Gå til innhold
  • Bli medlem

Spørsmål til en tur til Nepal Himalaya (Khumbudalen)


Anbefalte innlegg

Om 3-4 uker tar jeg turen til Nepal. Tenkte å bruke 3-4 uker på å gå opp fra Lukla til Kala Patthar, Mt. Everest BC, topptur Imja Tse (Island Peak) og en del sideturer i diverse daler og fjell-rygger. Har egentlig ikke laget et mål for turen, bare se ann vær og hva jeg føler å dra dit jeg ønsker. Går solo, uten bærere eller guide. Har brukt en del uker på å planlegge ganske mye, men sitter nå med en del spørsmål som jeg ikke har klart å riktig få svar på.

Håper det finnes en erfaren bruker som kan gi meg gode svar. Har selv aldri vært på noe lignende utenfor Norges grenser.

1. Rensing av drikkevann. Det anbefales å ikke kjøpe drikkevann på flaske pga. forsøpling, og respekterer dette. Har derfor planer om å rense alt drikkevann. Har søkt etter aktuelle rensetabletter, men har funnet bare amrikanske produkter (Potable Aqua Plus, Polar Pure) som jeg ikke får kjøpt eller sent til Norge. Hvilke rensetabletter anbefales og kan kjøpes i Norge, hvor/hvordan kan jeg skaffe disse? Mulig å skaffe rensetabletter i Nepal?

2. Trenger propan/butan-beholdere til koking av vann/matlaging. Ettersom det ikke er mulig å få dette med på fly må dette skaffes etter jeg har landet i Lukla. Er det mulig å få kjøpt propan-beholdere i/etter Lukla? Isåfall, hvor?

3. Trenger detaljerte kart over hele Khumbudalen, fra Lukla i sør til Mt. Everest i nord. Dette skal finnes i Kathmandu, men hvor?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Drikkevann: Jeg foretrekker Micropur. Har du vurdert det? Selges på apotek...

Gass: alt kan sikkert kjøpes - det er mange forretninger - men prisen og kvaliteten er jo et usikkerhetsmoment. Jeg har ikke svar på det - men regner med at du skal bo på tehus oppover dalen, så da trenger du vel ikke gass før evt toppstøt...? Vi brukte gass fint langt oppi fjellet der selv om det var kaldt.

Kart: Jeg kjøpte i sin tid et svært godt kart i fra Rei.com. Det heter National Geographic Everest Base-Camp Trekking Adventure Map. REI Item# 6799250011 Beste kartet jeg har sett over området og det er også i en usedvanlig god papirkvalitet. Kostet 20 dollar da jeg kjøpte det. Mener det er 1:50:000 Jeg bestilte senere et lignende kart over Annapurna, men da var kartkvaliteten mye dårligere dessverre.

Hvordan ordner du klatrepermiter osv? Blir det ikke mye å bære på?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drikkevann: Jeg foretrekker Micropur. Har du vurdert det? Selges på apotek...

Gass: alt kan sikkert kjøpes - det er mange forretninger - men prisen og kvaliteten er jo et usikkerhetsmoment. Jeg har ikke svar på det - men regner med at du skal bo på tehus oppover dalen, så da trenger du vel ikke gass før evt toppstøt...? Vi brukte gass fint langt oppi fjellet der selv om det var kaldt.

Kart: Jeg kjøpte i sin tid et svært godt kart i fra Rei.com. Det heter National Geographic Everest Base-Camp Trekking Adventure Map. REI Item# 6799250011 Beste kartet jeg har sett over området og det er også i en usedvanlig god papirkvalitet. Kostet 20 dollar da jeg kjøpte det. Mener det er 1:50:000 Jeg bestilte senere et lignende kart over Annapurna, men da var kartkvaliteten mye dårligere dessverre.

Hvordan ordner du klatrepermiter osv? Blir det ikke mye å bære på?

Var på apoteket å så på Micropur, men de var også usikker ettersom det sto at det kan brukes i mellom- og nord Europa (ikke tropiske strøk som Nepal), men nå er vel ikke det så velig tropisk fra 3000m å oppåver i Himalaya. Men hvis du har gått på Micropur i området uten å fått dødlig diare eller lignende går det vel greit for meg også!

Skal bo på tehus ja, så det blir bare til de dagene mot toppstøtet. Får satse på at det ordner seg i Lukla/Namche.

Nærmeste jeg fant av kart var "Washburn's Everest Map", 1:50 000, http://www.rei.com/product/580293. Ser ut til å være et detaljekart for kun Mt. Everest/Lhotse/Nuptse. Skal søke litt rundt etter flere kart. Fant også ut en god del om kartblader får områdene i lonely planet's "Trekking in the Nepal Himalaya", skal ta det videre derfra.

Planen er å fikse klatrepermit ved Nepal Mountaineering Association i Kathmandu, har hørt at det skal være både og å skaffe slike permits når du går utenfor en organisert tur. Får jeg ikke en permit er ikke det noe problem for meg egentlig.

Blir litt å bære på, men har satt inn all kreativitet på å få sekken under 15kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte kun flaskevann hele veien og fikk kokt brevann på Island peak. Fikk diare da men brukte ikke Micropur på det først noe som var en stor tabbe. Diare'en kom først etter toppstøtet så sånn sett var det OK nok.

Jeg må si jeg er usikker på om jeg ville stolt på Micropur også. Det var en del som brukte sånn vannrensegreier med pumpe osv. Men mange kjøpte vann noe som er helt greit. Det koster en del, men økonomien lokalt er avhengig av bæreinntektene og som gjester er det greit å bidra litt.

Det kartet jeg kjøpte selges ikke lenger på rei ser jeg. Men det er dette her:

http://www.mapsworldwide.com/sku_15368.htm (Sitat: Printed on waterproof, tear-resistant plastic material. ) Skulle vært obligatorisk for alle kart!

Jeg er imponert over at du klarer deg med bare 15 kg. Skal du leie telt, stegjern, øks etc der oppe da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte kun flaskevann hele veien og fikk kokt brevann på Island peak. Fikk diare da men brukte ikke Micropur på det først noe som var en stor tabbe. Diare'en kom først etter toppstøtet så sånn sett var det OK nok.

Jeg må si jeg er usikker på om jeg ville stolt på Micropur også. Det var en del som brukte sånn vannrensegreier med pumpe osv. Men mange kjøpte vann noe som er helt greit. Det koster en del, men økonomien lokalt er avhengig av bæreinntektene og som gjester er det greit å bidra litt.

Det kartet jeg kjøpte selges ikke lenger på rei ser jeg. Men det er dette her:

http://www.mapsworldwide.com/sku_15368.htm (Sitat: Printed on waterproof, tear-resistant plastic material. ) Skulle vært obligatorisk for alle kart!

Jeg er imponert over at du klarer deg med bare 15 kg. Skal du leie telt, stegjern, øks etc der oppe da?

Skal revurdere det med drikkevann, å kanskje satse på å kjøpe så lenge det finnes vann å få kjøpt.

Takk for at du fant kartet. Når jeg ser på den "map sample" av kartet er det faktisk omtrent likt detaljnivået på dette kartet ( http://mapy.mk.cvut.cz/data/Himalaj-Himalayas/Nepal/Everest/Everest.jpg ) som jeg håpet å finne (har brukt det til det meste av planlegginga av turen). Mulig at jeg klarer meg med å printe ut dette, men da er det en risiko med at kartet lett blir ødelagt.

Skal leie stegjern i Periche eller nærmere Imja Tse, har et lett-telt som blir med, regntett til en viss grad, men ikke akkurat det mest solide. Satser på å få alt under 15kg, men da regner jeg uten vann/stegjern og effekter jeg evt. kjøper i Nepal. Så kan tiltider bli opp mot 20kg. Lever livet lett med bare det absolutt nødvendigste (og et speilreflekskamera + 2 linser!).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann! Du kommer til å få verdens beste tur der oppe ! :)

Ettersom du har så god tid anbefaler jeg virkelig å bruke 7-8 dager på å gå fra Jiri til Lukla istedet for å fly. Fantastisk følelse å nærme seg fjellkjeden til fots.

Jeg hadde 17-18 kg med meg, og opplevde faktisk turen til Lukla hardere enn Lukla->EBC :)

1. For drikke brukte jeg Indisk Iodin jeg kjøpte i Namche (https://secure.wikimedia.org/wikipedia/en/wiki/Iodine#Disinfectant_and_water_treatment), og etter det sykesøsteren i namche fortalte oss har det litt og si om du kjøper indiskprodusert eller amerikansk. Det førstnevnte skulle visst være billigere, men litt dårligere. Du kjøper en liten flaske med x antall doser som inneholder en pipette. Så drypper du et par doser i vannet og venter en time, og da skal vannet være fri for alt utenom Giardia (må stråles vekk). Kjøp i tillegg C-vitamintabletter som du deler opp i små biter, dette brukes til å annulere iodin-smaken. Micropur hadde jeg bare i tilfelle jeg gikk tom for iodin.

Det absolutt sikreste skal visst være UV-rør, og dette kan du kjøpe i Kathmandu (NB, dette er dyrt og du er avhengig av strøm, som også er dyrt i høyden).

2. Tror som nevnt det er lettest å få tak i brensel i Kathmandu.

3. Overfladiske kart fåes ved alle travel-agencies. Vårt fungerte fint fra Jiri til EBC. Ikke super-detaljert, men godt nok!

God tur!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

^^ takk for infoen! Har vurdert Jiri-Lukla, men er fortsatt ganske bestemt på å gå fra Lukla for å muligens ha tid til å ta en del daler litt utenfor trekking-løypene. Kjøper Micropur sånn i tilfelle nød, men satser på indisk iodine i Namche etter din anbefaling. Pris på dette? Selges amerikansk iodine i Namche?

Gikk du solo, uten guide/bærere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flaske vann er noe miljø svineri!!!

Micropur basic varianten de selger på norske apotek er ikke god nok!

Potable Aqua kjøpes overalt i Thamel, ca 500 rupies (50 tab)

Indisk iodin anbefaler jeg ikke, har hatt masse mavetrøbbel med det før 2007. Men på mine 4 siste ekspedisjoner i Himalaya har jeg kun brukt Potable Aqua, har ikke hatt noen mavetrøbbel i hele tatt!

Hilsen fra Kathmandu

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På teahouse spiser jeg forøvrig havregrøt til frokost og dal baht både til lunsj og middag. Suppler gjerne med supper og masse te. Prøv noe annet på de vestlige menyene og jeg skal garantere deg at du blir syk, f.eks halvstekte egg, pannekaker (rå i midten) og pizzaer. Fysj :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må si jeg er usikker på om jeg ville stolt på Micropur også. Det var en del som brukte sånn vannrensegreier med pumpe osv. Men mange kjøpte vann noe som er helt greit. Det koster en del, men økonomien lokalt er avhengig av bæreinntektene og som gjester er det greit å bidra litt.

Denne måtte jeg smile litt av. Som gjester er det altså greit å bidra med forsøpling? En ting er sikkert, og det er at plasten ikke bæres ut igjen! Ølflasker har jeg mer sansen for, disse knuses til småbiter og forvitres over tid. Plast derimot...

PS! Flaskevann i Nepal er forøvrig ikke helt å stole på. Stikkprøver har avdekket skremmende dårlig kvalitet. Men når literen selges for mindre enn 1 kr i Kathmandu kan man vel heller ikke forvente så meget...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flaskene blir tappet og forseglet der oppe i dalen.

Prisen på drikkevannet øker dess lenger man kommer i fra tapperiet. Jeg ser ikke det helt store problemet med disse vannflaskene. Jeg tror de lokale setter pris på all frakt - det er jo det de lever av. Mat, drikke og parafin oppover - søppel og emballasje ned.

Jeg tror man forurenser mer langs stien-veien¨vannkildene om man får diare! Det har sikkert du også sett. Ikke uten grunn at noen har med hundebæsjeposer etc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange tips her, skal iallefall få skaffet meg Portable Aqua i Thamel ettersom det var det jeg på forhånd hadde tenkt meg, men ikke viste at det fantes å få kjøpt i Nepal.

Enklest å skaffe flybilett Kathmandu - Luka når jeg lander på flyplassen i Kathmandu, eller på hotellet i Kathmandu? Har jeg sånn passe god sjangse til å få meg fly til Lukla allerede dagen etter at jeg lander i Kathmandu, eller må jeg kanskje vente 2-3 dager på plass? (hvis ikke været er et problem)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

^^ takk for infoen! Har vurdert Jiri-Lukla, men er fortsatt ganske bestemt på å gå fra Lukla for å muligens ha tid til å ta en del daler litt utenfor trekking-løypene. Kjøper Micropur sånn i tilfelle nød, men satser på indisk iodine i Namche etter din anbefaling. Pris på dette? Selges amerikansk iodine i Namche?

Gikk du solo, uten guide/bærere?

Jeg husker ikke helt prisen på iodin, men jeg tror det skal være mulig å få tak i amerikansk i Kathmandu. Er ihvertfall billigere enn i Norge.

Jeg gikk med en kompis, uten guide og bærere. Det er jeg evig lykkelig for at vi gjorde. Har ikke noe vondt å si om de guidede turene, men jeg satt veldig pris på friheten vi hadde :) Dessuten smaker maten ekstra godt når du har tatt deg helt ut i bakkene!

Jeg bumper det Lyngve sier om Dhal Bhat, hold deg til det trygge og unngå vestlige imitatormåltid. Han jeg reiste med fikk _seriøse_ mageproblemer etter en dårlig stekt pizza. Ris og linser smaker sykt godt etterhvert, hehe.

Matrutinen min var noe i denne duren:

Frokost - 1 liter vann, Tibetansk brød + peanøttsmør / Havregrøt / egg fried rice

Så kjøpte jeg med 5-6 hardkokte egg og litt ekstra brød som jeg spiste i pauser mens vi gikk.

vann vann vann

Lunsj - Dhal Bhat / Egg fried rice / Toast with egg

vann vann vann

Middag - Samme som lunsj + ekstra småmåltid og te

Kvelds - Tibetansk brød + peanøttsmør

Jeg spiste kilovis med peanøttsmør på den turen, og du kan kjøpe det overalt for 200-300 rupees :>

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Flaskene blir tappet og forseglet der oppe i dalen.

Prisen på drikkevannet øker dess lenger man kommer i fra tapperiet. Jeg ser ikke det helt store problemet med disse vannflaskene. Jeg tror de lokale setter pris på all frakt - det er jo det de lever av. Mat, drikke og parafin oppover - søppel og emballasje ned.

Jeg tror man forurenser mer langs stien-veien¨vannkildene om man får diare! Det har sikkert du også sett. Ikke uten grunn at noen har med hundebæsjeposer etc.

Her er jeg helt uenig med det du sier :-)

Hvor ofte ser du at søppel blir fraktet nedover på stiene i Khumbu?

Det er første gang jeg ser at noen reklamerer for plastikk rusk i naturen. Årlig fraktes det f.eks inn 1 million plastflasker i Annapurna Conversation Area (ACAP), og dette rusket blir værende der...... (tenk deg om noe tilsvarende hadde skjedd i Jotunheimen!!!!!)

At man har tapperier lokalt, fjerner ikke problemet med engangsemballasjen. Det vil jo heller bidra til å øke volumet, ettersom man på den måten holder prisen på flaskevann nede for forbruker.

ACAP har bekjempelse av engangsplastflasker som en høyt prioritert oppgave. Rundt Annapurna er det satt igang flere drikkestasjoner, hvor man kan fylle sine egne vannflasker med renset vann for en meget billig penge. Dette er et flott tiltak for de som "har glemt" å ta med vannrense tabletter.

Nå har jeg fartet rundt på stier i Nepal i hundrevis av dager de siste årene. Jeg bruker utelukkende vannrensetabletter (helst av typen Potable Aqua), og har ikke hatt diare. Vannkilder og små bekker finnes det flust av både i Annapurna, Everest og Langtang så tilgang på krystallklart vann er aldri et problem. Men denne metoden krever likevel at man må bære rundt på litt ekstra vann, da man helst bør vente 2 timer før man begynner å drikke vannet. Så det betyr at jeg det meste av tiden går rundt med 1-2 liter vann i sekken. Men så lenge det er betydelig penger å spare på dette, samtidig som man er miljøvennlige, har jeg ikke noe imot 1kg ekstra i sekken ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.