Gå til innhold
  • Bli medlem

Kaffekjele og kasserolle, Biltema?


Anbefalte innlegg

Noen som har erfaring med Biltema sitt stormkjøkken til 199 kr?

Trenger noe nytt å koke kaffe/tevann i, og å lage potemos/suppe i.

Resten av settet blir nok bare liggende da jeg har stekepanne og primus utenom.

Egentlig trenger jeg bare en kaffekjele og en kasserolle helst med lokk, men finner ikke slike pakker til en grei pris.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tittet på det en gang jeg vr der men droppet det. Stekepanne på slikt blir for dårlig og ike skal jeg bruke brennern heller.

KJøp heller en vanlig bålkjele. Selv har jeg Eagle sine. 0,7 og 1,5 liter. Koster omtrent det samme. Disse er stål så du kan bruke de på bål og spare primus.

jeg har og kjelesett fra de som jeg bruker. På solotur tar jeg den minste kaffekjelen og den største kjelen med. Kaffekjelen passer oppi den andre kjelen da.

Er med en liten steikepanne og hvis du ikke vil drasse på den andre. Stål veier jo litt men alt kan brukes på bål. Flere ganger jeg ikke har startet primus i det hele tatt på tur, bare brukt bål.

Sjekk pris på dette på Coop Obs. Når jeg kjøpte var det billigere der enn f.eks XXL.

De har og slike sett i Alu og titan. Men jeg ville ha hvertfall kaffekjelen som kunne brukes på bål.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tynn alu, lettere enn trangia.

Bunnen er falset på kaffekjelen, d.v.s. at du kan ikke bruke den på annet enn åpen varme.

Holder nok en stund, blir bulkete fort, og lokket på kaffekjelen der lett av.

Ta en titt hos fretex eller annen loppe-butikk, så får du pent brukt som holder lenger.

dsk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var heldig og kom over noe ProTec til halv pris.

1 liters kaffekjele, aluminium, 149 gram.

3,4 liters kjele med lokk ø 20,5 (som er stekepanne), rustfritt stål med kobberbunn, 690 gram ink. nylontrekk.

Likte at alle enhetene har eget håndtak, i motsetning til Trianga.

Plass til kaffekjelen og vaskeutstyr nedi kjelen.

Vekten og størrelsen er vel ett minus.

Prisen likte jeg aller best, 139 kr totalt. Så får man se hvor lenge det holder da.........

Takk for alle gode tips.

post-9524-133474744072_thumb.jpg

post-9524-133474744082_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Under forutsetning av at Biltema ikke har forandret stormkjøkkenet, så har jeg flg. kommentarer:

ALT Dag Ståle sier.

+ vindskjermen får for lite luft gjennom, sånn at hele greia blaffer opp når du tar stekepanna av.

Det soter noe j......

Stormkjøkken= Trangia

Skal du ha billig, så se etter Svedish army trangia.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aluminium har smeltepunkt ved 658 grader og stål ved 1510 så det er en vesentlig forskjell. Så det skal jo litt til, men jeg har klart å ødelegge bunnen på en kjele jeg glemte på komfyren hjemme.

Jeg sovna fra en kjele med vann :?:

dsk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Satt en tom alu kjele på Omnifeulen en morgen for noen år siden nå jeg skulle varme opp teltet. Hvor jeg fikk ideen fra er jeg ikke sikker på.

Sikket for å unngå flammer i høyden. men kjelen var trom og tålte ikke slikt. ytre bunn greide seg akkurat men det inni boblet i metallet. Så den kjelen ble kastet.

Alu tåer som regel bål hvis man har lite bål og har den i flammene. Vill derimot ikke satt det på glørne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aluminium er en veldig god varmeleder. Vann som koker absorberer vanvittige mengder energi uten at temperaturen stiger over 100 grader. Så lenge det er vann i kjelen vil ikke kjelen smelte, selv om du setter den i glørne.

Produsent av kjelen har så godt som ingenting å si for om kjelen smelter eller ei. Smeltepunktet for aluminium varierer litt ut fra hvilke andre stoffer som er blandet inn, men ikke så mye at det har noe å si i praksis. 10 grader fra eller til, tipper jeg. Maks.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...

Nå viser det seg at Pro Tec kaffekjelen lekker i bunnen (falsen) etter ca. 10 oppkok.

Anbefales altså IKKE.

Biltema-kjelen jeg deretter vurderte er også falset i bunnen, og holdt meg derfor unna den klok av skade.

Dermed kjøpte jeg en single Trianga kaffekjele 0.9 ltr til 149 kr (190 gram) som er laget av ett stykke metall,

og vesentlig større åpning i toppen for lettere påfylling. Eget håndtak har den også,

i motsetning til de komplette settene jeg har kikket på der kasserollene mangler. (kjelen sees i bakgrunnen)

post-9524-133474758798_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aluminium er en veldig god varmeleder. Vann som koker absorberer vanvittige mengder energi uten at temperaturen stiger over 100 grader. Så lenge det er vann i kjelen vil ikke kjelen smelte, selv om du setter den i glørne.

Produsent av kjelen har så godt som ingenting å si for om kjelen smelter eller ei. Smeltepunktet for aluminium varierer litt ut fra hvilke andre stoffer som er blandet inn, men ikke så mye at det har noe å si i praksis. 10 grader fra eller til, tipper jeg. Maks.

Akkurat, det er derfor en kan koke vann i papirposer, plastbeger osv. Ren fysikk, ingen mystikk. Det er ikke en løs påstand, jeg har kokt vann i begge deler.

Forøvrig kan det nevnes at f.eks brus og ølbokser også er falset. Det samme er en hel del hermetikkbokser. Jeg vil si meg enig med "gremlin" i at Biltema sine kjeler og kanner duger til beskrevet bruk, selv om det ikke bygger på egen erfaring.

:P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En del fra Biltema er bra og en del er dårlig.

De hadde bl.a noe polish til bil som slo de store merkene i test for et åar år siden.

På andre siden har de en del billige verktøy som ikke tåler så mye, ville heller ikke kjøpt sykkel der f.eks.

Selv har jeg en brenner derfra som fungerer utmerket på 3. sesongen, billig og lett. http://www.biltema.no/no/Fritid/Friluftsliv/Primus/Kokeapparat-Expedition/

Kjelene derfra har jeg ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 år senere...

Ska du bara använda kjele och kaffepanna går det säkert helt utmärkt med Biltema, mestadels formpressad aluminium, inte mycket som kan gå fel med det.

Vindskydd och brännare är troligen mindre effektiva än Trangia, men fungerar, teknologin för att tillverka brännare är enkel, det kan man göra själv hemma av några ölburkar.

Det som kan gå fel är dålig effekt så mer bränsle går åt samt ökad koktid.

Ställer man lufthålen vända från vinden kan vinskyddet antagligen smälta, precis som på Trangia.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her får du en skikkelig 1 liters kjele i rustfritt stål som tåler litt juling, og med stort lokk, så du kan koke havregrøten din i den også. :-)

http://cdon.no/outdoor/gsi-outdoors/gsi-outdoors-glacier-stainless-tea-kettle-1t-p22504495

Er du gramjeger finnes den også i anodisert aluminium...så trenger du bare en steikepanne...jeg bruker eagle products sin supre saker :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.