Gå til innhold
  • Bli medlem

Snøhuletur 1-3 april


Kimmy

Anbefalte innlegg

Hei folkens.

Første helgen i April planlegger vi en snøhuletur med utgangspunktet i Finse. Turen blir med maks 2 overnattinger.

Kommer til å ha med pulk.

Selv har jeg ingen erfaring med snøhule,men har vært ute en vinternatt før i telt.

Derfor vil jeg gjerne høste litt rådføring og erfaring av de av dere som har gjenomført dette før.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vil ikke påstå at jeg kan alt om snøhulebygging, men kan da komme med mine erfaringer omkring emnet.

For det første er det ganske slitsomt å grave en snøhule. Regn med at du kommer til å bli ganske våt som følge av gravingen. Å ha på en regnbukse kan være en god ide.

Ett annet moment er at det tar lang tid å grave en ok hule. Dette henger naturlig nok sammen med snøens hardhet, men selv om det er enkel snø å grave i, så regn med å bruke minst ett par-tre timer.

For det første må du finne deg en egnet plass å grave. Ett tips er å ha med deg en søkestang slik at du får sjekket forholdene før du starter med gravingen. Litt kjedelig å ha gravd en stund og så møter du på moder jord.

Å grave hule i en skavel er nok det beste. Skavelen bør ikke være høyere enn 5 meter. Tenk på skredfaren! Start å grave relativt høyt opp i skavelen. På denne måten er det bare å grave å måke unna og tyngdekraften gjør sitt til at snøen glir bort fra der du holder på. Starter du derimot langt ned i skavelen må du regne med å flytte på den utgravde snøen flere ganger. Dette gjør hele prosessen med å bygge snøhula mye tyngre.

Når du har startet å grave, så grav rett innover i skavelen i bortimot ståhøyde. Er mye lettere å grave stående enn sittende eller liggende. Når du så har kommet ett stykke inn i skavelen, (en meter eller så) er det på tide å utforme oppholdsrommet. Hvordan hula skal se ut er det opp til deg å bestemme, men du bør følge visse retningslinjer:

- Liggeplassen skal være i høyde over inngangen. Varmluft stiger, så da må man utnytte det til sin fordel.

- Utform taket slik at den får en buet form. Dette gjør hula sterkere og forhindrer sig i taket.

- Glatt ut taket slik at faren for drypping blir minimert.

Ett tips er å tette igjen deler av åpningen med snøblokker slik at hula blir lunere som siste hånd på verket.

Fordelene med snøhule kontra telt er mange. Er snøhula ordentlig konstruert ligger temperaturen rett på minussiden selv om det skulle være -30 utenfor. Det samme gjelder hvis været er dårlig. Da synes jeg en snøhule er overlegen ett telt. Det er totalt stille inni hula selv om vinden skulle blåse med kuling eller mer utenfor.

Før du legger ut på tur må du ha en ordentlig spade. En spade er ikke en spade når det kommer til snøhulebygging. Unngå spader av plast. Disse holder ikke mål. Velg en solid spade med ett spist blad av aluminuim eller metall. Jeg har overraskende gode erfaringer med forsvarets feltspade (den lille grønne) hvis snøen det skal graves i er hard. Til glatting av taket er den kurvede/buede rottefellaspaden ett godt valg.

Håper dette var til hjelp.

fisketur

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Kimmy !

Jeg slutter meg til de rådene du har fått av Fisketur, men vil tilføye at en snøsag eller en annen sag som du kan bruke til å sage blokker med er et meget nyttig redskap . Og Forsvarets feltspade er etter min mening alt for liten. Du bør absolutt ha en større spade med et skikkelig metallblad. Den røde spaden med litt skjeformet blad som du kan få i en sportsbutikk er helt OK.

God tur !!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er lurt å ha ett luftehull med en skistav i slik at du kan stake opp dette innimellom om det trengs. Ang forsvarets feltspade så har de en med lignende konstruksjon på bilextra. (cd cardic produkt) Samme brettefunksjon men med snøspade. Virket egentlig ganske grei men litt tung er den nok i forhold til andre lette spader, men ikke helt forferfdelig. http://www.bilxtra.no/butikk/?ItemId=4134 Største ulempen er sikkert at skaftet er ganske kort. Men du får en stor spade som tar liten plass til en billig penge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjeld spade, så er det mange hensyn å ta. Dersom de er fleire som skal på tur i lag, er mitt råd å ha litt ulike spader. Forsvarets modell (Fiskars?) er nevnt, og er truleg den beste som finnst på veldig hard snø/is, men alt for liten til flytte mykje snø med. Ei større skuffe bør vera med til den jobben. Resten kan ha "vanlege" turspadar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for råd og tips. Har en kamerat som også har erfaring med dette,så vi drar ikke grønne på tur. Greit å høre andres erfaring også.

Kan nevne at vi sannsynligvis blir 3,kanskje 4 som bytter på å grave. Tips for å holde varmen mens man ikke graver? Av spade så har jeg en Voilé Telepro T6 ,regner med at den holder mål.

Sist jeg var på teltur i østmarka,for et par uker siden,møtte jeg på en eldre fyr som nevnte bla. at han hadde hatt en god del netter i snøhule. Han anbefalte regntøy. Så tenker å investere i det før turen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den røde spaden med litt skjeformet blad som du kan få i en sportsbutikk er helt OK.

Denne spaden er helt KONGE (Hvis det er altså Rottefella sin vanlige rød du snakker om, som jeg tror :) hva angår snøhulegraving, spesielt med tanke på å lage en god krumning i taket innendørs. Var på snøhuletur selv nå for 2 dager siden. Brukte min vanlige spade for selve grave arbeidet (vi var fler dog, så jeg hadde med min firkantformede-blad mens noen andre hadde med rottefellaen), og når vi startet med selve utformingen var det en lek å holde på med det skjeformede bladet :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan blir temperaturen i en kantgrop i forhold til i snøhule?

I begynnelsen på april vil sikkert ikke temperaturen være det største problemet, men det kommer jo helt an på hvor man er i landet. Med god overdekning, enten med snøblokker eller ski, greiner etc. + snø så er det ikke sikkert at det blir helt "fryseboks". Hvis liggemenken er litt høyere oppe enn gulvet og hvis gulvet skråner litt ned mot inngangen så burde det være mulig å unngå den verste fryseboksefekten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mornings.

Har ennå tilgode å få meg telt, så alt av overnattinger på vinteren er i snøhuler/kantgrop av ymse slag.

På svalbard brukte eg ein sovepose med comfor 0 og ekstrem -10. Ute var det 28 minus. :wink:

Beregner ca 1 time for plass til 1-2 pers. Det er avhengig av snøforhold såklart, med litt flaks kan det gå på ned mot halvtimen, ved uflaks møter man stein og drit som ødelegger heile prosjektet når du er halvvegs. søkestang som nevnt over kan nok være ein stor fordel.

Tradisjonell snøhule tar lengre tid enn kantgrop el., og man blir som regel våt pga mykje kontakt med snøen. Den er dog ofte varmere, gjerne ett par plussgrader om man er en del folk. Det er som nevnt over lurt å gjøre taket gjevnt og buet for å hindre nedsig og drypping.

Tradisjonell snøhule bruker eg bare dersom den skal brukes flere netter.

Min favoritt er å grave seg innover/nedover i ståhøyde, uten tak. Deretter graver eg ut ca magehøyde rett fram og så til høgre/venstre innenfor den "døren" i magehøyde, til sengen er stor nok. Ved denne måten kan eg stort sett stå oppreist og jobbe. Taket der eg har stått lages ved f.eks hjelp av ski og snøblokker om eg har gravd meg innover. Om eg har gravd meg rett nedover først fungerer ofte sekken som tak.

Om det slurves med tettingen av inngang/tak ved denne kantgropvarianten, våkner du som regel opp med ett lass med fokksnø i kuldegropen.

Har forøvrig denne spaden:

http://www.klikk.no/helse/friluft/article421495.ece

Og er meget fornøgd, eg har knekt min del spader ved snømåking ol. Denne har så langt vore suveren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

snøsmelting i arbeidsgropen pleier ikkje være ett problem, men syns det er stress å styre med slikt på "sengen" pga laavt tak..

i ein større snøhule med sittehøyde i midten f.eks. Så bør det vel gå greit.. Men blir det for varmt vil det begynne å dryppe fra ujevnheter i taket. (Har eg hørt)

Befalskoleelevene på GSV var så nøye på taket i snøhulen at de brukte vel like lang tid på å pusse taket med votter som å grave selve hulen :wink:

Selv har eg aldri hatt problem med drypping fra tak, men så har det som regel holdt seg på ett par - fem minusgrader inne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å grave hule i en skavel er nok det beste. Skavelen bør ikke være høyere enn 5 meter. Tenk på skredfaren! Start å grave relativt høyt opp i skavelen. På denne måten er det bare å grave å måke unna og tyngdekraften gjør sitt til at snøen glir bort fra der du holder på. Starter du derimot langt ned i skavelen må du regne med å flytte på den utgravde snøen flere ganger. Dette gjør hele prosessen med å bygge snøhula mye tyngre.

fisketur

Jeg har ved et par anledninger hatt med en presenning/tarp som hjelp til å bli kvitt snøen du graver ut. Enten som rutsjebane eller å dra vekk snøen på. Det sparer også en del tid. Samtidig kan den være til god hjelp for å tette/lage tak over inngangen hvis snøen er løs.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå overnatter jeg stort sett alltid i telt, lavvo eller gapahuk vinterstid, men støtter opp om at Voilé TelePro T6 er helt super - det forholdsvis store bladet og det at skaftet kan forlenges gjør arbeidet mye enklere og mer effektivt, med unntak av finpuss i taket; der synes jeg kanskje Rottefellas Witco Snøspade fungerer litt bedre. Jeg støtter opp om Afe's råd om å ha med flere typer spader - de har gjerne hver sine styrker.

Er imponert over Toskehove som utelukkende overnatter i snøhule/kantgrop. En hule til én person tar kanskje ikke så lang tid å grave?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Her er det mange gode råd om graving av snøhule. Voile spaden er utrolig bra. Jeg har både den og Rottefellas og tar med Voilespaden når jeg skal grave hule.

Søkestang og snøsag ville jeg også tatt med, det er utrolig kjipt å møte et islag du ikke kommer gjennom.

Dersom dere er to ville jeg starta med to tunneller med et par meters mellomrom. Er det fler enn to kan de to andre skyfle ut snø fra de som graver og lage blokker som er bredere enn bredden på tunellene.

Grav rett innover med full ståhøyde i hele snøhulas dybde før dere lager liggebenken i magehøyde mellom de to tunnelene. Bruk eventuelt en av tunnellene som snødeponi i dette arbeidet.

Avslutt med å lage blokker som dere bruker til å senke høyden på inngangstunnellen ned under nivået på liggebenken.

Lykke til og god tur!

EirikW

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser Voilespaden er anbefalt av flere. Har en slik og kan nevne at den er suveren til å grave med så lenge det ikke er spesielt hard snø. Pga. sitt store blad er den også god å flytte store mengder snø med.

Hvis snøen er veldig hard blir det store flate bladet denne spadens achilleshæl. Hvis du i steden for bruker en spade med ett mindre spisst blad blir krafta du bruker mer fokusert og spaden trenger lettere inn i snøen. Nevnte i mitt førte innlegg forsvarets feltspade. Denne spaden er ubrukelig til å flytte større mengder snø med, men til graving inne i hula fungerer den veldig bra. Det er bare å kjøre spaden inn i snøen for så å brekke til. Noe som er sikkert er at denne spaden tåler det i motsetning til de fleste andre spader over tid.

Ser at presenning er anbefalt for å få snøen ut av hula. Jeg har ved flere anledninger brukt pariserpulken til denne jobben. Dette betinger så klart at man har så bred gang at sklibrettet får plass. Det er også en fordel hvis man er flere som jobber når man benytter denne metoden.

fisketur

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som lærer på Friluftsliv/ekstremsport på Kvs-Lyngdal har vi nå i noen år dratt på endel snøhuleturer.

Har ikke funnet så mye bra ressurser på nettet her, derfor har vi laget en liten film selv som viser hvordan det gjøres.

Håper dere kan bruke den!

Lykke til!

-------------------

Soli Deo Gloria

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.