Gå til innhold
  • Bli medlem

Tips til uke på fjelltur med hund?


Niliani

Anbefalte innlegg

Hei. Tenkte å bruke ei uke++ til å dra på fjelltur i sommer. Noen som har noen tips til hvor det er fint å dra?

Kriteriene er egentlig ikke så mange.. jeg har ikke spesielt god erfaring i å vandre i fjellet, så er ikke ute etter en hard ekstremtur.Har kun vært på korte dagturer tidligere. Skal ha med telt (selvsagt), har med hund, skal på kart/kompass/gps kurs. jobber i sportsbutikk, så utstyret er det ikke noe å si på. Kom gjerne med tips om hva jeg bør ha med også. Tror jeg har ganske god oversikt over ting å ha med, men det kan jo være noe jeg har glemt! :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ville startet i et fjellområde som ikke er for bratt og som det er greit med hytter å proviantere i, f.eks. Hardangervidda Øst.

For tung sekk er noe ork. Bare tre-fire kg over konfortgrensa gjør turen ubehagelig. Mat utgjør en vesentlig del av vekta på en ukestur, dermed er det greit å proviantere underveis.

Pakkliste fra DNT: http://www.turistforeningen.no/article.php?ar_id=6746&fo_id=3307

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Hva med en vandring fra Hjerkinn (Dovrefjell) - gjennom Rondane - over til Venabygdsfjell?

Har noen stigninger, men ikke verre enn at personer i normalt god form fint klarer det. Stigningene kan også minimeres noe alt etter hvilken rute man velger.

Nå spørs det også om du stort sett vil følge stier eller gå egne veier.

I og med du skal ha med hund, husk på evt. potesokker samt potesalve, sårbeint hund i fjellet er ikke hyggelig, hverken for deg og i alle fall ikke for den. Har du tenkt at hunden skal bære kløv? Husk å gi noe større matrasjoner enn du normalt gir.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk! Godt tips. Hvor lang tid regner man ca å bruke på den turen? Hvordan er det mest praktisk med tanke på proviant? (hytter å proviantere i??) Real turmat funker greit iblandt, men blir fryktelig fort kjedlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk! Godt tips. Hvor lang tid regner man ca å bruke på den turen? Hvordan er det mest praktisk med tanke på proviant? (hytter å proviantere i??) Real turmat funker greit iblandt, men blir fryktelig fort kjedlig.

Tenker du her på Fimax eller mitt tips?

Jeg støtter for så vidt Fimax sitt tips, han og jeg har mange turer sammen. Hardangervidda øst er relativt mer lettgått enn deler av Rondane.

Hva gjelder Real så kan man fint kutte opp noe pølse (f.eks. chorizo) for å øke nærigsinnhold samt smaksopplevelsen. Du trenger opp mot 3000 kcal pr. dag i proviant.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurte mer på hva som menes med å proviantere i hytta? Jeg er visst helt blank.. Menes da at det er mat å få kjøpt/lagd i hyttene? Jeg tenkte i utgangspunkt ikke at hunden skulle bære kløv nei, han er en liten tass så det ville ikke hjulpet så mye uansett:) :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan både kjøpes proviant i form av halvfarbikata (f.eks. posesupper o.l.) og man kan også gå innom DNT-hytter for å spise middag.

Se .pdfdokument for eksempel på proviant:

http://www.turistforeningen.no/files/Nord-Trondelag/Priser/Prisliste%20norsk.pdf

og eksempel på middager er forrett, hovedmåltid og dessert, eller bare hovedmåltid om man bare ønsker det.

Se link:

http://www.turistforeningen.no/rondvassbu/article.php?ar_id=9667&fo_id=3746

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Hei

Jeg har skrevet i bloggen til Janpåtur om området vest for Mårvatn. Dette området er lett å gå i og du kan skreddersy egen tur. Se kart GodTur.no

Jeg har ofte gått fra Synken til Øvre Sletteidvatni (1307) og gått ned Grytekilvassdraget til Grytekilviki. På turen ned har jeg ringt til Even Prestegården for å bli hentet med båt og transportert til Mårbu. Eller jeg har gått til Mårbu

Et annet godt alternativ er å ta båten fra Synken til Mårbu, og oppsøke Skjortevassdraget.

Du lurer også på om du har husket på alt utstyr. Har du husket SPOT?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.