Gå til innhold
  • Bli medlem

Den varmeste soveposen


Torgis

Anbefalte innlegg

Jeg prøve å gjøre et nettsøk med følgende tekst "den varmeste soveposen", og fikk ikke opp noe entydig svar. Og det hadde jeg vel heller egentlig ikke forventet :roll: Men dersom man skulle prøve å si noe om den varmeste soveposen, med følgende kriterier:

- Posen er tørr

- Posen er inne i et telt

- Ingen innerpose/ytterpose

- personlige faktorer som do-nød, sult etc er ikke med i vurderingen.

- Vekt er ingen faktor

- Pris er ingen faktor

Rett og slett: Under like forhold, hvilken sovepose er den varmeste man kan ta med i vinterfjellet? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Er du bare nysgjerrig eller skal du kjøpe?

Om du selv skal bruke den på tur i Norge trenger du nok ikke den varmeste posen som finnes i verden for å sove godt.

Litt nyskjerrig, og skal kjøpe en varm pose. Fruen fryser mer enn de fleste, så derfor spørsmålet. Nå bor vi på nordvest-landet og trenger ikke en hardcore pose her, men vi vurderer å snu nesa oppover til Finnmark etterhvert, og det vil bli lenger turen på vinteren på oss nå når vi har blitt bitt av hunde-basillen.

Jeg lurte også fordi det var vanskelig å finne noe godt svar på dette spørsmålet. Så selv om jeg kanskje ikke ender opp med en pose som tåler -50, så hadde det vært fint med en pose med Tcomfort på -20 :)

Blir uansett morro å se hvilke poser som blir nevnt her, det er allerede nevnt en produsent jeg ikke hadde hørt om før.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4kg dun, nå begynner vi å snakke...

Kan selv si jeg har gode erfaringer med poser fra Marmot, og uten å ha prøvd den mer enn to netter, kan jeg tenke meg at Col Membrain kan være et reelt alternativ.

1200 gram 800++ gåsedun, Membrain ytterstoff (vindtett og veldig vanntett) og en veldig god konstruksjon. Dun"tubene" langs glidelåsen funker supert, og en veldig digg hette, i tillegg til en massiv krave . :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finnes mange poser som går mot 30-40 minus. Ned til 50 er det vel ikke så mange igjen.

Men de begynner gjerne koste en del da.

Så er det om det skal være fiber eller dunpose. Dun er lettere men dyrere.

Dun tåler ikke så mye fukt som fiber før isolasjonsevenen blir dårligere.

De som har en del ekstremposer er bl.a Sportnett. Kan og lønne seg å sjekke hva som finnes på utenlandske sider.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ajungilak Tyin 5 season og tilsvarende med tcomfort -20/25 passer finfint på nordvestkysten. Det er jo relativt mildt her vest for fjellovergangene.

Skal du i områder med 40 minus "ett par turer" så spørs det om det ikke bør kjøpes brukt/leies en egen pose til disse turene. Antar at det vil gå med adskillig mange flere kilometer i nærområdene og da er det kjipt å drasse på 2 kg "mer enn nødvendig" hele tiden. Alle monner drar og vips har man 50kg på ryggen til dama, eller 60kg på deg selv, alt ettersom.

Men jeg aner jo ikke hvor frossenpinn kjæresten din er så ta dette som noen tanker, ikke en fasit :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er den lykkelige eier av en Western Mountaineering Bison med overfill (mer dun en standard). WM rater den til -40 (med det mener de nok noe i nærheten av nedre konfortgrense for menn). Sovet natta igjennom med posen halveis åpen i -17. Den er nær ubrukelig i varmere vær enn -10. Har sovet varmt og godt naken i den i -30.

Vil dermed advare deg mot å kjøpe en for varm pose. Jeg sier ikke at dama ikke trenger en -40 pose, men det bør vurderes mot de turene dere planlegger. Jeg endte opp med å kjøpe en -23 pose i tillegg, som er med på de fleste vinterturene mine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå hadde jeg blitt overrasket dersom noe faktisk ble for varmt for henne, men skjønner at muligheten helt klart er til stedes :-) Dere har nok rett i at de varmeste soveposene blir for varme til all-round-poser i vinter-Norge. Men det ble en spennende tråd med god samling av værsting-posene, kjekt å vite til den gangen man skal ta turen over Grønland eller noe lignende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.