Gå til innhold
  • Bli medlem

Hvilket telt er best til vårt bruk?


Kristin

Anbefalte innlegg

Jeg må bytte ut mitt gamle Hilleberg Nallo 3. Nå er jeg i tvil om hva slags telt jeg bør anskaffe. Vi er to voksne og to hunder. Vekt og volum spiller stor rolle, da jeg er vant med Hillebergs superlette telt. Hilleberg er favoritten, men trenger tips til andre modeller jeg bør se nærmere på.

Kriterier: god lufting, lav vekt, plass til to personer + 1 til 2 hunder, god pris:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ettersom du allereie er på Hilleberggaleien er det vel ikkje berre lett å gå over til noko anna...

No veit eg ikkje heilt kva du skal bruka teltet til (sommar eller vinter - begge deler?), men Nammatj GT kan vera aktuelt dersom du er komfortabel med skrå vegg i fotenden.

Hilleberg Nammatj GT 2: http://www.brukassport.no/index.php?nr=90&case=4&id=179&idkategori=72&startrow=

Hilleberg Nammatj GT 3: http://www.fjellsport.no/telt-1/telt/hilleberg-nammatj-3-gt-telt-gronn.html

evt kan du sjå på Kaitum 3 dersom du vil ha rette gavlar og to små fortelt:

http://www.brukassport.no/index.php?nr=90&case=4&id=177&idkategori=72&startrow=

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle som er på Hilleberggaleien" vet at dette er av de beste telt som er produsert. Du skal lytte til de råd som kommer og vite at modellvalget er stort. To hunder krever solide fortelt. Dermed er det kanskje tunelltelt du bør ha?

Dersom du skal avveie pris og kvalitet mer kritisk i forhold til ditt bruksområde, tvinger teltene fra Exped seg fram som opplagte alternativ. Jeg hevder Exped gir over 80% av kvaliteten til drøye halvparten av prisen. Exped er i tillegg oftere på tilbud enn Hilleberg.

Hva tror du om et stort telt for 2 med utvidet fortelt, Andromeda Extreme; http://www.amfibi.no/display.aspx?menuid=10502&prodid=14451

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med to hunder vil nok to utganger være lurt - Hilleberg Kaitum er verdt å titte på. Jeg kjøpte det etter at mitt trofaste Nallo ble litt for slitent.

Jeg ville vel heller si at med to hunder vil ett stort fortelt være lurt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Jeg er enig i at Kaitum 3 samt Nammatj 3 GT er gode kandidater.

Det spørs vel mest om du vil ha en eller to innganger. Antar her at hunden(e) skal ligge i fortelt.

Fimax og jeg syntes vel det ble noe slitsomt å måtte krabbe over utstyr og hund dersom man av en eller annen grunn ville ut av Nallo 2 etter leggetid. Men alt går med godvilje :-)

Selv har jeg i tillegg til Hilleberg Jannu et Exped Orion Extrem. Luksusplass med tanke på høyde i Orion'en i forhold til Jannu, og mange gjennomtenkte, gode løsninger samt etter et års bruk har jeg ikke mye negativt å si, med unntak av noe trange stangkanaler. Eksempel på gode løsninger er to spjelkeledd til stenger som brukes til å holde lufteluker åpne.

Kanskje Exped Venus III ville være verdt å se på?

http://www.oslosportslager.no/produkt/exped-venus-iii-tremanns-telt-5610.aspx

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Hei.

Jeg er enig i at Kaitum 3 samt Nammatj 3 GT er gode kandidater.

Det spørs vel mest om du vil ha en eller to innganger. Antar her at hunden(e) skal ligge i fortelt.

Fimax og jeg syntes vel det ble noe slitsomt å måtte krabbe over utstyr og hund dersom man av en eller annen grunn ville ut av Nallo 2 etter leggetid. Men alt går med godvilje :)

Selv har jeg i tillegg til Hilleberg Jannu et Exped Orion Extrem. Luksusplass med tanke på høyde i Orion'en i forhold til Jannu, og mange gjennomtenkte, gode løsninger samt etter et års bruk har jeg ikke mye negativt å si, med unntak av noe trange stangkanaler. Eksempel på gode løsninger er to spjelkeledd til stenger som brukes til å holde lufteluker åpne.

Kanskje Exped Venus III ville være verdt å se på?

http://www.oslosportslager.no/produkt/exped-venus-iii-tremanns-telt-5610.aspx

:)

Har nå studert alle teltene, og jeg tenker at med to svette hunder, er det greit med to fortelt:) Det blir et Kaitum3 GT.

Litt godt å få slippe å ha en hund oppå seg når en våkner. Og det ligner mitt kjære, gamle Nallotelt! Solid som bare det!

Takk for alle innspill, det var gode tips dere kom med, alle sammen:)

En siste ting; skal jeg kjøpe rødt denne gangen ( det er litt fint med rødt :roll: ) eller blir det for lyst inne da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja farge er jo et valg.

Rødt (og f.eks gult) blir vel litt lysere inni.

Men det kommer jo an på når du bruker det mest. Om vinteren er det fint med mer lys enn om sommeren.

Men det er vel primært direkte eksponering i sol som gjør det lyst, og varmt evt.

Vet noen spenner tarp slik av den og dekker en del av morgensola fra å treffe telt. Men ikke alltid man får satt det opp slik da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Kristin.

Farge på teltet. Velg rødt!

Min bakgrunn som offiser var alltid tanken om "å gå i ett med fedrelandet", dvs kamuflasje. Derfor var grønt min farge. Men kamuflasjetanken handlet ikke bare om farge, men også om plassering i lendet, med resultatet særlig i mørke, jeg fant det neste ikke igjen.

Så kom dagen da jeg måtte kjøpe nytt telt. Jeg var ganske stolt da jeg klarte å bryte gamle prinsipper. Nå lyser mitt røde Hilleberg Akto opp i fjellheimen. Aldri angret på dette fargevalget. Så nå gjenstår det om jeg klarer å velge annet enn grønt på utstyret for øvrig.

post-6946-13347474526_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Kristin.

Farge på teltet. Velg rødt!

Min bakgrunn som offiser var alltid tanken om "å gå i ett med fedrelandet", dvs kamuflasje. Derfor var grønt min farge. Men kamuflasjetanken handlet ikke bare om farge, men også om plassering i lendet, med resultatet særlig i mørke, jeg fant det neste ikke igjen.

Så kom dagen da jeg måtte kjøpe nytt telt. Jeg var ganske stolt da jeg klarte å bryte gamle prinsipper. Nå lyser mitt røde Hilleberg Akto opp i fjellheimen. Aldri angret på dette fargevalget. Så nå gjenstår det om jeg klarer å velge annet enn grønt på utstyret for øvrig.

Hmm, jeg prøver å finne ut om Kaitum har åpninger i begge ender? Var det noen som nevnte at teltet har to små fortelt?

Og når det gjelder farge, så blir det nok grønt... Mannen min vil ikke synes når vi er på fiske i Sverige:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, både kaitum og kaitum GT har inngang i begge ender. Kaitum GT har det store forteltet (med inngang selvfølgelig), men du har fortsatt fortelt/inngang i andre enden. Har Kaitum 2 selv, og digger det!

Se her:

http://hilleberg.se/sites/default/files/kaitum-floor-eng.jpg?1291220495

Har Kaitum 2 også to åpninger? Begynner å lure på om det er nok for oss med 2-mannstelt. Hvis det er 2 fortelt på dette også, så skal det kanskje holde...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har Kaitum 2 også to åpninger? Begynner å lure på om det er nok for oss med 2-mannstelt. Hvis det er 2 fortelt på dette også, så skal det kanskje holde...

Jeg har kjøpt Kaitum 3, selv om jeg bruker teltet mest alene. Kaitum 3 veier 300g mer. Da får en et telt som er 105cm høyt i innerteltet vs 100cm for 2. Telthøyden ved inngangen er lavere. 3 er betraktelig større (3,9m3 vs 2,9m3). Kaitum 3 er et av få tremannstelt som faktisk 3 personer kan ligge i (60cm liggebredde per person).

Jeg hadde heller kjøpt Kaitum 3 enn Kaitum 2GT. Bedre med stor plass i innerteltet, enn mye ubrukelig plass i ytterteltet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.