å tre inn stengerne. Testet et Keron ifjor og det var hverken vanskeligere eller lettere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Nikke:

Jeg antar at du spør om Hillebergs klipssystem.

Har hatt Jannu siden 2007. Brukt i alle sesonger, har ikke hatt noen problemer med disse uansett temp. og vind.

@finnjpedersen:

Jeg har/har hatt telt med både innvendig og utvendige kanaler. Har ikke hatt problemer med ising eller likn. grunnet kondens. Problemer knyttet til dette har i så fall vært i endekanalen/stangkoppen hvor stangenden skal føres inn, med is eller snø som har fyllt seg opp.

Det jeg kan finne trøblete er at det er litt mer mikkmakk med innvendige kanaler dersom det er kaldt og vått og man står med valne fingre og skal administrere teltduk som evt. er klissblaut. Likeledes i sterk vind.

Det kan også være mer kritiskt dersom teltet er velbrukt og det går en revne/rift i teltduken ifht. reparasjon i felt.

En utvendig kanal vil kunne teipes eller sys uten at det går ut over teltdukens vanntetthet.

Men dette er for meg teoretisk da det ikke hittil har skjedd med det teltet mitt som har innvendig kanal (Exped Orion 2 Extreme, kun hatt dette i snart et år).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En smule usikker på betydningen av utvendig og innvendig stangkanal...hillebergteltene har vel strengt tatt ikke noe kanal men teltet klipses på stengene

Men jeg har hørt fra lars monsen at telt som bruker en lang sammenhengende kanal til stengene kan bli fyllt med snø på lengre turer...Monsen sa han måtte kappe teltstangen på en tur pga dette. Men litt usikker på hvorfor det egentlig skulle være så vanskelig å få ut snøen av stangkanalen, har ikke opplevd dette selv så

Selv foretrekker jeg hillebergs løsning med klips, er vel andre produsenter som har lignende også....har faktisk revnet et helsport telt fordi stangen har slitt sånn i teltet for hver gang jeg har presset den gjennom kanalen, feks om det er fuktig i stangkanalen så kan det lett slite på teltet, og spesielt om du har hastverk med å få opp teltet i dårlig vær :P

det er ikke stangkoppene du mener da at de blir fylt av snø og is? mener det er det han sa i en eller annen sammenheng ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Martin.m:

Nei dessverre, jeg spør generelt om utvending clips system, om dette er en mer sårbar konstruksjon. Tåler det like mye vind som inn - og utvending kanaler? Kan clipsene gli på stengerne?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Martin.m:

Nei dessverre, jeg spør generelt om utvending clips system, om dette er en mer sårbar konstruksjon. Tåler det like mye vind som inn - og utvending kanaler? Kan clipsene gli på stengerne?

Svaret på dette er ganske enkelt nei, ja og nei.

Har ikke opplevd noen problemer ifht. at noe har røket eller bekymring om dette, teltet har virkelig fått testet seg. Har brukt teltet i sterk kuling/storm i kastene.

Og nei, ingen forskyvning/gliding.

Ganske enkelt superfornøyd og det er utrolig mye enklere å sette opp i vind enn alle telt med kanaler som jeg har.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Nikke:

Klipsene på det teltet er festet med ulikt mellomrom etter hva jeg ser på bilder, på Jannu er disse plassert med jevnere avstand. Kjenner ikke til modellen eller produsenten og kan ikke si noe om klipskvalitet. Dersom du går for dette ville det vært fint med en brukererfaring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Legg merke til at stengene bøyer seg, tror det er snakk om 9mm Kerlon stenger. Er utrolig hvor mye disse stengene tåler før de knekker. Eneste som skjer med dem er at de eventuelt bøyer seg litt, men det kan man bøye tilbake igjen.

Som toppic sier så tror jeg heller barduneringsmuliheter, er viktigere enn om man har kanaler inni eller utenpå. Det er også et pluss å ikke montere langsiden av teltet mot vinden som på filmen.

Noen som har erfaring med hilleberg sine utvendige stenger? Fryser det ikke på masse is og slikt hvis de ikke er i noen kanal?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

fra Youtubefilmen "Yes, one day before when the wind was even stonger, we broke poles on the several tents and also on Hilleberg." Poenget mitt er vel at uansett telt (selv hilleberg :) ) så er repkit og løse stenger/ledd viktig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Legg merke til at stengene bøyer seg, tror det er snakk om 9mm Kerlon stenger. Er utrolig hvor mye disse stengene tåler før de knekker. Eneste som skjer med dem er at de eventuelt bøyer seg litt, men det kan man bøye tilbake igjen.

Som toppic sier så tror jeg heller barduneringsmuliheter, er viktigere enn om man har kanaler inni eller utenpå. Det er også et pluss å ikke montere langsiden av teltet mot vinden som på filmen.

Noen som har erfaring med hilleberg sine utvendige stenger? Fryser det ikke på masse is og slikt hvis de ikke er i noen kanal?

Enig i at bardunering er viktigere enn om man har innvendig stangkanal eller ytre (mitt gamle Helsport Rundhø vs Hilleberg Nallo).

Har Nallo med utvendig stangkanal. Har hatt mere problemer med det i vinterbruk enn Saivo uten stangkanal og klipps. Problemene med Nallo har vært moderate. Stort sett litt problemer med å få stengene ut/inn pga. kondens som har frosset til is inni stangkanalene. Er litt skeptisk til den nye løsningen til Hilleberg, der den ene stangkanalen er stengt. Likte løsningen med stangkanal på begge sider bedre, selvom løsningen er litt tyngre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.