Gå til innhold
  • Bli medlem

Valg av jakke, trenger hjelp/råd!!


CKmobster

Anbefalte innlegg

Her sitter jeg å prøver å lese meg fram til hvilken jakke som vil egne seg til mitt bruk. Leser nå i første omgang på Bergans sine sider.

Dermizax høres jo flott ut, men da det var 28 modeller å velge i, var jeg egentlig like langt :)

Jeg ser etter en jakke som egner seg til lengre turer i skog og fjell. I hovedsak fra Vår til Høst. Noe som tåler litt ruskevær, men har tenkt å ha lett regntøy utenom i tilfelle mye regn.

Om noen har noen gode tips om hva jeg bør se etter, evt. erfaringer rundt spesifike plagg, hadde jeg satt stor pris på dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Jeg ser etter en jakke som egner seg til lengre turer i skog og fjell. I hovedsak fra Vår til Høst.

Det er mye å velge i, det er sant, og meningene om hva som er bra er like mange

Selv går jeg hele sesongen fra tidlig vår til sen høst bare ført en tynn langermet ulltrøye og en Bergans Breheimen II. (Har to stykker.)

Vet ikke om dennne finnes lenger, men det finnes sikkert tilsvarende jakker.

Kjøpte nettop en ny jakke til min sønn på 16. http://komplettfritid.no/product/bergans-sekken-jacket-blackred

Denne blir nok like mye brukt til og fra skolen som i fjelet.

Her er noen punkter som jeg vurderer ved kjøp av jakke:

Fóret eller ikke fóret? Noen skalljakker har et tynt nettingfór som gjør at jakken føles litt mer behagelig å ha på. Dette fórt binder opp litt fuktighet og jeg tror ikke det har så mye å si for varmen.

Lommer: Lommene bør være store og lett tilgjengelige. Vanntette glidelåser er bra. De fleste jakkene i denne kategorien har denne typen vanntette glidelåser.

Luftemuligheter: Lange glidelåser for lufting under ermene er bra. Ellers bør du kunne åpne hovedglidelåsen både ovenfra og nedenfra for lufting.

Hete: Fast eller løs hette? Dette kommer helt ann på hver enkelt. Jeg liker en hette som kan tas av, men noen liker den fast. Da er den jo litt raskere å få på hvis det skulle bli nødvendig. Det ser ut til at de fleste jakkene i dag visst nok har fast hette.

Stramming nederst på ermene: Stramming / åpne lukke mekanismen nederst på ermene bør være lette å betjene selv med votter på. Dette gjelder også alle andre glidelåsene på jakken. Ermene og åpningen nederst bør være litt romslige.

Lengde: I dag er det mange jakker som er ganske korte. "Klatrejakker". Dette er visst en slags mote eller trend. Jeg liker at jakken er litt lang bak, ellers blir du lett kald på baken når du går med været i ryggen. Snøring / stramming nederst og i livet er også bra. Jakken kan ha en tendens til å krype opp bak når du bærer stor sekk. Stramming nederst kan motvirke dette.

Størrelse: Kjøp jakken så stor at du lett får en tykk genser inni. Ikke velg disse stramme formsydde tettsittende modellene. De er nok mest beregnet på klatring eller til tur i byen.

Dermisax eller Goretex: Dette blir vel også en smakssak. Dermisax er vel det mykeste stoffet, men jeg er ikke sikker på hva som er mest vanntett. (Alle jakker er ganske tette når de er mye, men etter en vask eller to ..... ?) Goretex er gaske tett, men da puster det også litt mindre. Ikke heng deg opp i dette pusteprinsippet. Det fungerer uansett best i laboratoriet til Bergans.

Mange av jakkene som finnes i dag er gode og noen er veldig gode. Det er også store prisforskjeller. Ta deg en tur rundt i butikkene og prøv noen forskjellige modeller. Passformen er viktig og så kan du f.eks. bestille jakken her når du har bestemt deg. http://komplettfritid.no/nettbutikk/bekledning/jakker/herre8?brand=bergans

De har gode priser og enda bedre service.

Bergans Litlos og Bergans Stranda II jacket ser ut til å kunne være verd å ta en nermere titt på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ganske så enig med REs innlegg her, kanskje med unntak av det siste punktet. (som egentlig ikke har noe med jakka å gjøre)

Vil ikke anbefale fremgangsmåten med å prøvesnoke rundt i butikkene for å finne produktet som passer og deretter bestille på en nettbutikk med lave omkostninger.

Dette er grovt missbruk av den lokale butikkens tid, kompetanse og varebeholdning.

Med hjelp av en klubbrabatt og/eller pruting vil det ofte være mulig å få en lokal pris som ligger i nærheten av prisen på nettbutikken.

Noe mer bør du være villig til å betale for den hjelp og prøvemuligheten du får lokalt, i mitt hode ligger dette tillegget på 10-15% på dyrere ting og noe høyere på småting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uavhengig av merke og modell:

Glidelås under armer for lufting. Kjør ren skall, ikke noe netting eller foring - varmen justerer du med lagene under. God hette er viktig. Stormklaffer på glidelås i front er viktig. Da har du backup hvis den ryker. Fordel om den er lengre i baken enn framme.

Er det grisekaldt, er det bomull som er tingen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil ikke anbefale fremgangsmåten med å prøvesnoke rundt i butikkene for å finne produktet som passer og deretter bestille på en nettbutikk med lave omkostninger.

Dette er grovt missbruk av den lokale butikkens tid, kompetanse og varebeholdning.

Det er jo helt vanlig å gå fra butik til butikk, prøve klær og sjekke priser når man skal handle så dyre klær som dette, uavhengig av hvor man til slutt bestemmer seg for å handle. Noen butikker gir 15% eller deromkring i rabatt hvis du er medlem av Turistforeningen, Røde kors, speideren eller lignende organisasjoner. Dessuten er det ofte gode tilbud på slutten av sesongen når varene i butikken skal skiftes ut.

Nettbutikkene er ofte litt billigere, men her kommer det ofte frakt i tillegg så det er ikke altid at de er billigst når alt tas i betraktning.

Jeg har handlet hos komplettfritid.no og er veldig godt fornøyd. De tar ikke betalt for frakt. Til og med returfrakt av feil mottatte vare ble dekket av dem. Problemet med nettbutikkene er jo at de ikke har prøverom. Derfor mener jeg at det må være mulig å prøve klær der de har prøvemulighet selv om man ikke nødvendigvis handler her. Er det bra servce så kommer man ilbake.

(En fornøyd kunde er alltid mer verd enn et innslag i kassen.)

Og det må da være lov å anbefale butikker som man har god erfaring med.

(Hvorfor har de ikke prøverom på Vinmonopolet?) :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser etter en jakke som egner seg til lengre turer i skog og fjell. I hovedsak fra Vår til Høst. Noe som tåler litt ruskevær, men har tenkt å ha lett regntøy utenom i tilfelle mye regn.

Hei.

Først, det må avklares et par ting ved spørsmålene dine.

Hvor mye penger kan du tenke deg å bruke på en jakke?

Er det en vandrejakke/vindjakke du skal ha? Eller er det en jakke som skal brukes i regnvær?

Årsaken til spørmålet mitt er at du sier du vil ha en jakke som tåler ruskevær (er dette yr/vind/relativ kulde?) men du vil ha med noe regntøy ekstra i sekken.

En jakke som fungerer optimalt under alle forhold er ikke funnet opp (ennå).

Dersom du kjøper en jakke med membran alà: Dermizax (Bergans), Gore-Tex ProShell (bl.a. Norrøna, Arc'teryx m.fl.) eller eVent (Montane m.fl) trenger du ikke ekstra regntøy, dette er membraner beregnet på å holde vann ute.

Det finnes også en rekke andre ikke fullt så kjente membraner som en del turtøyprodusenter benytter seg av, f.eks. H2No fra turtøyprodusenten Patagonia.

Det er også en mulighet å bruke en jakke laget i bomull eller syntetiske tekstiler som hovedjakke og ha en lettere Gore-texvariant (GORE-TEX® Paclite) utenpå som et vanntett lag dersom det skulle begynne å regne relativt mye. Jakker i Paclite veier vesentling mindre enn overnevnte membraner og pakker mindre.

Fordelen med bomullsplagg er at de jevnt over slipper ut mer vanndamp (puster bedre) enn de overnevnte membraner.

Selv benytter jeg meg av begge varianter, litt etter hva slags tur jeg skal på.

Et annet aspekt er hvorvidt du liker jakker som har et minimalistisk snitt (få lommer/kroppsnært snitt m.m) eller har lyst på en heavy-duty jakke som tåler mer vær og vind samt mekanisk slitasje og f.eks har stormklaff foran glidelås. Det er relativt store forskjeller i vekt på jakkene med minimalistisk snitt mot disse som er beregnet for realt drittvær.

Membranjakker vil også oppleves annerledes i forhold til bl.a annet luftfuktighet og utetemp samt intensitet på aktivitet.

I en test jeg har fra U.S. Armys testsenter for tekstiler samt egenerfaringer scorer membraner forskjellig avhengig av bl.a. disse faktorene.

eVent er en type membran som scorer godt på vanndampsutslipping i varmere temperaturer mens Gore-Tex samt Dermizax scorer dårligere enn eVent under slike forhold. Gore-Tex gjør det litt bedre enn Dermizax men ikke mye når det kommer til evnen å slippe ut vanndamp (fuktig kroppsvarme).

Når det gjelder evnen til å motstå regn har produsentene en målemetode som kalles for vannsøylemotstand.

Alt som har en vannsøyle over 2000 mm. regnes for "vanntett".

Dermizax har en vannsøyle på 22.000 mm. mens Gore-Tex (XCR og ProShell) har en vannsøyle på 25.000 mm. Disse membrane må da regnes for forholdsvis likeverdige.

Det er altså andre aspekter enn selve membranet som avgjør hvor tett jakken er mot regn. Jeg tenker her da på aspekter som luftfuktighet, temperatur, design på jakke, hvilke andre materialer membranet er brukt i kombinasjon med (membranet er som oftest ett av flere lag) og så videre.

Når det kommer til jakkevalg vil jo også mer personlige preferanser spille inn, bl.a. farger, følelse av kvalitet, tidligere erfaringer (egne/andres), snitt ifht. kroppsform.

De mest vanlige produsenter, Norrøna/Arc'teryx/Bergans/Patagonia/Mountain Hardwear/The North Face m.fl. lager fine plagg til normalt bruk. Jeg har/har hatt jakker fra 4 av de overnevnte produsenter og fått testet disse over tid (flere år). Jevnt over god kvalitet.

Ellers hadde REs en del gode aspekter i sin posting.

Det skal også poengteres av Bergans nå skal begynne med en ny type Dermizax i sine plagg, denne membranen har jeg ikke prøvd.

Dersom du har ytterlige spørsmål, så bare spør ivei og jeg skal avre etter beste evne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg for min del har alltid hatt lyst til å gå innom Kondomeriet, velge ut noen varer for så å spørre om de har prøverom.

Kanskje derfor det oftest er kvinnelige ekspeditører i disse butikkene. :wink:

Og dermed setter vi over til jakkeredaksjonen igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker en Snøhetta allversjakke fra bergans til vinterbruk, den er av typer derimzax http://www.dnt-turutstyr.no/article.php?ar_id=8143&fo_id=4043

Denne jakka har fordelen med at den sitter tett intill kroppen for å unngå kondensering, dette funker faktisk bra.

Vet ikke helt hvordan det er å bruke derimzax i regnvær, men den fungerer utrolig bra på vinterstid ihvertfall.

De vantette glidelåsene må smøres med silikonspray eller lignende. I kulde og sterk vind kan de være vrange og faktisk gå i stykker om man drar for hardt i dem uten smøring. Suger skikkerlig hardt med ødelagt glidelås i sterk vind :wink:

På sommerstid bruker jeg forsvarets gore-tex jakke, tror det er denne http://miltrad.no/webshop/index.jsp?active.category=1&active.item=175

Billigere her https://webshop.cato-ringstad.no/ibuy/Main?tpl=str&sid=10504&sec=&itm=25120

Denne jakken er mye mer romsligere og har netting inni. Flere lommer og er utrolig solid.

Begge jakkene har solide og store hetter, jeg har 63 cm rundt hodet og det burde derfor holde.

Den eneste grunnen til at jeg har to jakker er fordi jeg arvet gore-tex jakken etter at jeg hadde kjøpt derimzax jakka, kunne sikkert klart meg med en av dem.

Før jeg byttet til derimzax om vinteren brukte jeg bommulsanorakk som var impregnert, fungerte bra det også.

Brukte før på sommeren en bergans skalljakke til 500 kr, den fungerte bra til vind, men regn gikk rett igjennom og fuktighet ble værende inni.

Lykke til med jakkevalget, siste tips er vell å ikke kjøpe noe billigræl.

"og jo, i tyskland er det faktisk ofte smaksprøver der man kjøper alkohol".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig i mye av det som blir sagt her, og var i litt samme situasjon som deg og brukte mye tid på og lese forum og spørre om råd ang jakke og bukse om du velger en jakke med gor-tex skal det være unødvendig og ha med extra regntøy, men det som jeg har erfart er at gor-tex funker veldig veldig bra men 100% vanntett er det ikke, står du i stri regn i timesvis rett opp og ned og fisker på fjellet skal jeg love deg at selv den beste gor-texen vil trekke vann til slutt, men "normal" regnskyll eller "dusk" regn fint det jeg snakker om er hølje regn. Det jeg supplerer med vist det blir for ille regn er poncho http://www.helsport.no/no/produkter/FJELLUTSTYR/Fjellutstyr_produkter/Poncho enkel og lett for og ha i sekken vist det blir for ille, men i allefall jakken og buska som jeg fant og liker valdig veldig godt er Norrøna Dovre settet http://www.klikk.no/produkthjemmesider/villmarksliv/article340458.ece

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det glemte jeg å si, når det regner som værst, bruker jeg jervenduken som poncho. Myriads sitt tips om å bruke helsport sin poncho er nok bedre, men jeg har med jervenduken uansett hvor jeg er så kombinerer ofte den med regnvær.

Jervenduken er også ganske ømfintlig for steiner og spisse kvister, blir derfor rift i duken om man faller eller dulter borti et tre. Dette kan repareres men koster penger, ca 100 kr for 30 cm lapp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skulle også ønske noen kunne finne den perfekte jakka til all slags vær, men ... Jeg har brukt jakker fra Bergans og Lowe de siste årene. Bergans Dermisax puster ganske bra, men trekker nok litt vann når det regner sammenhengende over lang tid. Lowes Tripple Point Ceramic er mer vanntett, men puster dårligere. Førstnevnte er derfor den mest behagelige jakka, bortsett fra når det blir skikkelig vått.

Paradokset er at om jakka blir for regntett, blir du våt innenfra ved aktivitet uansett. Kanskje en kombinasjon med både en skalljakke med god regntetthet og en superlett mikrofiberjakke kan fungere bra? Mikrofiberjakka tar vinden på godværsdager, skalljakka tar seg av regn og snø på uværsdager. Jeg vurderer sterkt å gå den veien framover.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

haha.. Kjenner jeg blir like provosert og ler like mye hver gang det kommer opp en stakkars som spør; Ny jakke, Gore Tex eller Dermizax?

En døfødt diskusjon, hvor veldig mange vet mye fakta, mye nesten fakta og mye ikke-fakta og følelser/rykter. Jaja.. Får like gjerne hive meg på..

Skal ikke si så mye annet enn at jeg er veldig fornøyd med Gore Tex, og har på "mirakuløst" vis tilgode å bli ordentlig våt med Gore Tex utenpå. Selvfølgelig, tar du deg en intensiv intervalløkt med skalljakke utenpå, vil mann svette seg våt.Hovedfuksjonen til et skallplagg er å beskytte deg mot vær og vind, og om du velger Gore tex, dermizax, eVent osv spiller ikke så stor rolle.

Dessverre er blitt slik i dagen samfunn - du får det du betaler for! Kjøper du en skalljakke fra Norheim (med 7r-teknologi??) til 1299,99, så erdu ikke i nærheten av en Bergansjakke (dermizax) til det dobbelte, eller en Arcteryx (Gore ProShell) til det tredobbelte :P

Selv er jeg veldig fornøyd med bekledning fra Haglofs, da hovedsaklig Gore Tex og Performac. De siste, Spitz jakke + Atom Bib er blitt brukt mye denne vinteren, og har vært storfornøyd med begge.

Spesielt nå på våren er det mye skalljakker på tilbud, bare å følge med de neste ukene. Egentlig bare surfe litt rundt i forskjellige butikker, og kjøpe jakken som har best løsninger og som sitter best. Får ha lykke til da..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville vurdert softshell jakke når du allikevel har med deg lett regntøy. Tåler litt regn når de er nyimpregnert, og mer behagelig og slipper ut svette veldig mye bedre. Billigere er de også.

Selv har jeg både skall og softshell, men sistnevnte blir mest brukt. Nørrøna Narvik serien er det eneste jeg har mye erfaring med, selv om de er mest beregnet til ski.

Forruten god lufting og lang rygg, synes jeg det er fint med pussefillen som er integrert (f.eks pusse solbrillene eller kameralinsen) og sneskjørtet som er avtakbart og hindrer at jakka "eter seg opp" med ryggsekk. Det eneste minuset er høy pris, men som andre nevner får man det man betaler for.

Kjenner mange som har Bergans og prøvd litt selv, men små detaljer som f.eks behageligere stoff som haken/leppen gnisser borti når glidelåsen er helt oppe hjalp til med å velge det rette til mitt bruk. Prøver ikke å sverte noen, men hjelpe andre med mine erfaringer. Bergans er knallgode produkter, bare så det er sagt!

Lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.