Gå til innhold
  • Bli medlem

propanbrenner?


Steffen1

Anbefalte innlegg

Annonse

Tror ikke du vil finne noen som passer til de store 12kg dunkene, hvis det var det du mente!

Jeg har en slik som på bildet, den er god på 2-3kg beholder. Har ikke brydd meg om å undersøke om det fremdeles finnes gassflasker på 2-3kg, men jeg tror de fremdeles er i salg, forholdsvis dyre sammenlignet med de på 12kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tviler på det sterkeste på at du finner bluss som sitter rett oppå 11 eller 5 kg propanflaske uten den gule slangen.

Derimot har jeg sett både "krabbekokere" og ett bluss komfyrer i vanlig salg i hytteforetninger og lignende. Det burde ikke kreve alt for mye fingerferdigheter å strippe dem for overflødig metall og sitte igjen med brenner pluss regulatorskrue, for så å montere det i en mer kompakt brennerfot og kjelestøtte. Eventuelt bruke dem slik de er, uten modifikasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blå aparatet som du viser på bildet har sansynligvis en standard skrukopling under brenneren. (Har et av samme type som ble kjøpt ca. 1965 og det har en helt standard skrukopling.) Det burde ikke være noe problem å finne en kopling / overgang som passer her, men de standardflaskene som brukes i dag har en hurtigkoblet ventil på toppen og jeg tror ikke du vil finne en brenner som kan festes direkte på disse. Du må nok gå veien om en standardkopling og en slange, men videre er det nok uendelig mange muligheter.

post-4379-133474744115_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brukes en del i båt fortsatt. En del håndtverkere bruker også disse.

Det er få steder å få byttet flasker.

Det finnes en overgang til å sette på store flasker.

Skal du kjøpe noe så ukarant nytt i dag koster det myyyyyye. Tror overgangen koster rundt 600 + mva. Hør med f.eks. TESS.

Det er sannsynelig at en eller annen gammel nabo har liggende en slik i kjelleren, som du kan få gratis så slipper han/hun å bekymre seg over hvordan den skal kastes.

dsk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er 2 kg propan beholder fra primus.

http://www.primus.se/Templates/Pages/3_cols_white_middle.aspx?SectionId=5888

Fortsatt veldig tilgjengelig, men ikke nødevendigvis på LPG og bensin stasjoner, men i sportsbutikken og liknende.

Brenneren er også fra primus og heter Frigg Stove

http://www.primus.se/Templates/Pages/3_cols_white_middle.aspx?SectionId=5888

I forhold til dagens moderne propan beholdere med moderne hurtig kobling så finnes det noe overganger, dagens flasker oppererer ikke med samme trykk som den "gamle blå" så det må være overgang med regulator.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I forhold til dagens moderne propan beholdere med moderne hurtig kobling så finnes det noe overganger, dagens flasker oppererer ikke med samme trykk som den "gamle blå" så det må være overgang med regulator.

Så lenge gassen er den same, så er nok trykket det same også :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder 11kg flasker bør man satse på stålflasker om men har tenkt å bruke dette når det er kaldt. Det gir mye bedre futt enn komposittflaskene. Det har jeg selv erfart på ei hytte. Før vi byttet til stålflaske var det knapt å få stekt egg, og skrudde man på ett bluss til stoppet det helt. Med Stålflaske så er det fin futt i alle 4 bluss. Dette var ved 15-16 minusgrader. Ulempen er selvfølgelig att de veier en del mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge gassen er den same, så er nok trykket det same også :)

Mulig det, jeg snakket med en gass forhandler som også driver med gamleutgaven av den gamle blå, den grønne. Det var han som fortalte meg at det er forskjell på trykket.

Altså ikke fasit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forsåhvidt har begge rett vedr trykket. Det bare snakk om hvor vi måler.

Selve flaska har samme høye trykket. (7-8 Bar ved romstemperatur)

De gamle brennerene brukte dette trykket, og hadde en mye mindre dyse. Da måtte eventuelle slanger også tåle dette.

Det vanelige i dag er en trykkreduksjonsventil/regulator i/ved koblinga til flaska, og der fisler det bare ut 30 milliBar. (Ikke mer enn at hvis du putter slangen i munnen klarer du å holde igjen, og samtidig puste med nesa :) ) Bildet til REs viser en slik hette med regulator.

Det produseres fortsatt brennere for fullt flasketrykk, og det finnes regulatorer for de blå flaskene, så her må man holde tunga rett i munnen. ;)

dsk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
  • 1 måned senere...

En får kjøpt nødvendige koblinger osv for disse flaskene hos bla Luna/TOOLS og andre jernvareforetninger. Koster ikke mange kronene.

En får også kjøpt hurtigkoblinger for fagens 11kgs flasker med justerbart trykk ut (mener området er 20-90mbar), men obs at disse ikke er tillatt brukt i faste opplegg men ment for ugressbrennere, krabbekokere, takleggerutstyr og slikt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.