Gå til innhold
  • Bli medlem

Tur i nord


alexstra

Anbefalte innlegg

Jeg og en kamerat planlegger en tur opp i nord til sommern. Vi har tenkt litt på å starte i Reisa nasjonalpark, også vandre gjennom det finske området Halti, kanskje også bestige det høyste fjellet i Finland som er i det området, og deretter krysse svenskegrensa for og til slutt kanskje nå Øvre Dividal Nasjonalpark. Vi planlegger å legge av sånn ca. 2 uker til denne turen.

Da lurer jeg på om noen har noen erfaring til noen av disse områdene, spesielt de finske skogene er jeg nysgjerrig på. Eller om noen kanskje har noen andre spennende områder å anbefale. Vi ønsker å vandre i både høyfjell og dype øde skoger hvor det er lite trafikk av mennesker.

noen som har noen tips?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har selv vært litt på tur i området rundt Halti-toppen eller Raisduottarhaldi som den norske toppen heter. Et fantastisk turområde med stoslagen utsikt fra toppen. Størsteparten av området er høyfjellsterreng uten trær. (tregrensa her oppe ligger på rundt 4-500 moh.) Bor selv i Reisadalen, noen kilometer fra inngangen til Reisa Nasjonalpark i Reisadalen.

Finsk skog kommer dere antagelig bare til å møte ved kryssing øverst i Skibotndalen eller rundt Kilpisjarvi-området. Skogen her er stort sett fjellbjørk, relativt åpen og glissen vegetasjon. Det skal være en merka rute fra Reisadalen og over til Kilpisjarvi med noen ubetjente hytter underveis (Nøkkel kan skaffes om medlem i DNT).

Er planen å sove på hytter eller bare telt? Fisking eller jakt underveis?

Daniel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Yes det tar jeg til ettertraktning. forestiller det kan bli tett med mygg. litt myggolje og lue med myggnetting er vel nødvendig. gjort litt research om området spesielt ødemarksområdet i den lapska arm. her er en link for dem som er interessrt: http://www.luontoon.fi/page.asp?Section=1788. første omgang nå må kart bestilles før ruta i grove trekk blir lagt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.