Gå til innhold
  • Bli medlem

"Slakke" i Rotefella super telemark binding.


Anbefalte innlegg

Heia

Jeg har et spørsmål om hva folk mener er normal slakke/sideveis rotasjon i Rottefella Super telemark bindinger?

Jeg kjøpte dette som arvtager til mine gamle Atomic ARC(der sålen krakkelerete) og Asolo støvler(som ble så myke at de kunne vries opp som en klut)

Det jeg opplever nå er at støvlene vrir seg i bindingen. Når jeg har strammet bindingen helt flytter helen seg 2-3cm fram og tilbake i forhold til senter av skia når jeg stå rett opp og ned og vrir lett på foten. Det var ikke så mye selv med de utslitte Asolostøvlene. Nå er det nye Crispi Sydpolen støvler og nye Super Telemark bindinger og jer håpet det skulle bli bedre(siden det var noe av grunnen til at jeg kjøpte nytt). Så jeg lurer da på hvor mye slakke som er normalt?

Linker til produkter:

http://www.rottefella.com/en/Products/Telemark/Super-Telemark/

http://www.crispi.no/pc-64-44-SYDPOLEN.aspx

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei.

Har sjølv opplevd det samme. Eg tok bindingane med til butikken og la fram problemet.

Blei ikkje trudd til å begynne med, men fekk betjeninga til å sette nye sko oppi, pluss at me prøvde fleire bindingar.

Det tok ikkje lang tid før dei såg at noko var gale med mine bindingar.

Åpningen i "kjeften" var større enn normalt.

Antakeligvis fabrikasjonsfeil, Rottefella vart kontakta og eg gjekk ut med nye bindingar.

Etter byttet vart det plutseleg moro å gå på skia igjen.

Ta utstyret med til forretningen og prøv det same som eg gjorde.

Lukke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag var jeg i butikken og prøvde forskjellige sko og ski kombinasjoner for å finne ut av det.

Det viste seg at mine Crispi var ca 2 mm mindre i fronten enn Morgedal støvler. Morgedalstøvler satt fint i bindingene mine.

Men så prøvde vi oss fram med flere par Crispistøvler. Det viste seg at flere av parene i butikken var like ille som mine støvler! Alle Crispistøvlene vi prøvde var vesentlig mindre enn Morgedal støvlene som ga en del mer slakke. Jeg kunne fått et nytt par av de på stedet(uten at jeg kjøpte skoene der. Skryt til Axel Brunn) men siden alle Crispistøvlene i rett størrelse hadde vesentlig mer slakke enn Morgedalstøvlene vil jeg heller ta det med Crispi Norge. Jeg vil ikke ha et halvdårlig par når skoene koster så mye. Så får vi se om Crispi greier å gi meg et par som sitter skikkelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Mener ikke å kuppe tråden med å dreie den over til en annen sak her, men jeg har også litt problemer med mine 75mm sko i super telemark binding. Men mitt problem er litt annerledes enn ditt. Mine bindinger gnager inn i "tåområdet" på skoen akkurat der tåbøylen på bindingen er hengslet. Se bilde..

Tidligere hadde jeg et par Crispi Antarctic der det ble hull på læret etter et par sesonger. Nå har jeg kjøpt meg Varg polar men jeg har fått samme problem på de og de har blitt som på bildet etter bare noen måneders bruk, og da kun brukt på helgeturer.

Jeg begynner da å lure på om det kan være bindingen det kan være noe galt med, men vi var 2 stk som kjøpte Vargsko samtidig og vi har samme problem begge to....

Kan det være variasjoner i produksjonen av disse skoene som gjør at man kan være "uheldig" å få slike sko eller er det bindingene?.....

Er det flere der ute som har samme problem?

post-9239-133474744485_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Har opplevet samme slarket med ulike 75 mm støvle fabrikater i samme bindingen. Noen er ørlite smalere og det gir mye slark bak på helen.

Bruk samme par støvler i samme bindingen og juster "vingerne" på bindingen inn/ut så det passer med en stor skiftenøkkel og minst like stor forsiktighet når du bøier metallet. Det er dette, de gjør på skiverkstedet, når de monterer med støvler.

Hilsen Elgen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å bøye inn bindingen er jo en veldig dårlig løsning på problemet synes jeg.

Du vil ende opp med en binding som kniper mer jo lengre opp du vipper foten. Samtidig som du beholder slakken når foten er "nede"

I tillegg er herdet aluminium noe drit å bøye på. Du får veldig lite forvarsel før det knekker.

Hvor mye slakke er det folk aksepterer?

En anna ting jeg lurer på er om det finnes noen standardisert målsatt tegning av hvordan sko og binding skal være?

75mm skal jo liksom være en standard eller er det bare et ca mål produsentene har blitt einge om?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Jeg skrev FORSIKTIGT. Men jeg mente nå bøje den ande vei altså parallelt med skia. En svært lite justerin for vil gi masse på helen.

Jeg er så gammel, at jeg er vokst opp med rottfella på Bonna treski og har ved tyrt bøid bindingen og bøid den tilbake igjen. Telemark bindinge er noe stivere, men etter min oppfatning ikke i "superherdet"alu som er sprøtt. Så langt er det gått bra for meg og jeg har også gjort det nylig.

Min erfaren er at 75mm støvler med "støpt" såle er ørlite breiere over fotbladet. Crispi og Varg sine beksømstøvler er håndarbeide og slipt i 75 mm form i en eller annen jigg. En Varg støvle jeg hadde var ørlite skeiv og skrent innover seolvom bindingen var korrekt montert. Fischerstøvlen med "støpt" såle satt korrekt.

Tema har vært oppe i en tråd for 2-3 år siden. Jeg finner den ikke akkurat nå, men det kan vel søkes frem.

Hilsen Elgen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.