Gå til innhold
  • Bli medlem

Gassbrenner - hvor sikker er den mot uhell?


Anbefalte innlegg

Jeg har aldri hatt noen problem med gassbeholdere og uhell- men jeg tror jeg i utgangspunktet har en "innebygd redsel" for gassbrennere og føler meg alsdri helt trygg nårjeg bruker dem. Det er sikkert irrasjonelt, men kanskje det stammer tilbake fra en episode som liten gutt da en selvlagt hagle(!) smalt i hendene på meg og er prega mot eksplosjoner :)

Det jeg lurer på:

-har noen her opplevd at en gassbeholder eksploderer?

-er det i det hele tatt en sjanse for at en gassbeholder går i lufta? Og dersom den går i "lufta", hvor farlig er egenlig det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gassbeholdere type 230 og 450 g. http://www.biltema.no/no/Fritid/Friluftsliv/Kjemikalier/Gassbeholder/

Har kun sett gassbeholdere eksplodere hvis man legger dem rett på et bål i glørene. Boksen kan fly ca 50 meter opp i luften hvis man er heldig.

Nå står det som en advarsel på boksene at ved temperaturer over 50 grader, kan boksen eksplodere. Extremt brannfarlig også.

Gassen flyter som oftest nedover. Det var jo en episode hvor noen hadde puttet en 11L gasstank i kuldegropen til teltet sitt, Gassen fylte opp kuldegropen og når en av dem skulle lage kaffe så anntente han desverre gassen slik at det ble et kortvarig men dødelig inferno inni teltet.

Jeg legger derfor alltid boksen utenfor teltet om natta.

Har verken sett eller hørt om noen som har blitt skadd av slike små gassbokser som eksploderer, men en gang må være den første.

Tror ikke du har noe å være redd for så lenge du ikke har en lekk beholder og dårlig lufting.

Edit- Slik blir eksplosjonen:

438484-9-1283346115580.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

-er det i det hele tatt en sjanse for at en gassbeholder går i lufta?

Dersom du lar være å putte gassboksen på bålet vil jeg svare NEI på det spørsmålet.

Faren med gass er først og fremst lekkasje: Propan er tyngre enn luft, og legger seg i kuldegrop og andre søkk.

Med litt omtanke er gass enkelt og trygt å bruke. Enhver varmekilde innebærer en viss risiko. Denne risikoen minimeres ved at man lærer seg hva som er farlig, hvorfor det er farlig og hvordan man opptrer for at dette ikke skal skje. Eksplosjoner kan skje med både gass, rødsprit, bensin og parafin.

Noen kjente risikofaktorer:

Rødspritbrenner: Ekstremt lettantennelig. Vanskelig å se flammen gir risiko for at du prøver å etterfylle rødsprit på en fremdeles brennende rødspritbrenner, hvilket er en svært dårlig ide. Hvis den velter så spres brennende rødsprit utover et stort område. Rødspritdamp og luft kan være eksplosiv.

Bensinbrenner: Ekstremt lettantennelig. Bensindamp og luft kan være eksplosiv. Brenneren er teknisk komplisert, med blant annet forvarmingsprosedyre der fomlepettere kan øke risikoen betydelig.

Parafinbrenner: Ikke like eksplosivt, men blanding av parafindamp og luft kan fremdeles gi svært spektakulære flammekaster-effekter. Brenneren er teknisk komplisert. Forvarming med tilhørende fomlepetter-risiko. Forvarmingen er ofte mer krevende enn på bensinbrennere og involverer som regel rødsprit, hvilket langt på vei oppveier risikofordelen ved at parafin er mindre lettantennelig enn bensin.

Gass: Teknisk sett en MYE enklere brenner, både i konstruksjon og bruk. Risiko er primært knyttet til lekkasjer og tilhørende eksplosjonsfare/brannfare.

Bål: Risikoen er først og fremst knyttet til at bålet er vanskelig å skru av = skogbrannfare, enten etter at du har gått, eller fordi det ikke lar seg gjøre å skru av bålet mens du går og bæsjer i skogen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir mye kald mat hvis jeg skal begynne å engste meg for alt dette :)

Men god info.,

Var alltid skeptisk til de gammeldagse blå gassboksene som ble stukket hull i når vi brukte dem på "primus" eller lampe! Men det skjedde aldri noe galt med de heller. (men som tenåring var det jo tøft å slenge dem på bålet, og løpe.........)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rødsprit, bensin, og parafin har ca samme antennelsespunkt på godt over 200grader. Så alle er like sikre i så måte. Det er mere hvordan det oppfører seg når man først har fått fyr på det som er forskjellen. En stor fordel i favør bensin/sprit er at det fordamper og er borte etter kort tid. Søler du parafin på buksa di har du parafin på buksa di dagen etter også, kanskje det er da du velger å stå for tett innpå bålet. Da hadde det ikke vært igjen noe bensin eller sprit. Men er du uheldig å søler for nærme en åpen flamme så hadde det vært fint om det var parafin. Fordeler og ulemper. Jeg har skiftet til bensin og går aldri tilbake til parafin (så lenge jeg ikke finner på å ta med en ren parafinbrenner da :) ) Skjer nok veldig få ulykker med gassbokser om man ser bort fra de som har skjedd på grunn av dustete oppførsel som å kaste bokser på bålet etc. Har en gang sett en "eksplosjon" i ett telt på en campingplass. Tror de klundret med noen koblinger og fikk en lekasje. Plutselig sto flammen ut av teltåpningen. Men de hadde veldig flaks, ingen ting tok fyr og det så ut til at det gikk bra med de to inne i teltet også. De fortsatte å fikle :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Føler meg av en aller annen grunn tryggere med gass, enn flytende drivstoff... Tror det har litt med hvor mye enklere "systemet" fungerer, at man slipper å forvarme, stikkflammer, søle drivstoff osv. Med gass så plugger du den i, og tenner - ferdig med det :) Sikkert like trygt/utrygt alt sammen, og uansett ingenting som slår et godt bål :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg opplevde at gassboksen, som ble plassert på sekken i ytterteltet falt ned og gass begynte å sive ut. Var som om sikkerhetsventilen sviktet helt. Jeg skrudde den så på gassbrenneren igjen, og lekkasjen ga seg. Gassboksen ble pyntelig plassert utenfor teltet etter den kvelden.

Nå kan jeg ikke huske alle detaljene, men etter å ha snakket med primus, kunne de garantere at innholdet i alle gassbeholderene deres var for lite til at det kunne ta livet av en person. Altså hadde jeg vært i drømmeland da det skjedde, så ville uansett mengden vært for liten til å ta livet av meg. Sant? Tja......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå kan jeg ikke huske alle detaljene, men etter å ha snakket med primus, kunne de garantere at innholdet i alle gassbeholderene deres var for lite til at det kunne ta livet av en person.

Da tror jeg de snakker om død ved kvelning. Det kan jeg ingenting om, men det har de sikkert rett i.

Det skumle med en slik gasslekkasje er at det samler seg i kuldegrop og søkk. En hvilken som helst tennkilde eller gnist vil sette fyr på gassen, som igjen setter fyr på sovepose, telt og klær. Dritskummelt. Dette gjelder absolutt også små gassbokser, ikke tro noe annet.

Det er absolutt en god ide å legge gassboksen utenfor teltet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gassen i en boks er nok til en livsfarlig eksplosjon, og forsvidt til å ta livet av deg hvis du puster inn alt. Det denne gassen som har tat livet av flere som har sniffet div sprayboks.....

Du trenger jo ikke å dra på telttur for å ta livet av deg :lol:

Uhell skjer skjeldent, men det skjer.

Mer info her: http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/troms_og_finnmark/1.7080502 med flere filmsnutter....

Hvorfor skjer det færre uhell med bensin eller parafin primusser???

Jeg tror at:

:) Det er ferre som bruker det.

:) Det krever mer øvelse/kyndighet, og dermed et mer bevisst forhod til riski.

:D Parafin er mye vanskeligere å få fyr på.

dsk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er litt rart at folk ikke legger merke til gassen når den lukter ganske mye. Nå har nok problemet vært at folk er tette i nesa på vinteren.

Er jo også forskjell på å bruke en 11 liters tank i forhold til 250g 450g.

Dette blir nok det nye dopet for kids som sniffer lightergass.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg oppfatter gass som rimelig trygt, og bruker ofte en Jetboil sommerstid. Selv om denne er lett å bruke og funker godt, kan jeg forestille meg følgende skrekkscenario:

Jetboilen fylles med for mye vann. Når vannet koker, koker det over. I det du skal skru av gassen får du kokt vann på fingrene, fomler og velter Jetboilen. En Jetboil som ligger på siden brenner ikke pent og pyntelig, men med store flammer. Flammene fra Jetboilen - eller flammer den antenner i gress, lyng osv - får gassboksen til å eksplo-faen meg-dere.

Det bør ikke være vanskelig å tenke seg andre scenarioer med gassbrennere (med brenner montert over boksen) som velter.

Særlig Jetboil har liten flate, høyt balansepunkt og er ustabil.

Men hittil har det gått bra (med unntak av kokt vann på fingrene med overfylt jetboil :) ) - og det regner jeg med det gjør i framtida også :)

I telt bruker ofte Nova med tennvæske , og forvarmer med tennvæske. En stor fordel med tennvæske er at den brenner med lave og kontrollerte flammer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slapp av, du har god tid til å ta jetboilen din ut av det brennende gresset. Litt brennende gress er neppe nok til å få gassboksen til å eksplodere uansett. Selv om du skulle miste den oppi ett bål i full fyr så har du likevel normalt sett god tid på å komme deg vekk. Men anbefaler at du gjør nettop dette istedenfor å prøve å fikle den ut av bålet igjen. (kommer litt an på hvor enkelt det er å få den ut igjen)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det gjør det men om man ikke maser seg opp er det ikke værre enn at om man er litt forsiktig så er det ikke noe problem å ta tak i den i bunnen og rette den opp. Da begynner den å brenne fint igjen :) Forøvrig skulle den velte inne i teltet så er nok det beste å kaste noe over den så fort som mulig, gjerne en ullgenser eller ullteppe for å kvele flammene. Steng så for gassen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

har brukt mye gass til nå, selvom primusen i større grad foretrekkes nå om dagen. Har kun opplevd lekkasjer to ganger, og da var det snakk om billiginnkjøpte gassbokser fra Clas O. Var relativt spenstig i teltet ved de to anledningene. Opplever likevel gass som veldig driftsikkert og enkelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.